Styrmannen ble syk. Flyvertinne overtok spakene

Re: Styrmannen ble syk. Flyvertinne overtok spakene.

Joda, jeg mener, en ting er om hun hadde hatt PPL eller sportspilot license eller noe - men sertifikat for flermotors passasjerfly er jo ikke det enkleste å få tak i - og det er vel heller ikke helt gratis..

Og jeg har antakelig mer og finere Nikon-utstyr i baggen min enn mange fotografer i norske aviser. Det gjør meg ikke til fotograf. Akkurat som det å ta lappen på store fly nok hadde vært moro om jeg hadde hatt tid. :)

-A

Synes egentlig at vi her inne burde holde oss for gode til å bruke "Typiske" VG og dagbladoverskrifter. Ifølge raporten ifra havarikomisjonen som blir refert inne på www.hangar.no bisto flyvertinnen med radiokomunikasjon, og da blir den overskrifta som er valgt her helt feil.

Er en vesentlig forsjell på å overta spakene kontra å bistå med radiokomunikasjonen

Damen bisto med radiokommunikasjon,og det er vel det som er 'instruksen' hvis en av pilotene faller fra. Hvis kapteinen må erstattes, flytter annenpiloten over til kapteinens stol og assistenten tar 2p-setet. Dette fordi maskinen kun kan takses fra kapteinens posisjon.

Det er forøvrig ingen problemer å fly en 767 alene, og det har vært gjort ved flere anledninger, men det er selvfølgelig en stor hjelp å få noe som kan ta over radioen.

Personlig ville jeg nok ikke ha byttet sete ettersom det føles veldig anderledes når man skifter side. Dette er noe av grunnen til at kapteinene i SAS må gjøre en del av OPC/PC-programmet i høyre stol for å være kvalifisert for å fly "lower".

En del fly kan faktisk takses fra høyreside. Man har vel også noe hjulstyring via pedaler også på 767? Uansett vil jeg si at manøvreringen på bakken er underordnet det som skjer frem til flyet står stille.

Synes egentlig at vi her inne burde holde oss for gode til å bruke "Typiske" VG og dagbladoverskrifter.
Hvis det refereres til en artikkel så synes jeg det er greit å bruke overskriften i den artikkelen som tittel i tråden.

Personlig ville jeg nok ikke ha byttet sete ettersom det føles veldig anderledes når man skifter side.

Samme er prosedyre hos oss. Man blir i setet man er mest vant med. Har vi passive crew eller tilsvarende ombord vil de gjerne bli tatt fram, men ingen i kabin som har opplæring i bruk av radio eller lesing av sjekklister hos oss.

Er det en rullebane med rapid exit taxiway man lander på er det heller ikke noe problem å rulle vekk fra banen med pedalene på høyresiden i Dashen i allefall. Så får man heller ta det videre derifra etterpå.

Hvis det refereres til en artikkel så synes jeg det er greit å bruke overskriften i den artikkelen som tittel i tråden.

Ja hadde bare artikkelen det vises til hatt den overskrifta, men det har den ikke. Hentet ifra artikkeln det vises til.

Flyvertinne hjalp med landingen da styrmannen ble gal

Hadde trådstarter enda brukt denne så hadde det vert helt greit.

Back