STØTT REDNINGSARBEIDET ETTER FLODBØLGEN

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Replying to Topic 'STØTT REDNINGSARBEIDET ETTER FLODBØLGEN'

Originally posted by Rusl
Akkurat dette med å droppe nyttårsrakettene er jeg imot.
Hvor blir alle disse produsert? Taiwan, Kina, Indonesia m fl...
Taiwan og Kina er ikke rammet, men det har ingen hensikt å ta fra dem levebrødet i de rammede landene.

Du tar ikke fra dem levebrødet ved å la være å kjøpe raketter i år. Disse rakettene har de fått penger for for lengst, av importørene her i landet.
Noen må åpenbart ha svært sterke behov for å sende opp fyrverkeri uansett. Om man ikke greier å forklare ungene hvorfor man dropper det i år, så må det jo være fordi de er så små at de heller ikke har noen glede av fyrverkeriet?
Jeg synes det ville vært en sterk symbolsk markering (i tillegg til pengestøtten selvsagt) om det ble en tydelig redusert fyrverkerioppskyting her i landet i morgen!

Originally posted by Fly high
Du tar ikke fra dem levebrødet ved å la være å kjøpe raketter i år. Disse rakettene har de fått penger for for lengst, av importørene her i landet.

Jeg kjøpte noen rakketter i år også (men færre enn i fjor), og jeg snakket litt med innehaveren av butikken og som han sa: Konsekvensen kommer ikke i år, men til neste år - da blir det tatt inn betydelgi mindre. Så det kan bli uheldige langtidsvirkninger sånn sett.

Kjøp gjerne rakketter i år også, men husk å støtte redningsarbeidet. Herfra har Plan og Røde Kors fått 200 kroner hver.

Aa la vaere aa kjoepe produkter som er laget i regionen, hjelper man ingen .. Velvel .. dette kan man diskutere til man blir blaa i trynet ... har uansett donert 50 dollar ...

Her i SEA har Bill & Melinda GAtes Foundation donert 3 mill. USD, Amazon.com har samlet inn 4 mill. paa faa dager, Starbucks har donert 100.000 og gir ekstra for all Sumatra-kaffe som selges, Microsoft matcher alle bidrag fra sine ansatte ... og paa Seahawks-kampen ('fotball') paa soendag (som jeg skal paa), blir det ogsaa innsamling. Og smaafulle amerikanere er gavmilde.

Om vi bruker mindre på raketter i år - så ser jeg ingen grunn til at vi også neste år skulle gjøre det samme. Det er snakk om en markering som kanskje noen importører/selgere i dette landet er redd for - men ikke på grunn av de som produserer fyrverkeriet - mer på grunn av sin egen fortjeneste!

Og så kan man i denne forferdelige katastrofen lese om dette:
http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article321626.ece

Det gjør vondt, mulig de er psykisk forstyrret.

Ikke mer psykisk forvirret enn det vi dessverre så ofte ser. En kan stenge det vonde som skjer med andre mennesker ute når som helst og hvor som helst. Det er en valgmulighet vi har alle sammen. Mange vil nok oppleve det som en slags "overlevelsesmekanisme", men det fører lite godt med seg.

Eli Wiesel, som fikk fredsprisen for en del år siden, har sagt det mer treffende enn mange andre: "Det er ikke hatet som er det motsatte av kjærligheten, det er likegyldigheten."

Originally posted by EB
Om vi bruker mindre på raketter i år - så ser jeg ingen grunn til at vi også neste år skulle gjøre det samme. Det er snakk om en markering som kanskje noen importører/selgere i dette landet er redd for - men ikke på grunn av de som produserer fyrverkeriet - mer på grunn av sin egen fortjeneste!

Jeg synes vi skulle la det bli en start jeg! En viss edruelighet i fyverkeri-bruk har vært etterlyst av mange i flere år her i landet. Dette kunne kanskje vært en begynnelse? Ellers så jeg en representant for fyrverkeriselgerne på Dagsrevyen forleden. Han ergret seg over oppfordringen om redusert rakettoppskyting. Det kunne ramme hundrevis av selgere, sa han indignert. Kremmere er seg selv lik ...

och i går åkte 2 svenska flightspotters ner med hjälp av Britannia Nordic för att hjälpa till med en privat aktion.

Synes Torvald Stoltenberg i Røde Kors sa mye bra på NRK Radio i dag. Folk må få feire nyttårsaften som de selv ønsker, med mat, drikke, familie og venner. På spørsmål om boikott eller ikke av fyrverkeri sa han at han selv likte tanken på mindre fyrverkeri. Siste spørsmålet svarte han enda bedre på... På spørsmål om ikke en boikott av fyrverkeri ville ramme enttopp Asia hardest - sa han enkelt at det kansje ikke hadde vært omtanken til menneskene i Asia som var grunnen til tidligere års forbruk av fyrverkeri!!!

Er veldig viktig at vi som feriereisende nordmenn fortsetter å reise til Phuket og områdene rundt etter at det er gjennoppbygd,det er turisme de lever av der,og vi fra Norge er jo flinke til å legge igjen penger når vi er på ferie.Så det er vel nesten den best hjelpen vi kan gi....

Jeg synes det bare er tåpelig at man skal kutte ut fyrverkeri på grunn av dette! De aller fleste nordmenn har råd til begge deler - både kjøpe fyrverkeri og støtte sørøst asia. Dersom man bør spare på noe kan jo en tanke være å drikke mindre alkohol, slik at man slipper eventuelle dustete opptredener med raketter i kveld!

