Strenge bagasjeregler truer Tax-free salg

Jepp, taxfree er et rituale i Norge. Man ser det spesielt på Syden-reisende.

Ellers er det vel litt oppsiktsvekkende at det sies at man har avtalt med Ryanair at det er greit at man får ha med taxfree utenom håndbagsje fra Norge?

For øvrig pussig politikk at spritsalg skal drifte flyplasser. Synes det ville vært mer logisk at dette ble finansiert over statsbudsjettet eller ved økte avgifter.

Last edited:
Økte avgifter = dyrere flybilletter. Så vær glad for at tax-free er populært i Norge slik at flyplassene sikres gode inntekter fra salget.

Jepp, taxfree er et rituale i Norge. Man ser det spesielt på Syden-reisende.

Ellers er det vel litt oppsiktsvekkende at det sies at man har avtalt med Ryanair at det er greit at man får ha med taxfree utenom håndbagsje fra Norge?

For øvrig pussig politikk at spritsalg skal drifte flyplasser. Synes det ville vært mer logisk at dette ble finansiert over statsbudsjettet eller ved økte avgifter.

Denne artikkelen fra VG, med rapport fra Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF), som forøvrig har vært omtalt på dette forumet før), viser vel med all tydelighet at om man skal finansiere over statsbudsjettet bærer det helt galt avsted.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=579825

Her fremgår det at Avinor er den eneste "tilbyder av infrastruktur" som har god finansiering. Fri og bevare meg for å gå tilbake til de tider man var avhengig av politikere for å skaffe tilveie penger til finansiering av luftfart.

Dessuten vil finansiering over statsbudsjettet bety at folk som aldri flyr ogdå må være med på å betale, det vel egentlig det greieste at de som faktisk flyr også er de som betaler? Altså betaler luftfartsavgifter via billetten eller det man måtte legge igjen i diverse salgssteder på lufthavnen.

Artikkelen fokuserer på taxfree-salg av alkohol, men samme problem må vel oppstå uansett hva man kjøper, altså om man kjøper f.eks. en jakke i en forretning i terminalen og får den med seg i en bærepose, så blir vel også denne nektet som håndbagasje?

Økte avgifter vil, som påpekt av MD11, føre til høyere billettpriser for alle. Å handle i Tax-free er tross alt frivillig.

Jeg er helt enig i at det er paradoksalt at spritsalg finansierer flyplasser, men sånn er det bare, og jeg synes tross alt at det er en "komfortabel måte" å gjøre det på. Det bidrar til å holde billettprisene nede og til utbyggingen av luftfartssystemet i hele landet.

Interessant nok så terpet DYs gate personale på LGW sist tirsdag på at hver passasjer kun kunne ha en stk håndbaggasje og at varer handlet på flyplassen også måtte få plass i den ene stk. håndbaggasje. Jeg tror imidlertid håndhevingen var så som så. Det borger vel kanskje for mer tax-free on arrival shopping (men da blir det vel litt verre med klesshoppingen).

Nye og strengere regler for hvor mye du kan bære med deg ombord i flyet, fører til at mange passasjerer nektes å ta med taxfree-posen hvis den ikke får plass i håndbagasjen.
Reglene er vel hverken nye eller strengere, men de har begynt å håndheve dem strengere. Mange selskaper har jo lenge operert med reglene om "maks. (et/to/tre) stk. kabinbagasje", men tidvis har jo håndhevingen vært fraværende. Porblemet er jo at folk tror det gjelder hva de kan ta med inn på flyplassen, og ikke hav de kan ta med inn på flyet.

Økte avgifter = dyrere flybilletter. Så vær glad for at tax-free er populært i Norge slik at flyplassene sikres gode inntekter fra salget.

I verste fall ender det med økte skatter/avgifter på andre ting. Alkoholrelaterte skader er også dyrt for samfunnet...

den spanske forbrukerorganisasjon FACUA har klaget på FR sin praksis å ikke godta tax-free i tillegg til håndbagasjen
Internasjonale lover sier at transportøren ikke skal ta betalt for det man tar med som håndbagasje - inkludert kjøp som er gjennomført på flyplassene. Unntakene er gjenstander som av sikkerhetsmessige årsaker ikke kan tas om bord eller gjenstander som er for stor eller tung.
http://www.spaniaavisen.no/wip4/-ryanair-har-ikke-lov-til-aa-ta-ekstra-betalt-for/d.epl?id=1297060

den spanske forbrukerorganisasjon FACUA har klaget på FR sin praksis å ikke godta tax-free i tillegg til håndbagasjen
http://www.spaniaavisen.no/wip4/-ryanair-har-ikke-lov-til-aa-ta-ekstra-betalt-for/d.epl?id=1297060

Verdt å merke seg at praksisen til Ryanair er annerledes på Rygge ihvertfall, der er det tillatt å ta med tax-free pose i tillegg til et stk håndbagasje. Vil anta dette er et forhandlingspunkt mellom den enkelte lufthavn og flyselskap, og er vel grunn til å tro at dette er en viktig sak for lufthavner i Norge da tax-free salg nok er en proposjonal større inntektskilde for lufthavner her i Norge, siden man er utenfor EU og har tax-free salg på all utenlandstrafikk.

Gud bedre...
Er stort sett trofast til mitt flyselskap og har aldri opplevd å bli nektet en pose eller to på kjøpet. Den dagen de nekter meg en kaffe eller et par flasker vin i tillegg til mikrokofferten min, er forlovelsen brutt.
Hva ønsker de egentlig å oppnå med dette?

Et annet selskap som er nazi på et stk kolli er Swiss, der får handlingsagenten sure fjes og øra flagre om det er mer enn reglene.

Internasjonale lover sier at transportøren ikke skal ta betalt for det man tar med som håndbagasje - inkludert kjøp som er gjennomført på flyplassene.

Uten å mene noe om FRs bagasjepraksis, hva slags lover er det egentlig de henviser til her?

Back