Streik i SAS (April 2019)

Re: Mulig streik i SAS (April 2019)

Noen som vet når de bestemmer seg for streik, og hvor behjelpelige de i såfall vil bli med å komme seg hjem fra SVG på fredag?

Noen som vet når de bestemmer seg for streik, og hvor behjelpelige de i såfall vil bli med å komme seg hjem fra SVG på fredag?

Meklingsfristen er i morgen kl 24:00 så en streik kan tidligst starte fra første flygningene på fredag. Men erfaringsmessig så går disse meklingene på overtid så det kan like gjerne drøye lenge før man får en avklaring. Så antar at morgentrafikken går som normalt og dersom streik kan det bli tull i ettermiddag og kveldstrafikken.

Hah ser DY har tatt vekk muligheten til å bestille flex-billetter i dagene fremover. Mulig flere har oppdaget "hullet" i systemet med den type billetter.

Hvis ikke får du kjøpe med deg en øl og sette deg på toget [emoji13]

Hva legger du i behjelpeleig?
- Neida, vi skal få deg hjem, vi leier et charterfly.
- Eller tenkte du mer på taxi hjem til SVG?

Streik er streik, regner med det vil bli satt opp buss for fly.

Hah ser DY har tatt vekk muligheten til å bestille flex-billetter i dagene fremover. Mulig flere har oppdaget "hullet" i systemet med den type billetter.

Ingen tvil om at de satser på å tjene litt ekstra i tillegg. Surt for de som er trofast mot DY og som får dette "rett i fleisen"

Attachments

• dy prising.JPG
    dy prising.JPG
    103 KB · Views: 733

Hva legger du i behjelpeleig?
- Neida, vi skal få deg hjem, vi leier et charterfly.
- Eller tenkte du mer på taxi hjem til SVG?

Streik er streik, regner med det vil bli satt opp buss for fly.

Takk for koselig svar.

Ja det mente jeg.. Eller alternativt om de booker deg om til DY eller lignende. har heldigvis ikke vært "rammet" av streik før.

Ingen tvil om at de satser på å tjene litt ekstra i tillegg. Surt for de som er trofast mot DY og som får dette "rett i fleisen"

Problemet er jo at hvis folk booker opp flexklasser som en forsikring mot SAS streik så er det plutselig Norwgian som sitter igjen med svarteper hvis det ikke blir streik og får mange tusen billetter refundert. På denne måten sikrer de seg mot nettopp dette.

Blir det streik, vil alle ansatte bli dynget ned. Både på callsenter og flyplass. Så jo mer du kan ordne selv, jo bedre er det for deg. Vet ikke hva SAS vil dekke av ekstra utgifter ved streik, men det er alltid en løsning å samle kvitteringer og sende inn i ettertid og se hva de vil refundere.

SAS har ikke interlineavtale med DY, så det er heller ikke mulig for billettkontorene å skrive om billettene til disse.

Nogen der kan se fornuften i disse priser?

Attachments

• B3D4B5F1-C3F2-4F79-84C5-CF1DCF5408D3.jpg
    B3D4B5F1-C3F2-4F79-84C5-CF1DCF5408D3.jpg
    94 KB · Views: 733

Problemet er jo at hvis folk booker opp flexklasser som en forsikring mot SAS streik så er det plutselig Norwgian som sitter igjen med svarteper hvis det ikke blir streik og får mange tusen billetter refundert. På denne måten sikrer de seg mot nettopp dette.

Jeg tenkte mer på prisene på Lowfare billettene. Disse er vel ikke refunderbar uansett.

Takk for koselig svar.

Ja det mente jeg.. Eller alternativt om de booker deg om til DY eller lignende. har heldigvis ikke vært "rammet" av streik før.

Streik er Force Majeure, altså noe de ikke er pliktig til å dekke ekstrautgifter for, så jeg tviler på at de kommer til å gjøre annet enn å refundere billetten du ikke får brukt.

Streik er Force Majeure, altså noe de ikke er pliktig til å dekke ekstrautgifter for, så jeg tviler på at de kommer til å gjøre annet enn å refundere billetten du ikke får brukt.

Er ikke sikker på denne strejke er omfattet af Force majeur, da den har været varslet længe i forvejen. Jeg mener TUI blev dømt til at betale kompensation til deres passagerer, da der var strejke hos dem i Tyskland for et par år siden. Det var noget med, at de havde varslet nogle organisationsændringer og eller sammenlægning med et andet flyselskab, og der fandt retten, at det var "deres egen skyld" og dermed ikke force majeur.

Men uanset har SAS åbnet for ombookning på deres hjemmeside. Foreløbig for perioden 26.-29. april.

Er ikke sikker på denne strejke er omfattet af Force majeur, da den har været varslet længe i forvejen.

Dette er en "vanlig" streik og vil gå under force majeur.

Den TUI saken var ganske spesiell hvis jeg husker rett

Jeg tenkte mer på prisene på Lowfare billettene. Disse er vel ikke refunderbar uansett.

Nå er vel det der ikke en helt uvanlig pris når vi snakker 2 dager frem i tid. Det koster å være sent ute.

Nogen der kan se fornuften i disse priser?

Vanlig fenomen hos Norwegian og har ikke noe med SAS streiken å gjøre. Litt usikker hva det kommer av, men tror de har priset de høyeste klassene i Lowfare kunstig høyt. Har bestilt et par ganger samme dag, og fått opp samme.

Da er altså alle langrutene i fare for streik. Betyr ,ombokning’ at man blir tilbudt å fly med et annet selskap ?

Jeg ringte SAS hvor det var flere telefonsvarere som varslet om at det (forståelig nok) var mer eller mindre var umulig å komme gjennom og deretter summetone. Ringte eng gang til og avbrøt svareren med EBD nummer og kom igjennom umiddelbart (Imponerende). Der fortalte de at min opprinnelige SVG OSL flight var truet og at en tidligere flight var fredet. Denne kunne jeg få, men da jobben bruker reisebyrå måtte jeg ringe de direkte. Alt tok 5 minutter så var helgen i hovedstaden reddet, men laaaang egg og bacon frokost fredag spolert ;)

Back