Styreleder i DY kjøper seg opp i SAS

MartinL

ScanFlyer Dusty
Styreleder i DY kjøper seg opp i SAS

Erik G. Braathen største SAS-eier
Norwegians styreleder Erik G. Braathen har kjøpt seg opp til å bli største norske private eier i det skandinaviske flykonsernet.

Tidligere Braathens-sjef og eier og nåværende styreleder i Norwegian, Erik G. Braathen satser på den gamle "erkefienden". Etter å ha kjøpt SAS- aksjer for ni millioner er Braathen nå største private norske eier i konsernet.

- Målet er å tjene penger. Det får jo være måte på hvor mye mer galt selskapet kan gjøre, sier Braathen til Dagens Næringsliv.

han sier at han har tro på en kursoppgang for SAS-aksjen, som har falt med rundt 100 kroner det siste året.

Det siste året har vært preget av turbulens for flygiganten, og aksjekursen har falt med rundt 100 kroner siden sommeren 2007.

- Det har vært så mange negative faktorer i SAS-kursen at selskapet nå må gjøre en del for å få frem verdiene i selskapet, sier han til DN.

SAS Norge-sjef Ola H. Strand synes det er hyggelig at Braathens har tro på selskapet, mens Norwegian-sjef Bjørn Kjos mener det er en usedvanlig dristig investering.

- Han satser vel på at SAS skal bli kjøpt opp, sier Kjos til avisen.

www.boarding.no

Re: Styreleder i DY kjøper seg opp i SAS

tvangsselg aksjene hans i Sk, de trenger ikke slike som han der:angry:

Den skjønte jeg faktisk ikke? Det er jo ikke akurat at han har noe inflytelse med aksjer for 9mill:rolleyes:

Og man har heller ikke lov til å tvangselge noens aksjer fordi man ikke liker dem. Det er faktisk et grunnleggende fundament i et velfungerende finansmarkdet

Nå er vel ikke Erik G.Braathen noen novice i norsk luftfart.
Han er vel kunskapsrik nok til å vite hva han gjør med sine 9 mill her?
Hadde jeg hatt 9mill jeg ikke var sikker på hva jeg skulle bruke til tror jeg ville ha tenkt å samme bane.
Det var dette med den som ler sist osv.

Litt spesielt at han er styreleder i Norwegian og samtidig kjøper aksjer hos den største konkurrenten?

Litt spesielt at han er styreleder i Norwegian og samtidig kjøper aksjer hos den største konkurrenten?

Litt enig Jon Egil, men samtidig lever vi jo ikke i en kommuniststat heller (føles dog slik av og til.....). Står KC-135'n fortsatt på C5?

Espen

Det er nå slik med de fleste av oss at vi fra tid til annen kan ha vikarierende motiver.
Ser ingen motsetning i aksjekjøpet til Erik G.
Det gjør neppe Kjos heller.

I en kommentar til Aftenposten virker Kjos noe overrasket over at Braathen har kjøpt aksjer i SAS, men han ler det selvfølgelig bort :)

Braathen er en person med god kjennskap og kunnskap om bransjen, så kanskje SAS har noe på gang? En stor offensiv satsing på gang? ....man kan jo håpe i hvert fall :)

Braathen styreleder i Norwegian kjøper aksjer i SAS..... her må vel Widerøe føle seg forbigått ?

Braathen styreleder i Norwegian kjøper aksjer i SAS..... her må vel Widerøe føle seg forbigått ?

Vel, siden SAS eier Widerøe er han vel eier der også.

Siden SAS kursen er alt for lav kan man forvente en oppgang. Bare en investering fra Braathen som garantert vil tjene noen kroner på SAS

Erik,s far Bjørn G. Braathen var også storeier i SAS på 80 tallet,rettere sagt flyselskapet Braathens SAFE.Flyselskapet eide også 18,55 prosent av aksjene i Widerøe,SAS 20 og Fred Olsen 40

Litt enig Jon Egil, men samtidig lever vi jo ikke i en kommuniststat heller (føles dog slik av og til.....). Står KC-135'n fortsatt på C5?

Espen

Regner med at den enten står der eller er oppe i lufta og tanker F16 :) har langfri jeg :).

Han er vel profesjonell i forhold til sitt eierskap. Han skal ha avkastning på investert kapital, hvis han har tro på SAS putter han pengene sine der. Luftfart kan han, så hvorfor ikke.

Det er jo ikke akkurat en hostile takeover vi snakker om.....hehe.

Det snakkes mye om profesjonalitet her, så jeg har lyst til å gi følgende kommentar: bortsett fra gamle Ludvig G. Braathen er det vel ingen i den slekta som har klart å videreføre sine økonomiske interesser i norsk luftfart med fortjeneste? Snarere tvert imot!:p

Han er vel profesjonell i forhold til sitt eierskap. Han skal ha avkastning på investert kapital, hvis han har tro på SAS putter han pengene sine der. Luftfart kan han, så hvorfor ikke.

Det er jo ikke akkurat en hostile takeover vi snakker om.....hehe.

sant, derfor er signaleffektene viktigere. Satt på spissen ser jeg, nå har styreleder i NAS mer tro på den største konkurrenten SAS-NOK. Jeg ville helt klart satt dette på minussiden til NAS og plussiden til SAS-NOK om jeg skulle investere pengene mine.

Morsomt at han mener at SAS ikke kan gjøre så mye mer galt... Han snakker vel av erfaring etter at han ble den siste direktøren i familieselskapet

For å være litt stygg, han satte vel overstyr livsverket til både far og bestefar ? :8:

Men har har vel gjort det bedre i det siste med Malmö Aviation...

Last edited:

sant, derfor er signaleffektene viktigere. Satt på spissen ser jeg, nå har styreleder i NAS mer tro på den største konkurrenten SAS-NOK. Jeg ville helt klart satt dette på minussiden til NAS og plussiden til SAS-NOK om jeg skulle investere pengene mine.

Jeg ser den, men han selger seg ikke ned i Norwegian. Hadde han gjort det, ville jeg vært enig med deg. Han velger å kjøpe seg opp i et selskap i samme aktivaklasse som han står i fra før. Ville heller ha tolket det som et signal om at han er positiv til bransjen.

Back