Strandet med Ryanair

Bll spotter

ScanFlyer Gold
Fra www.stiften.dk

Strandet med Ryanair
LOUSY: Discount-selskab aflyser fly ved midnatstide - så må folk selv klare resten

Du får, hvad du betaler for. Og Ryanair er jo ind imellem billig.
Alligevel er passagerer oprørte over den behandling, de for tiden udsættes for på discount-firmaets rute fra Aarhus Lufthavn.
I forgårs skulle Julie og George Kyriacou hjem fra julebesøg i Brabrand med den sene afgang. Arbejdet ventede hjemme i England, men der ser ud til at gå en rum tid endnu, inden de kan komme hjem og passe det.
Efter en længere ventetid var klokken blevet 23.30. Nu fortalte højttalerne, at flyvet var aflyst. Sneen fik skylden. Flyet var gået ned i Billund.
- Mine svigerforældre var så heldige, at de kunne tage bussen tilbage til Århus og overnatte hos os. Men blandt de omkring 40 passagerer var der mange, der havde været på ferie i Nordjylland. Nu måtte de for egen regning søge på hotel og vente på, at de får plads på en Ryanair-afgang, fortæller Marianne Kyriacou.

Bordet fanger
De kan komme til at vente længe. Det britiske par har fået valget mellem at blive booket til onsdag morgen fra Århus eller nytårsdag fra Esbjerg. Men uden garanti.
De står på en såkaldt stand by-liste. Selskabets salgskanal, internettet, fortæller dem, at disse to muligheder er de første, der ikke er udsolgt.
Samtidig sidder de i klemme i Ryanairs grundregel nummer ét: Kunden må aldrig få pengene tilbage.
Parret kan altså ikke bytte billetten til et af de andre fly- eller færge-selskaber, der hver dag bringer folk mellem Danmark og Storbritannien.
Ryanair har i den seneste tid aflyst adskillige afgange mellem Århus og Stanstead. Den lufthavn, som de kalder London.
En anden kunde, Arne Eike, Elev, fortæller, at han har fået følgende forklaring: Firmaet mangler at få leveret nogle fly på grund af en strejke på Boeing-fabrikkerne. Derfor lader de en afgang gå ud hist og her.
Og da Århus-ruten ikke just er den vigtigste, går det tit ud over den.

Forstod ingenting
Det britiske par siger, at i lufthavnen var det svært at forstå, hvad der foregik. Det meste blev kun sagt på dansk, og pludselig begyndte de dansktalende passagerer at flokkes om en skranke, hvor de blev skrevet op på venteliste.
Selv kom Julie og George Kyriacou aldrig længere end til at få en seddel med et par telefonnumre af en medpassager i bussen tilbage til byen. Det ene virkede ikke. Det andet - til hovedkontoret i Dublin - var konstant optaget. Først i går kom de igennem til Ryanair.
- Jeg har boet i London i 12 år, så jeg kender efterhånden det firma alt for godt, tilføjer svigerdatter Marianne Kyriacou.
- Jeg har oplevet aflysninger adskillige gange. Et år sendte de min bagage til Oslo lige før jul, hvor alt var lukket, og jeg måtte undvære den i mange dage.
- Når man spørger de ansatte om noget, ved de ingenting. Og hvis de gør, må de ikke sige det, lyder hendes erfaring. Avisen har skriftligt forsøgt at få en kommentar af Ryanair, der er kendt for stor lukkethed i klagesager. Vi ville blandt andet gerne høre, hvorfor de ikke sendte de strandede passagerer med en bus ned til flyet i Billund. Vi har ikke modtaget svar eller tilbagekald.
Aarhus Lufthavns chef, Ole Paaske, siger, at hans personale handler på Ryanairs instrukser "i slige situationer".
- Passagererne bliver kaldt frem til en skranke ifølge nummerrækkefølgen på deres boardingkort. Jeg har svært ved at tro, at vi ikke har orienteret lige godt om dette på dansk og engelsk.

