Bll spotter
ScanFlyer Gold
Fra www.stiften.dk
Strandet med Ryanair
LOUSY: Discount-selskab aflyser fly ved midnatstide - så må folk selv klare resten
Du får, hvad du betaler for. Og Ryanair er jo ind imellem billig.
Alligevel er passagerer oprørte over den behandling, de for tiden udsættes for på discount-firmaets rute fra Aarhus Lufthavn.
I forgårs skulle Julie og George Kyriacou hjem fra julebesøg i Brabrand med den sene afgang. Arbejdet ventede hjemme i England, men der ser ud til at gå en rum tid endnu, inden de kan komme hjem og passe det.
Efter en længere ventetid var klokken blevet 23.30. Nu fortalte højttalerne, at flyvet var aflyst. Sneen fik skylden. Flyet var gået ned i Billund.
- Mine svigerforældre var så heldige, at de kunne tage bussen tilbage til Århus og overnatte hos os. Men blandt de omkring 40 passagerer var der mange, der havde været på ferie i Nordjylland. Nu måtte de for egen regning søge på hotel og vente på, at de får plads på en Ryanair-afgang, fortæller Marianne Kyriacou.
Bordet fanger
De kan komme til at vente længe. Det britiske par har fået valget mellem at blive booket til onsdag morgen fra Århus eller nytårsdag fra Esbjerg. Men uden garanti.
De står på en såkaldt stand by-liste. Selskabets salgskanal, internettet, fortæller dem, at disse to muligheder er de første, der ikke er udsolgt.
Samtidig sidder de i klemme i Ryanairs grundregel nummer ét: Kunden må aldrig få pengene tilbage.
Parret kan altså ikke bytte billetten til et af de andre fly- eller færge-selskaber, der hver dag bringer folk mellem Danmark og Storbritannien.
Ryanair har i den seneste tid aflyst adskillige afgange mellem Århus og Stanstead. Den lufthavn, som de kalder London.
En anden kunde, Arne Eike, Elev, fortæller, at han har fået følgende forklaring: Firmaet mangler at få leveret nogle fly på grund af en strejke på Boeing-fabrikkerne. Derfor lader de en afgang gå ud hist og her.
Og da Århus-ruten ikke just er den vigtigste, går det tit ud over den.
Forstod ingenting
Det britiske par siger, at i lufthavnen var det svært at forstå, hvad der foregik. Det meste blev kun sagt på dansk, og pludselig begyndte de dansktalende passagerer at flokkes om en skranke, hvor de blev skrevet op på venteliste.
Selv kom Julie og George Kyriacou aldrig længere end til at få en seddel med et par telefonnumre af en medpassager i bussen tilbage til byen. Det ene virkede ikke. Det andet - til hovedkontoret i Dublin - var konstant optaget. Først i går kom de igennem til Ryanair.
- Jeg har boet i London i 12 år, så jeg kender efterhånden det firma alt for godt, tilføjer svigerdatter Marianne Kyriacou.
- Jeg har oplevet aflysninger adskillige gange. Et år sendte de min bagage til Oslo lige før jul, hvor alt var lukket, og jeg måtte undvære den i mange dage.
- Når man spørger de ansatte om noget, ved de ingenting. Og hvis de gør, må de ikke sige det, lyder hendes erfaring. Avisen har skriftligt forsøgt at få en kommentar af Ryanair, der er kendt for stor lukkethed i klagesager. Vi ville blandt andet gerne høre, hvorfor de ikke sendte de strandede passagerer med en bus ned til flyet i Billund. Vi har ikke modtaget svar eller tilbagekald.
Aarhus Lufthavns chef, Ole Paaske, siger, at hans personale handler på Ryanairs instrukser "i slige situationer".
- Passagererne bliver kaldt frem til en skranke ifølge nummerrækkefølgen på deres boardingkort. Jeg har svært ved at tro, at vi ikke har orienteret lige godt om dette på dansk og engelsk.