...dette med fyrverkeri eller ikke...stammer vel i Norge som i USA i fra forholdet mellom hva vi som land gir i stoette og hva vi bruker paa fyrverkeri......dessverre overskrider forbruket av fyrverkeri her i USA langt over hva som regjering hittil har gitt....saa langt er Bush og Co mere opptatt av aa fortelle befolkningen at vi gir mest...selv det paa ingen maate er sant....og at de vet at de vil bruke mere paa Bush' innsettelse party enn hva de gir i stoette til Asia......

Det blir for dumt å se millioner av kroner gå opp i røyk foran mennesker som kanskje har mistet eller savner noen...

Originally posted by Fellowship

En kan stenge det vonde som skjer med andre mennesker ute når som helst og hvor som helst. Det er en valgmulighet vi har alle sammen. Mange vil nok oppleve det som en slags "overlevelsesmekanisme", men det fører lite godt med seg.

Ikke nødvendigvis helt enig med deg her, hvis man bruker denne "overlevelsesmekanismen" til å hjelpe til, kanskje til og med på en måte andre mennesker uten disse mekanismene ikke hadde klart, ser jeg ikke noe galt i det. Hadde nok vært vanskelig å være både kirurg og hjelpearbeider dersom man ikke hadde mulighet til å distansere seg fra alle lidelsene. Men det er selvsagt forskjell på å distansere seg og å gi fullstendig blaffen. Hvis man bruker mekanismen til å drive hor 500 meter unna likhaugene er det ikke annet enn forkastelig.

(Regner vel egentlig med at vi er enige.:))

Replying to Topic 'S

USA donerer naa 350 mill Dollar ..
http://www.cnn.com/2004/US/12/31/us.aid/index.html

.. og det kommer nok mer. Bush & Co. har nok ogsaa begynt aa skjoenne omfanget av dette. I tillegg skal det vaere to hangarskip paa vei til omraadet som har helikoptere og stoettepersonell ombord. Ogsaa en styrke fra US Marines skal vaere paa vei inn.

Det er mange her som ikke likte oppstoetet til Jan Egeland, men det virket tydeligvis ..

Jan Egeland var brilliant.....han klarte USD20 Millioner ekstra over natten, og naa USD315 Millioner ekstra.....ved at de store begynnte aa konkurrere...foerst Frankrike doblet til USD 57 M saa Spania med USD 68 M...saa Sverige med USD 75.5 M...saa Not SO Great Britain med USD 95 M......det satte Bush i en klemme...he he he

Og Amerikanerne skjoennte plustelig at 24% av BNP til stoette var daarlig propagande (faktisk trodde et flertall at USA gav 24% av BNP til stoette...det korrekte tallet inkl. pengene som ble lovet til Bam i Iran men aldri bevilget er .15% !!! en liten forskjell som ikke reflektere godt for Pravda (Fox) og Bush

Originally posted by LN-MOW
Det er mange her som ikke likte oppstoetet til Jan Egeland, men det virket tydeligvis ..

Mulig amerikanere så på det som oppstøt, men det er kanskje amerikanske medier som har presentert det slik? Her hjemme har vi fått noen flere detaljer omkring utspillet til Egeland. Ifølge disse detaljene hadde Egeland en mer generell kritikk av andelen av bistand som land gir, og kritikken var ikke bare fokusert på katastrofen i Sørøst-Asia, men på støtte til katastrofer generelt.
Egeland selv synes det ble uforholdsmessig mye uro omkring dette (!), men som det sies over her: Det ga resultater!

Ved midnatt holdt nesten på å støtte forslaget om å droppe pyroteknisk og heller støtte ofrene - rakett som ble avfyrt i byen og sprengt 5 meter unna... :naughty: *vi står her vi* ropte jeg:sarc Rett etter kom politiet til stedet...

Jag valde bort fyrverkeriet för att hedra offren i Asien och jag gav istället pengarna som var avsedda fyrverkeriet till bistånd. Inget svårt val.

Selv kom jeg hjem fra en uke i Tunisia for et par timer siden, og må si det var sterkt å komme bortover gangen på Gardermoen og se hvor mange folk som stod klare til å ta imot berørte mennesker. Var godt over 50 folk i hvite frakker som satt klare ved bord bortenfor bagasjebåndene, i tillegg til mange andre.

Selv visste jeg ingenting om dette før det hadde gått et par dager. Jeg, og de fleste andre som bodde på samme hotell som oss i Tunisia synes Detur taklet dette veldig dårlig. Selv om ingen av oss ble direkte berørt, så sa ingen av guidene et eneste ord om hva som hadde skjedd, og vi fikk vite det av andre på hotellet den 28., etter å ha kommet hjem fra en 2-dagers busstur.
Da vi spurte en av guidene om hva som hadde skjedd begynte hun å fortelle, men synes godt de kunne tenkt så langt at de kunne informert oss gjester, eller ihvertfall hengt opp en lapp.

Må ha vært ganske fortvilende hvis det var folk på turen som hadde pårørende som var i Asia, og ikke en gang fikk beskjed om at noe hadde skjedd. Det er ikke alle som snakker/leser arabisk her...

MEN, nå har jeg kommet meg hjem, og er klar til å hjelpe.
Selv om man føler man slipper veldig "billig" unna, og ikke egentlig får hjulpet noenting ved å donere en slant...

Back