Replying to Topic 'Strandet med Ryanair'

Man kan være uenige i hvorvidt dette er bra eller dårlig av Ryanair. Men den artikelen der var ikke akkurat et journalistisk mesterverk.

Det er vel juridisk set to forskellige scenarier om grunden er vejret eller manglende fly.
Den sidste falder vel ind under dem hvor FR skal betale kompensation iht EU regler.

Men hvorom alting er det er en svinsk måde FR behandler sine gæster på.

Jeg mener faktisk at du får hva du betaler for. De sier klart og tydlig både gjennom regler og handling, hvordan de handler hvis ting går skjeis. Så får det være opp til kundene om man ønsker å leve med denne usikkerheten. Så lenge de ikke bryter reglene så kan vi ikke kristisere dem for det. Vi kan velge å ikke bruke pengene våre der. Lavpris har en pris det også og det er på tide at enkelt oppdager dette.

Oghar man en reiseforsikring så skal den vanligvis dekke nettopp slike hendelser. Min reiseforsikring dekker innhenting og ombooking om flyet innstilles pga vær og tekniske årsaker. Har ingen av de reisende reiseforsikringer?
Jeg tror også at hotell dekkes om nødvendig. Men dårlig behandling av de reisende fra Ryanair sin side uansett.

jaja, der har man for å skulle spare litt penger å reise med ett av de.. unskyld språket.. største drittselskapene ever..

(min egene mening om saken)

Edit..

Greit... litt bråkjekk her,men alikevel. At ingen kan ta FR fatt og få dem til å forstå at de ikke kan behandle reisende som dritt??
Hadde SK eller noe annet selskap gjort tilsvarende hadde det ikke vært mange dagene før de hadde blitt satt på bakken permanent...

Kjøper du en billett av FR for kr 2,40 + avgifter må du ihvertfall sørge for å ha såpass orden i finansene at du har råd til en fullpris hjem med SK/BA/LH.. etc

Har du ikke det, så har du heller ikke noe og syte for.
Det er en grunn for at FR kan holde slike lave priser, og det er bla NULL service i IRR situasjoner.

God tur!:lol

NEJ - det er lige præsis den holdning der gør at scumbags som MOL kan fortsætte!

Han vælger at sælge N O G L E billetter billgt - men langt fra alle.
Når man køber en billet indgår man en kontrakt om transport fra A til B på et bestemt tidspunkt, når en part bryder aftalen - og den anden part har lidt et tab (eksempelvis udgifter til ny billet) har man krav på kompensation - dette er simple logik/jura og har intet med salspris at gøre.

Køber jeg et vare meget billigt og en fejl ved den er skyld i at jeg lider et tab - har jeg krav på erstatning uagtet hvor meget varen har købt.

Originally posted by FBU
Det er en grunn for at FR kan holde slike lave priser, og det er bla NULL service i IRR situasjoner.

Nåja, inte alltid ! Var själv nyligen med om en FR diversion och jag kan garantera att den service vi fick av FR var väl så god som av någon net-work carrier. Och jag har nog en del experience ...

Originally posted by jens

NEJ - det er lige præsis den holdning der gør at scumbags som MOL kan fortsætte!

Han vælger at sælge N O G L E billetter billgt - men langt fra alle.
Når man køber en billet indgår man en kontrakt om transport fra A til B på et bestemt tidspunkt, når en part bryder aftalen - og den anden part har lidt et tab (eksempelvis udgifter til ny billet) har man krav på kompensation - dette er simple logik/jura og har intet med salspris at gøre.

