Sunclass Airlines - Statustråd

Re: SunClass Airlines - Statustråd

3 nye A330 Neo er i bestilling, den første er forsinket til senvinteren. I høst kommer en erstatnings-A330, i påvente av den forsinkede. Skal flys «dry», med DK-crew.
Det forventes at DK også vil utøke A321-flåten innenfor de neste to år.

Vet du når de to neste A330neo kommer?
 
Re: SunClass Airlines - Statustråd

I høst kommer en erstatnings-A330, i påvente av den forsinkede. Skal flys «dry», med DK-crew.

Gitt at det er snakk om en relativt kort leasing-periode, kommer denne "ventepølsa" kanskje fra ett av de ymse ACMI-selskapene rundt Middelhavet?
 
Re: SunClass Airlines - Statustråd

Gitt at det er snakk om en relativt kort leasing-periode, kommer denne "ventepølsa" kanskje fra ett av de ymse ACMI-selskapene rundt Middelhavet?

Hi Fly med A330-900neo,
som tidligere nevnt i tråden.
 
Re: SunClass Airlines - Statustråd

VKI skal vel ikke fly så mye fra OSL fra neste uke. Ser det er A321 som skal fly mye fra OSL fremover. Noen som vet hvilken 321-maskin som skal brukes fra OSL fremover eller er det flere ulike?
 
Last edited:
Re: SunClass Airlines - Statustråd

Hei!

Er alle problemene med OY-VKF et tegn på "slurv" med vedlikehold? Eller et hardt "presset" fly med tanke på antall flyvninger? Eller er det noe annet som kan forklare de stadige problemene?
 
Re: SunClass Airlines - Statustråd

Hei!

Er alle problemene med OY-VKF et tegn på "slurv" med vedlikehold? Eller et hardt "presset" fly med tanke på antall flyvninger? Eller er det noe annet som kan forklare de stadige problemene?

Tvert imot. Vedlikeholdet er godt. Og at man 'tar seg tid' til å rette feil, er et tegn på god sikkerhetskultur.

Men all mekanikk får feil fra tid til annen. Og du kan også se nye fly som settes ut av spill. Men VKF begynner å dra på årene, så da kreves det litt mer omsorg og sannsyligheten for at en del feiler blir større. Og oppstår det en feil, er terskelen for no-go adskillig lavere enn om oljelampa blinker i bilen din.
 
Re: SunClass Airlines - Statustråd

Ser ut som OY-VKI er satt opp fra OSL i sommerferien 2023, på et ganske så likt program som i år
 
Re: SunClass Airlines - Statustråd

Noen som vet hvordan arbeidsforholdene osv er i Sunclass Airlines? Driver Sunclass også med ansatte i bemanningsbyråer/datterselskaper eller er piloter/kabinansatte ansatt direkte i selskapet?
 
Re: SunClass Airlines - Statustråd

Hei, Sunclass har røttene tilbake til Scanair, og ligger stort sett «under radaren», da de selger billettene gjennom «familieselskapene» Ving, Tjæreborg, Spies…», som alle tilhører samme konsern, NTLG. Pilotene og kabinpersonell er ansatt direkte i selskapet, og med unntak av HEL-basen, benyttes ikke rekrutteringsbyråer. Alle piloter (også HEL) er ansatt direkte i selskapet. Basene er CPH (hovedbase), BLL, ARN, GOT, MMX, HEL og OSL. Selskapet var en del av Thomas Cook Group, men reorganiserte seg sammen med tyske Condor, etter konkursen i UK, og business as usual.
Sunclass arbeider etter den «nordiske modellen», noe som gjenspeiler seg i lønn og arbeidsforhold. Her skal det legges til at man i alle år har benyttet seg av såkalte «sommerfugler» i kabinen, som arbeider på korte sommerkontrakter.
 
Re: SunClass Airlines - Statustråd

Hei, Sunclass har røttene tilbake til Scanair, og ligger stort sett «under radaren», da de selger billettene gjennom «familieselskapene» Ving, Tjæreborg, Spies…», som alle tilhører samme konsern, NTLG. Pilotene og kabinpersonell er ansatt direkte i selskapet, og med unntak av HEL-basen, benyttes ikke rekrutteringsbyråer. Alle piloter (også HEL) er ansatt direkte i selskapet. Basene er CPH (hovedbase), BLL, ARN, GOT, MMX, HEL og OSL. Selskapet var en del av Thomas Cook Group, men reorganiserte seg sammen med tyske Condor, etter konkursen i UK, og business as usual.
Sunclass arbeider etter den «nordiske modellen», noe som gjenspeiler seg i lønn og arbeidsforhold. Her skal det legges til at man i alle år har benyttet seg av såkalte «sommerfugler» i kabinen, som arbeider på korte sommerkontrakter.

Personalet er ansat på overenskomst med FPU (danske flyverbranchens personaleunion), som jo blandt SAS personale er kendt som en forening med lorteoverenskomster og som ødelægger den nordiske model.
 
Re: SunClass Airlines - Statustråd

Er piloter og kabinansatte både i Norge, Sverige, Danmark etc organisert i FPU? Eller gjelder det kun danske ansatte?
 
Re: SunClass Airlines - Statustråd

Personalet er ansat på overenskomst med FPU (danske flyverbranchens personaleunion), som jo blandt SAS personale er kendt som en forening med lorteoverenskomster og som ødelægger den nordiske model.

Så vidt jeg vet har FPU organisert både SAS Connect, deler av Norwegian, Sunclass etc. Til min overraskelse hører jeg at startlønnen i Connect er høyere enn i SAS (Core), både for flight deck og CA’er. Sunclass (Ex Thomas Cook Scandinavia) har vært, og er fremdeles blant lønnslederne i Skandinavia, og i alle fall i dette selskapet står den «nordiske modellen» sterkt. Kontraktspiloter er ikke et tema der, og man har kun nordiske ansatte. Håper dette var oppklarende.
 
Re: SunClass Airlines - Statustråd

I oversikten til ATDB er ALC sin A330-900 MSN2050 allokert til SunClass. Det blir i såfall A330-900 nummer 2 for dem
 
Re: SunClass Airlines - Statustråd

SunClass första fabriksnya Airbus A330-900Neo levereras inom kort.
Leasad på 12 år från ALC.
OY-VKO kommer förmodligen baseras på Arlanda.
 
Back
Top