• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Støyisolerring: 737 Classics vs. 737 NG ?

ENGM RAMP

ScanFlyer Rusty
Støyisolerring: 737 Classics vs. 737 NG ?

God aften godtfolk!

Si meg en ting dere som har PEILING på dette ;)

Hvordan er støyisoleringen i en 737 Classic (altså 737-300/400/500) kontra 737NG serien, og er det eventuellt forskjell mellom 737NG'ene også hva angår støy? Jeg tenker på kabinen her nå.....

Brendas hvor er du? ^_^

Re: Støyisolerring: 737 Classics vs. 737 NG ?

Ja du mener at de har ANR systemer ombord etc? Men ikke noe annet enn det?

tiemand, det var vel mer kabinen Morten ville ha svar på om var bedre på i de nye NGene. ANR er det vel bare Bombardier har eksperimentert med på i sine Qer Morten, hvor vellykket det er kan diskuteres.

SAAB hadde vel ogsaa ANR i SAAB 2000 ?

Det er jo ganske ille at de første NG'ene bråka mer enn Classic'ene...

Hehe, vel, dette som Tiemand nevner her om støyen i cockpiten på de første NG versjonene kjenner jeg til, og den støyen kom vel på grunn av viftene til alle dataskjermene, og der kom det vel en modifikasjon eller noe etter kort tid om jeg ikke husker feil.....

Og joda, jeg snakker spesielt om kabin, fordi jeg snakket med en tekniker som hadde vært med på turen fra Seattle, som synes maskinen var SVÆRT støysvak i forhold til det han husket -700 maskinene var når de kom til BU for 10 år siden....

Har du fløyet NOB'en enda da ThomAAS? Noen erfaringer i såfall ?

Men jeg hører også at de som jobber bak i kabinen er svært fornøyd med støynivået i den nye maskinen, og derfor begynte jeg å lure på om det var noe nytt på gang mht støyisolering i bl.a DY's splitter nye maskiner....

Hvordan er støyisoleringen i en 737 Classic (altså 737-300/400/500) kontra 737NG serien, og er det eventuellt forskjell mellom 737NG'ene også hva angår støy? Jeg tenker på kabinen her nå.....

Brendas hvor er du? ^_^
Slikt har nok ikke jeg spesielt god kontroll på er jeg redd :$
Uten å ha noen tall for hånden vil jeg tro at CFM56-7en gir fra seg mindre støy (per lb thrust) enn sin forgjenger, slikt hjelper på.

og den støyen kom vel på grunn av viftene til alle dataskjermene, og der kom det vel en modifikasjon eller noe etter kort tid om jeg ikke husker feil.....
737NG flyr normalt også raskere under cruise, men etter at de begynte å montere vortex generators på nesa ble vel også støysituasjonen foran i nesa litt bedre?

Og det hjelper vel også litt å plugge igjen eyebrow vinduene?

Back