Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Avinor vil ha slutt på vekterstreiken.

I et brev til LO og NHO ber Avinor om at det blir tatt initiativ til å få slutt på streiken blant vekterne.

- Den pågående streiken blant vekterne ved Oslo Lufthavn Gardermoen og ytterligere 12 av Avinors lufthavner og fire helikopterterminaler har nå kommet til et punkt hvor både passasjerer, flyselskap og Avinor som flyplasseier er sterkt rammet, heter det i brevet, skriver konsernsjef Dag Falk-Petersen.

http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Avinor-vil-ha-slutt-pa-vekterstreiken-2717246.html#.T8-KSI5mLFk

modnote:
Har splitta ut diskusjonen om Security i ein eigen tråd her, då temaet er interesant, men ikkje høyrer med i streiketråden.

Ankom OSL 16.30 tiden i går og det var en sinnsykt lang kø da jeg måtte en tur opp på avgang. Køen gikk rundt innsjekksøyene flere ganger og tilbake til rulletrappa opp fra Flytoget.

For å være på den sikre siden kom jeg til OSL kl 03:45 i dag. Det var da kø både ved innsjekk og security. Det gikk fra 2 til 3 åpne sluser mens jeg sto i kø, så det tok ikke mer enn 15 minutter før jeg var gjennom. Køen vokste ganske raskt mens jeg sto der, og i avgangshallen var det MYE folk som bar preg av å ha sovet lite om natta.

Kjapt spørsmål: Jeg skal ut å fly utenlands til onsdag fra OSL. Flyet går klokka 09:00. Vil det være mye kø ved 07-08 tiden? Da havner jeg vel midt i morgenrushet?

Det virker som det varierer mye mht når på dagen det er mht kø.

Hadde en i familien som skulle reise med fly kl 07:40 i morges og ankom utenfor terminalen kl 05:10, han meldte seinere at køen i security ikke tok mer enn 10 minutter i morges, så det ble god tid til en god frokost

Køen på SVG i går ettermiddag ca kl16.00 utgjorde ca 30 minutter køtid for mitt vedkommende.
Det varierer mye i løpet av dagen.
Folk flest var synlig irritert over streiken slik jeg observerte det. Særlig de med videreforbindelser.De fikk slippe foran i køen av sikkerhetskontrollen.

Kjapt spørsmål: Jeg skal ut å fly utenlands til onsdag fra OSL. Flyet går klokka 09:00. Vil det være mye kø ved 07-08 tiden? Da havner jeg vel midt i morgenrushet?

Ja, du vil ankomme midt i en av peakene, køen varierer fra nesten null til +/- 2 timer. Det er rush av avganger mellom 8-10 før ting roer seg, så mitt tips vil være at du er på OSL ihvertfall 3 timer før avgang, better safe than sorry ;)

Var på Gardermoen 05.35 og igjennom på litt over 20 minutter så det ble god tid til frokost i gullkantina:-)

Litt dårlig fordeling på køer. På høyresiden ble køen delt i 2 innenfor det vanlige rekkverket. Ene køen hadde 3 sluser åpne og den andre bare 1. I den med 3 klarte hun lille svenske ikke å sjekke billettene fort nok så ene slusen var i perioder tom..... Man bør jo kunne forvente at de klarte å fordele riktig så kapasiteten blir maksimalt utnyttet.

Heldigvis valgte jeg rett kø.

Ser at DY har innstilt alle avganger mellom OSL og BOO i dag (avinor.no), men SAS og WF flyr stort sett som normalt. Hva er egentlig status i BOO i forhold til åpningstider?

http://www.avinor.no/lufthavn/bodo?type=d

Vekterstreiken
Vi beklager! Fredag 8. og lørdag 9. er sikkerhetskontrollen stengt. NB! Lufthavnen er åpen for ankommende passasjerer og transfer (de som bytter fly i Bodø). Søndag har vi åpent fra 1330 til 1700, men da med svært begrenset kapasitet. Det oppfordres til å møte opp i god tid! Terminalbygget er på natten stengt og vi har dessverre ikke anledning til å la passasjerer overnatte i bygget.

Ja, du vil ankomme midt i en av peakene, køen varierer fra nesten null til +/- 2 timer. Det er rush av avganger mellom 8-10 før ting roer seg, så mitt tips vil være at du er på OSL ihvertfall 3 timer før avgang, better safe than sorry ;)

Takker! Ja jeg tenkte å være så tidlig ute som mulig, men innsjekkingen åpner ikke før 2 timer før avreise. Kan jeg sjekke inn tidligere på automat og levere bagasjen i en bag-drop? Skal fly med Thomas Cook...

Hei!

Skal reise følgende rute på Søndag: Oslo -> Heathrow -> Montreal.

Hvis det nå skulle bli full streik i morgen, med flytekniknere og fult spektakkel kan jo hele turen stå i fare. Ville dere anbefalt meg å booke om slik at jeg flyr fra Stockholm, og dermed ta tog til Stockholm? Better safe than sorry? Eller er sannsynligheten for at det blir trøbbel på Søndag såpass lav at det ikke er noe å bekymre seg for?

Er det noen på her fra SVG som tør anbefale når jeg bør møte opp for en avgang som er 17.15 i dag?

Skal reise følgende rute på Søndag: Oslo -> Heathrow -> Montreal.

Hvis det nå skulle bli full streik i morgen, med flytekniknere og fult spektakkel kan jo hele turen stå i fare.
Hvem er dette med? BA var tidlig ute forrige lørdag og kanselerte fly selv om det ikke ble problemer på flyplassen.

Back