Sunclass Airlines - Statustråd

Re: Sunclass Airlines - Statustråd

Passe drøyt å sende 6 maskiner på linje tom fra Rhodos til Tenerife. Hvor normalt er slikt?

Helt normalt som MOW sier under her, og på høsten går de motsatt vei når de bytter fra sommer til vinterruter.
I går gikk de til LPA, så helt normalt :up:
 
Re: Sunclass Airlines - Statustråd

Det må vel være relatert til slutten på påsken at disse flyttes i dag? Ellers ville det vel normalt vært mer effektivt å snu om hjemme i Skandinavia så man får fylt mest mulig. Akkurat i morgen er det trolig større en vanlig betalingsvilje hjem fra Granka etc siden mange må på jobb tirsdag.
 
Re: Sunclass Airlines - Statustråd

Det må vel være relatert til slutten på påsken at disse flyttes i dag? Ellers ville det vel normalt vært mer effektivt å snu om hjemme i Skandinavia så man får fylt mest mulig. Akkurat i morgen er det trolig større en vanlig betalingsvilje hjem fra Granka etc siden mange må på jobb tirsdag.

Nå er det jo sånn da i overgangen fra vinter til sommer for ex. Sunclass, at første avgang for sesongen ikke har returpax. Dermed en ferryflight for og fly hjem igjen pax på siste avgangen fra vintersesongen. Så det blir mye tomflygninger.
 
Re: Sunclass Airlines - Statustråd

Det er normale færgeflyvninger, i mellem første sommer og vinterdestinationer.

Det er den anden vej rundt, når man går til vintersæsonen, hvor det er ud til fx de kanariske øer, også tom til Rhodos og hjem.
 
Re: Sunclass Airlines - Statustråd

Jeg må si flytiden fra Hellas til Kanariøyene var lang, det tar jo faktisk lenger tid - eller i alle fall like lang tid - som fra Oslo.
 
Re: Sunclass Airlines - Statustråd

Jeg må si flytiden fra Hellas til Kanariøyene var lang, det tar jo faktisk lenger tid - eller i alle fall like lang tid - som fra Oslo.

Det er 134 km lenger fra Rhodos til Tenerife, enn fra OSL. Og er vel stor sjanse for mere motvind når førstnevnte er mer "rett" vestover
 
Re: Sunclass Airlines - Statustråd

Noen som vet hvor lenge VKI blir borte og om det er C eller D-sjekk som gjøres i Roma?

Ja, planlagt ferdig i midten av mai.
OY-VKI drar i dag til FCO på en måneds tid med vedlikehold.
https://forum.flyprat.no/showpost.php?p=1328437&postcount=537

OY-TCG derimot ser ut til å dra ut i tid,
så Airseven skal fly et par avganger for Sunclass i mai.
OY-VKE, neste 32Q kommer i august trolig.
 
Re: Sunclass Airlines - Statustråd

Er det sannsynlig at OY-TCG er klar til sommersesongen starter for fullt? Om noen har innsikt i det?
 
Re: Sunclass Airlines - Statustråd

Så VKI egentlig var planlagt tilbake til Skandinavia i dag. Noen spm vet hva som skjedde?

Man gjorde ett nytt försök igår 30/5 men det blåstes också av. VKI var planerad på dagens ARN-CHQ med avgångstid kl. 07.05 Den flighten är nu försenad till kl 18.30 ikväll och flygs av OY-VKP när denne landat från PMI.
 
Re: Sunclass Airlines - Statustråd

Man gjorde ett nytt försök igår 30/5 men det blåstes också av. VKI var planerad på dagens ARN-CHQ med avgångstid kl. 07.05 Den flighten är nu försenad till kl 18.30 ikväll och flygs av OY-VKP när denne landat från PMI.

Satt opp nytt forsøk i dag fra FCO til CPH, med avgang kl 14.15.
Så får vi se om de får den i lufta i dag da....
 
Last edited:
Re: Sunclass Airlines - Statustråd

Hei! Et spm: I kveld lander VKI fra LPA ipå OSL. Etter dette er den satt opp med en posisjonsflyvning - fra OSL til Bergen. Når slike posisjonsflighter gjennomføres, kommer det da nye piloter på jobb kun for å gjennomføre den flyvningen? Elller er det samme piloter som fløy fra LPA? Sikkert vanskelig for dere å vite, men ser det er mange slike posisjonsflighter - også på natten. Lurer litt på hva slags "arbeidsturnus" det er for disse - om noen har peiling.
 
Re: Sunclass Airlines - Statustråd

Hei! Et spm: I kveld lander VKI fra LPA ipå OSL. Etter dette er den satt opp med en posisjonsflyvning - fra OSL til Bergen. Når slike posisjonsflighter gjennomføres, kommer det da nye piloter på jobb kun for å gjennomføre den flyvningen? Elller er det samme piloter som fløy fra LPA? Sikkert vanskelig for dere å vite, men ser det er mange slike posisjonsflighter - også på natten. Lurer litt på hva slags "arbeidsturnus" det er for disse - om noen har peiling.

Det varierer veldig, alt kommer ann på hvor lang arbeidsdag pilotene har.
Men f.eks LPA-OSL-BGO burde gå i henhold til EASAs hviletidsbestemmelser (ORO FTL), mens kabincrew går nok sikkert av i Oslo tipper jeg.
 
Back
Top