Strandet med Ryanair
LOUSY: Discount-selskab aflyser fly ved midnatstide - så må folk selv klare resten
Du får, hvad du betaler for. Og Ryanair er jo ind imellem billig.
Alligevel er passagerer oprørte over den behandling, de for tiden udsættes for på discount-firmaets rute fra Aarhus Lufthavn.
I forgårs skulle Julie og George Kyriacou hjem fra julebesøg i Brabrand med den sene afgang. Arbejdet ventede hjemme i England, men der ser ud til at gå en rum tid endnu, inden de kan komme hjem og passe det.
Efter en længere ventetid var klokken blevet 23.30. Nu fortalte højttalerne, at flyvet var aflyst. Sneen fik skylden. Flyet var gået ned i Billund.
- Mine svigerforældre var så heldige, at de kunne tage bussen tilbage til Århus og overnatte hos os. Men blandt de omkring 40 passagerer var der mange, der havde været på ferie i Nordjylland. Nu måtte de for egen regning søge på hotel og vente på, at de får plads på en Ryanair-afgang, fortæller Marianne Kyriacou.
Bordet fanger
De kan komme til at vente længe. Det britiske par har fået valget mellem at blive booket til onsdag morgen fra Århus eller nytårsdag fra Esbjerg. Men uden garanti.
De står på en såkaldt stand by-liste. Selskabets salgskanal, internettet, fortæller dem, at disse to muligheder er de første, der ikke er udsolgt.
Samtidig sidder de i klemme i Ryanairs grundregel nummer ét: Kunden må aldrig få pengene tilbage.
Parret kan altså ikke bytte billetten til et af de andre fly- eller færge-selskaber, der hver dag bringer folk mellem Danmark og Storbritannien.
Ryanair har i den seneste tid aflyst adskillige afgange mellem Århus og Stanstead. Den lufthavn, som de kalder London.
En anden kunde, Arne Eike, Elev, fortæller, at han har fået følgende forklaring: Firmaet mangler at få leveret nogle fly på grund af en strejke på Boeing-fabrikkerne. Derfor lader de en afgang gå ud hist og her.
Og da Århus-ruten ikke just er den vigtigste, går det tit ud over den.
Forstod ingenting
Det britiske par siger, at i lufthavnen var det svært at forstå, hvad der foregik. Det meste blev kun sagt på dansk, og pludselig begyndte de dansktalende passagerer at flokkes om en skranke, hvor de blev skrevet op på venteliste.
Selv kom Julie og George Kyriacou aldrig længere end til at få en seddel med et par telefonnumre af en medpassager i bussen tilbage til byen. Det ene virkede ikke. Det andet - til hovedkontoret i Dublin - var konstant optaget. Først i går kom de igennem til Ryanair.
- Jeg har boet i London i 12 år, så jeg kender efterhånden det firma alt for godt, tilføjer svigerdatter Marianne Kyriacou.
- Jeg har oplevet aflysninger adskillige gange. Et år sendte de min bagage til Oslo lige før jul, hvor alt var lukket, og jeg måtte undvære den i mange dage.
- Når man spørger de ansatte om noget, ved de ingenting. Og hvis de gør, må de ikke sige det, lyder hendes erfaring. Avisen har skriftligt forsøgt at få en kommentar af Ryanair, der er kendt for stor lukkethed i klagesager. Vi ville blandt andet gerne høre, hvorfor de ikke sendte de strandede passagerer med en bus ned til flyet i Billund. Vi har ikke modtaget svar eller tilbagekald.
Aarhus Lufthavns chef, Ole Paaske, siger, at hans personale handler på Ryanairs instrukser "i slige situationer".
- Passagererne bliver kaldt frem til en skranke ifølge nummerrækkefølgen på deres boardingkort. Jeg har svært ved at tro, at vi ikke har orienteret lige godt om dette på dansk og engelsk.