Køber jeg et vare meget billigt og en fejl ved den er skyld i at jeg lider et tab - har jeg krav på erstatning uagtet hvor meget varen har købt.
Jeg er forsåvidt enig med deg i at slik burde det være, men nå er det en gang ikke slik. Så vidt jeg vet, så bryter heller ikke FR noen EU regler såfremt kanseleringene ikke er planlagt

Jeg var paa vagt i AAR de dage som Ryanair divertede til BLL.
----
I AAR ombookes PAX til første ledige afgang, og i sådanne tilfælde er FR
ret ligeglad med om denne afgang er næste dag eller om 14 dage....Bare pengene
blive i kassen..
Pax fra BLL blev kørt i bus til AAR.
Flyet fløj tomt tilbage til Stansted, og det synes jeg er helt naturligt, idet der jo er lagt
andre flyvninger op til det pågældende fly.
-----
Det er jo selvfølgelig trist at nogle PAX ikke kommer hurtigt hjem til England ellernår deres forbindelses fly i STN, men en ting er helt sikkert at personalet i de lufthavne
som Ryanair beflyver kun gør det de får besked fra FR om at gøre, hverken mere
eller mindre..
-----
Jeg synes også det er korrekt at kritisere FR for deres handlemåde, men f.ex AAR
Handling kan ikke kritiseres, bortset fra annonceringen som, kun foregik på dansk.
-----

Når du flyver med selskaber at den karakter, skal man være lidt forberedt på at
komme ud fro lidt af hvert.

------
Der kan også opstå andre scenarier.....f.ex
FLyvning med SAS fra f.ex OSL til CPH...og videre med Easyjet.....flyet fra OSL forsinkes
så meget at Easyjet er afgået.....Det er bare ærgeligt....

Hilsen
Ole

Dette er jo hva Ryanair lover sine kunder, man skal holde det man lover. Altså: Dette er ikke dårlig gjort av Ryanair. Her leverer de som avtalt. Det er faktisk noen ganger det er passasjerene som tar feil...

Det här är en klassisk Ryanairhistoria.
1. Av någon anledning (väder eller teknisk störning) bli en flight inställd
2. En flight (oftast i det närmare fullt då Ryanair har en load factor högre än 80 %) blir inställd.
3. Passagerarna får (om de lyckas uppfatta informationen) möjlighet att boka om till nästa flight (vilket kan vara upp till en vecka senare om man har otur).
Egentligen skiljer det sig inte så mycket från t ex SAS om detta skulle hända förutom att Ryanair inte ordnar hotellövernattning och matersättning (vilket de möjligen är skyldiga till enligt EU-rätt).
Jag tycker det skulle vara mycket intressant att få en rättslig prövning av vilken skyldighet Ryanair har att täcka kostnader typ hotell och mat,
Själv åker jag flera gånger per år med Ryanair och har aldirg haft ett problem. En gång i Hahn så fick ett flyg mekaniskt problem och avbröt starten. Efter en timme kom ett extraplan från Stansted och jag kom hem en timma försenad. Det var dock en svettig timme utan information.
Jag har försäkring som möjligen täcker detta, men jag har alltid med mig ett kreditkort för att kunna komma hem om det värsta inträffar. Det bör man ha om man åker med Ryanair. Även om jag åkte med SAS skulle jag inte sitta med tom plånbok på vägen hem..

NEVER BOOK THIS PAIN IN THE A.. AIRLINE :mol :mol :mol :mol :mol :pissed

Ifg EU-regler kan vel Pax kreve penger tilbake, hvis alternativet er såpass forsinket at reisen ikke har noe for seg?? Om man kommer "hjem" 7 dager forsinket så burde vel denne regelen gjelde her, men refusjonen er jo ikke nok til et frimerke heller?Men den dekker kanskje kredittkort fee for neste billettkjøp?!:baeh

Originally posted by Jan

NEVER BOOK THIS PAIN IN THE A.. AIRLINE :mol :mol :mol :mol :mol :pissed

Ser inte att detta skulle vara ett skäl till att inte flyga med Ryanair.

I 99 fall av 100 uppfyller Ryanair sina åtaganden – att transportera passagerare från en plats till en annan under avtalat pris och på avtalad tid. Flera som skriver här har ju aldrig haft något problem med Ryanair.

Undvik hellre ett flygbolag som utövar monopol, har bristande säkerhet eller är på randen till konkurs.

Virker som mange liker å skrive negativt om Ryanair på dette forumet.

Back