• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Streikevarsel fra svenske SAS-piloter

Varsel påverkar inte SAS flygningar
Pilotförbundet som organiserar cirka 100 av SAS 1700 piloter har lagt ett varsel om arbetsnedläggelse från och med söndag 18 maj, 2008 klockan 00.00.

Om varslet leder till arbetsnedläggelse bedömer SAS att det inte kommer att påverka några av SAS flygningar.

SAS Sveriges Kommunikationsavdelning

http://www.sas.se/sv/Misc/Ovriga_sidor/Information/

Forstår ikke dette her. Jeg trodde SAS pilotene var i mål med sine lønnsoppgjør.
Uansett så sår slike streiketrusler tvil om selskapet i markedet og er ikke positivt for SAS.

Men uansett populært eller ikke, så skal man ivareta streikeretten for alle.. det er endel av vårt demokrati.. samma om det er de som kjører ut øl, SAS eller politiet. Det er like upopulært, men det må til.

Jo , det_må_det_dessså.

Man har fått utdelt et sett spilleregler. Hvorfor skal plutselig den ene parten gi disse fra seg?
Særlig hvis du har en ledelse som vil sette grupper mot hverandre.

100 piloter igjen i gamle "Linjeflyg" foreningen .. Det er synd at man ikke klarer å få alle til å samles i EN forening.
Hvordan er det i SAS Norge mht pilotforeninger. Er det også der delt opp i ex-BU og ex- SAS ?

Men uansett populært eller ikke, så skal man ivareta streikeretten for alle.. det er endel av vårt demokrati.. samma om det er de som kjører ut øl, SAS eller politiet. Det er like upopulært, men det må til.

Det er ingen som har i naerheten av aa ha saa mye negativ innvirkning paa kort sikt som ansatte i et flyselskap. Mens man kan faa andre til aa kjoere ut oellet og om UP tar seg ferie en maaned har ingen innvirkning paa mannen i gata. Men som pilot, klarer man meget effektivt aa bremse/stoppe hele butikken paa ett sekund. Og dersom du gaar ti aar tilbake, sjekk hvilket firma har blitt rammet av streik mest i skandinavia.

Jo , det_må_det_dessså.

Man har fått utdelt et sett spilleregler. Hvorfor skal plutselig den ene parten gi disse fra seg?
Særlig hvis du har en ledelse som vil sette grupper mot hverandre.

Det maa det overhodet ikke. Dersom jeg ikke er fornoyd med min arbeidsgiver som i SAS sitt tilfelle ogsaa er paa vei mot skifteretten, er letteste utvei at jeg finner meg en annen jobb. Hvorfor gjelder ikke dette ogsaa SAS ansatte??

Og hvilke grupper snakker du om?

Sympati faar man ikke i en loennsgruppe som tjener tre ganger saa mye som hvermansen, men vi vet jo av erfaring at kundene og image driter pilotene i SAS i

asså.. JEG driter i pilotene i SK.. de får 100 k i lønnstilegg og vi må si oss heldig med 2.50.. Jeg syntes ikke synd på dem i det heletatt..

Men det jeg vil fram til er at streikeretten er der og en del av vårt demokrati.. uansett åssen yrke du har.

Ja man kan varsle streik , og så kan man lure på hvorfor bookingtallene faller , i deres bransje så vil jeg tro at dette henger tett sammen ?

Som sagt tidligere streik har gått ut på dato bransjer som er så konkuransjeutsatt.

Jeg hadde ikke turt å varsle streik, kundene hadde snudd seg.

Var ikke slik i gammle dager skjønner dere når SAS var den eneste i Scandinavia, wake up !

asså.. JEG driter i pilotene i SK.. de får 100 k i lønnstilegg og vi må si oss heldig med 2.50.. Jeg syntes ikke synd på dem i det heletatt..

Men det jeg vil fram til er at streikeretten er der og en del av vårt demokrati.. uansett åssen yrke du har.

Ser at endel SAS ansatte bør seriøst da opp til vurdering hvor mye skitt de skal kaste over eget hode.

Forumet bør ikke fungere som et sted å få utløst interne frustrasjoner !

Finn en mer egnet form, f.eks det interne diskusjonsforumet som finnes bla. på portalen

/Geir

Scanor: Jeg er rett og slett lei den sutringa di. Ja, jeg skjønner at du vil tjene bedre, men nå kreves det vel ikke store utdanninga for å sitte på et kundesenter? Det er dessverre en realitet. Skaff deg en god utdannelse, og få deg en jobb hvor du kan stille krav.

Jeg har iallefall satt pris på konstruktive og informative innlegg fra Jumper G5, men kan skjønne folk blir lei av denne sutringa og drittslenginga.

Last edited:

Ja, man må gjerne stå på krava , men det hjelper så lite dersom det går den veien det gikk med Swissair og Sabena.
Vil du ha en reprise på dette?
I et globalt og konkuranseutsatt marked bør man ha rett forståelse av rettigheter og plikter i demokratiets navn.
Jeg vil anta at det er mer upopulært for ansatte og eiere dersom man streiket selskapet konkurs!
Forøvrig er vi tjent med sakelig innlegg og argumentasjon her på forumet og ikke fjortis innlegg!

Dette er som Farmer sier snakk om ca 100 ex-Linjeflygpiloter som fremdeles er misfornøyd - 16 år etter at LIN gikk inn i SAS. Om de streiker, vil det heldigvis ikke bli de helt store konsekvensene for trafikken, men for SAS' image er dette ikke bra. Medieoppslagene er allerede større enn de egentlig burde vært for denne "fillesaken" og selv her i denne tråden blandes andre avtaler, bonuser etc inn i diskusjonen. Denne konflikten gjelder meg bekjent ikke direkte lønn, men ansenitet, opprykk og hele den pakka for ex-LIN-piloter som fremdeles er bitre. Jeg tror faktisk management denne gang er beredt på å sette hardt-mot-hardt. Nok er nok.
Jumper & Co: hva er holdningen i resten av pilot-korpset til denne sabelraslingen fra "de 100"??

Og, folkens (og særlig Scanor) - kan vi forsøke å være for gode for den salgs karakteristikker av andre yrkesgrupper (med unntak av oss siviløkonomer selvsagt - vi har tykk hud...)

kan vi forsøke å være for gode for den salgs karakteristikker av andre yrkesgrupper (med unntak av oss siviløkonomer selvsagt - vi har tykk hud...)

Om man vet at man har rett så er det mindre viktig hva andre måtte mene om en......:D

Denne konflikten gjelder meg bekjent ikke direkte lønn, men ansenitet, opprykk og hele den pakka for ex-LIN-piloter som fremdeles er bitre. Jeg tror faktisk management denne gang er beredt på å sette hardt-mot-hardt. Nok er nok.

Hva er problemet med å behandle ansiennitet likt? SAS kjøpte vel opp LIN, LIN-pilotene flyr vel sikkert side om side med SAS-piloter, på samme måte som ex-BU piloter flyr side og side med SK piloter. BU-pilotene ble vel muligens også behandlet anderledes enn SK pilotene på "listen" - eller de ble kanskje ikke innlemmet i listen i det hele tatt? Jeg kan skjønne at man blir forbannet når man har samme kompetanse, gjør samme jobb, men tilfeldigvis (?) fløy for et av selskapene som SAS kjøpte opp og dermed blir behandlet anderledes enn de som var i SAS fra starten.

Last edited:
Back