Streik hos flyteknikerne (2022)

Re: Streiketråden 2022

Flyteknikere går ut i streik
NHO Luftfart og Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) klarte ikke å bli enige i meklingen. Like før klokken 4 ble det klart at flyteknikerne går ut i streik
Både Norwegian, SAS og Widerøe blir rammet av streik, og flere avganger vil bli kansellert. I første omgang går 31 flyteknikere ut i streik fra lørdag morgen. Men allerede mandag blir ytterlige 75 flyteknikere tatt ut i streik

Babcock, Norse og Kams er ikke tatt ut i streik, ifølge NFO

https://www.nrk.no/norge/flyteknikere-gar-ut-i-streik---urealistiske-lonnskrav_-mener-nho-1.16007817

Hvilke flyplasser er tatt ut i streik nå, eller er det en tekniker her og en tekniker der ?

Det ser ut som dette har ingen innvirkninger på flytrafikken i dag.

31 flyteknikere går ut i streik lørdag morgen. Det får ikke betydning for avgangene til SAS, Widerøe og Norwegian.

SAS opplyser at ingen av deres passasjerer blir berørt av streiken i dag.

– Ingen flyavganger blir påvirket hos SAS i dag. Passasjerer som eventuelt blir berørt fremover vil bli kontaktet av oss, men vi håper det kommer en rask løsning, sier Tonje Sund, pressesjef i SAS.

https://www.nrk.no/norge/flyteknikere-gar-ut-i-streik-_-urealistiske-lonnskrav_-mener-nho-1.16007817

Er ikke både Malaga og Mallorca avgang med SAS fra Oslo idag kansellert ?

Hit til Alicante lander det 13 fly fra Norge utover ettermiddagen og kvelden.

Det ser ut som dette har ingen innvirkninger på flytrafikken i dag

Ikke helt så, da problemer som oppstår gradvis ikke vil bli fikset.
Men man prøver å være proaktive og kansellere litt 'taktisk' for å prøve å holde kundene unna flyplassene. Det er selvfølgelig uungåelig at det etterhvert vil dukke opp sene kanselleringer, men msn prøver å unngå det i størst mulig grad.

Det er en i familien som skal med SK1471 OSL-CPH i dag, så derfor følger jeg ekstra med. Hun håper ikke flyet blir kansellert.

Widerøe annonserer forhåndskanselleringer på søndag. Så regner de andre følger etter.

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk

Hva med utenlandske fly på norske lufthavner ?
Risikerer de å bli stående ved den minste feil eller har de egne teknikere ?

Les kommentarene i VG om hvor god støtte godt utdannede fagfolk har fra det norske folk….

Huff. Jeg styrer som regel unna kommentarfelt men gjorde et unntak nå.
Og nivået er som forventet, noen tror visst t.o.m det er SAS som streiker:

«Kanskje de misfornøyde skulle finne seg nye jobber - om de finnes med tilsvarende lønn !»

«De kan jo bare legge ned SAS. Det selskapet har levd på kunstig åndedrett en årrekke!»

«Hvorfor har folk FORSTÅELSE for at flyteknikerne streiker?
Er man misfornøyd med betingelsene i jobben, står det en fritt å si opp!»

Meglingen gjenopptas i kveld, melder VG. Jeg følger spent med siden jeg skal ut å fly på mandag...

Last edited:

Huff. Jeg styrer som regel unna kommentarfelt men gjorde et unntak nå.
Og nivået er som forventet, noen tror visst t.o.m det er SAS som streiker:

Om man titter litt på profilene til storkommentatorene på disse artiklene, så er det for det meste grinebiter-pensjonister og miserable trygdemottakere i varierende form og grad som kommer med eder og galle. Det er nesten som om de prøver å kompensere for miserabiliteten i sitt eget liv ved å forsøke å skape det samme i andres liv :rolleyes:

Det er jo det som skjer nå. Veldig vanskelig å få rekrutert folk når lønna i flybransjen i 20 år har steget mindre enn alle andre grupper. Jobber i ground handling der takker de også nei når de ser betingelsene.

Back