Stuer Gardermoen?

Dreyer

ScanFlyer Silver
Hei,

Jeg er lei av den jobben jeg har nå og vil begynne med noe nytt. Kunne derfor tenkt meg å f.eks prøve stuer-yrket med finner ikke noen ledige stillinger hos de selskapene som operere der oppe. Er det noen her inne som vet om det er behov for folk på Gardermoen?

Det er vel "alltid" et behov - men noen full stilling må du nok ikke forvente. En nulltimerskontrakt derimot burde ikke være alt for vanskelig - det ansettes jevnlig til deltid hos både Røros Flyservice og Menzies - har jeg inntrykk av. Ville tatt direkte kontakt med dem og sendt en CV. Har du bransjeerfaring eller annen relevant erfaring/utdanning så hjelper det såklart.

Når det er sagt tror jeg det er en tung jobb, og desverre ikke spesielt godt betalt... Nå vet jeg ikke hva du gjør per i dag, men jeg vet ikke om ground handling er bransjen å gå til...

Når det er sagt tror jeg det er en tung jobb, og desverre ikke spesielt godt betalt... Nå vet jeg ikke hva du gjør per i dag, men jeg vet ikke om ground handling er bransjen å gå til...

Må si jeg er litt uenig her. Jeg jobber selv i SAS Ground Services og elsker jobben min. Jeg hadde nok noen fordommer før jeg begynte jeg også - at det skulle bli skikkelig tungt og hardt arbeid hver dag og at ryggen kom til å ryke etter et par dager. Men slike rykter er bare tull! Ikke vær redd for å søke dersom du er redd for at du skal bare holde på med tungt arbeid dagen lang. Du har masse hjelpemidler du kan bruke slik at jobben blir enklere. Jeg synes ikke jobben er spesielt tung eller slitsom.

Du får ganske godt betalt i forhold til andre jobber + skifttillegg. Du får nok en vikarstilling til å begynne med, men min erfaring er at du får jobbe nok uansett. Etter en stund får du kanskje tilbud om en 20% stilling, så en 50% osv. Du må være forberedt på å begynne kl 04:00 på morningene og slutte kl 0300/0400 på nettene. Det blir mye skiftarbeid i en slik jobb. Dette er heller ikke et problem.

Viss du virkelig er interessert kan du få kurs i push-back, start-up og de-icing etterhvert, da blir jobben enda mer spennende!

Dersom du er interessert i fly er det en drøm å jobbe med fly hver dag. Jeg anbefaler deg absolutt å søke! Jeg gleder meg vertfall hver dag til å gå på jobb!

Ta kontakt viss du lurer på noe mer - så svarer jeg på alle spørsmål!

Om du vil begynne i Røros Flyservice trur jeg Academic Work (vikarbyrå) er den letteste måten å komme inn på. Jeg trur ikke de søker faste stillinger nå, men det pågår kurs nesten hver uke for AW

Felles for (nesten ) alle slike stillinger er nå at du må være hyper-fleskibel med en mobiltelefon som står på høy-ringing 24H. Vær forberedt på å jobbe til alle døgnets tider, umidellbart, den første tiden. Gode folk får snart tilbud om mere forutsigbare jobber og de aller , aller fleste stortrives i denne jobben . SGS er selvsagt min favoritt ( jeg jobber i datterselskap ) for da kan man også få tilgang til billige ID-biletter og de andre fordelene det er å egentlig være ansatt i SAS. I Menziez og Røros får du ingen bilettrettigheter.
Lykke til !!:D

Biljetträttigheter får man väl visst i Menzies också enligt goda insiders, men rätta mig om jag har fel.

Det finnes lokale avtaler mellom handlingsselskaper og enkelte av deres kunder, men de er normalt relativt restriktive og har lav prioritet. Men det er jo langt bedre enn ingenting. ;)

Det finnes jo enkelte greier hvor også handlingansatte får noen billetter i ny og ne - men felles for dette er at de enten er nokså dyre ID-billetter eller svært begrenset til en billett eller to i året. Og lønnsnivået i SGS/SGH er faktisk ganske mye bedre på stuersiden enn hos konkurrentene - jeg ble faktisk småsjokket over at en del stuere ikke tjente bedre... Til gjengjeld er det vel ikke spesielt lett for SGH og få inn new hires om dagen...

For all del, jeg synes det er en artig bransje, men spesielt lukrativt er det ikke...

Biljetträttigheter får man väl visst i Menzies också enligt goda insiders, men rätta mig om jag har fel.

Det er ingen faste avtaler om dette hos de handlingselskapene jeg vet om. Men de får nok noen biletter av og til men, det er som det sies, de er ikke så gunstige som hos feks SAS hvor man kan, i prinsippet, kjøpe ubegrenset med biletter til ID-pris.
Når det er sagt så er ikke ID billettene full så billige som de var en gang i tiden. Med dagens LCC selskaper kan man noen ganger kjøpe billetter til en fast plass for omtrent samme sum som en ID billett koster, men det går da på beskostningen av den fleksibiliteten som en ID billett gir.

Er en kjempespennende jobb hvis du er flyinteressert :) Det er en stor fordel å ha tilgang til bil, da kollektivtransporten tidvis kan være vanskelig (rutebuss) når en skal veeldig tidlig på jobb på osl. (Mulig dette har bedret seg de siste årene).

Det lønner seg som sagt å være fleksibelt, da får du gjerne en del ekstravakter ;). Lykke til.

Det finnes jo enkelte greier hvor også handlingansatte får noen billetter i ny og ne - men felles for dette er at de enten er nokså dyre ID-billetter eller svært begrenset til en billett eller to i året. Og lønnsnivået i SGS/SGH er faktisk ganske mye bedre på stuersiden enn hos konkurrentene - jeg ble faktisk småsjokket over at en del stuere ikke tjente bedre... Til gjengjeld er det vel ikke spesielt lett for SGH og få inn new hires om dagen...

For all del, jeg synes det er en artig bransje, men spesielt lukrativt er det ikke...

Noen som kan redegjøre for faktisk lønnsnivå i de forskjellige selskapene?
Skifttillegg/smusstillegg f.eks, er det noe som gis stuere?

Takk takk. Fant ikke noen steder hvor man kunne sende inn en mail til Sas ground med en søknad, så er det noen som vet hvor man kan få tak i dette?

Når det gjelder skiftjobbing er det noe jeg er vant med, så det er ikke noe problem.

Når det gjelder SGS på OSL så ansetter de kun i Mai/Juni,det er da sommervikarer....men da er det mulig med forlengelse etter ferieperioden.

Hvis du ønsker job i SGS så kan du følge meg på www.sasgroup.net og gå inn på Careers, så vil du finne ledige stillinger. Men som nevnt så blir det nok lite behov før våren og sommeren kommer, men da vil det være muligheter - men ikke regn med fast stilling med det første.

Back