Største fly som har landet i Longyearbyen?

BraathensSafe1985

ScanFlyer Silver
Største fly som har landet i Longyearbyen?

Noen som kan si meg hva som er det største flyet som har landet på Longyearbyen flyplass ( LYR )

Boeing var vel innom for å teste en 787-8 Dreamliner ... Er dette det største ?

Har Airbus testet sin Airbus A350 der ?

Noen C17 Globemaster eller C5 Galaxy ?

Re: Største fly som har landet på LYR ?

Noen som kan si meg hva som er det største flyet som har landet på Longyearbyen flyplass ( LYR )

Vet ikke om de testet 787 der, men 777 har i hvertfall vært innom:

http://jetphotos.net/viewphoto.php?id=171147&nseq=1

Re: Største fly som har landet på LYR ?

Boeing trippel sju er den største flytypen som har landet på Longyear, ifm en testflyging som en del av sertifiseringen av flytypen.

Beste hilsen Espen

Re: Største fly som har landet i Longyearbyen?

Takk

Men hvor stort fly kan rullebanen ta imot ? Da mener jeg fullastet fly i normal trafikk ?

Hvis rullebanen er NATO-standard skal den vel klare å ta imot en fullastet C5 Galaxy?

Dette er vel typ fly ein helst ikkje bør ha på Svalbard. Vil anta at ting som har klang av millitærfly, spesielt NATO, kan terge på seg både den eine og den andre. Kanskje det finst sivile støtteoperasjonar der slike fly kunne vore OK, det er kanskje andre har nok meir kontroll på jussen enn meg. Kanskje litt OT, men lell.

Dette er vel typ fly ein helst ikkje bør ha på Svalbard. Vil anta at ting som har klang av millitærfly, spesielt NATO, kan terge på seg både den eine og den andre. Kanskje det finst sivile støtteoperasjonar der slike fly kunne vore OK, det er kanskje andre har nok meir kontroll på jussen enn meg. Kanskje litt OT, men lell.

Tror regelen er at ingen skal ha noe stasjonært / opprette base på Svalbard som er regelen.

Er ikke LYR godkjent som Emergency for A380?

Banen der opper er vel 2.500 meter. En A380 trenger 1.500-1.900 meter på MLW så du får den nok ned er oppe uten alt for store problemer. Men du sliter mer med å få den i luften igjen på MTOW.

Men det er nok siste utvei og sette en A380 ned i LYR

Her er videoen fra da 787 var på LYR :)
http://www.nrk.no/troms/her-lander-_drommeflyet_-1.7284583

Last edited:

LYR er diversion airport for transpolare flygninger, uavhengig av flytype.

Espen

LYR er diversion airport for transpolare flygninger, uavhengig av flytype.

Espen

Beklager, men det høres helt høl i hue ut

LYR landings plass for en fullastet Airbus 380 ?? Det kreves en god del ting annet en lang nok rullebane og ... Blant annet redningsutstyr og annet for å ta imot et slikt fly i en nødsituasjon.

Derimot så har Bodø vært tiltenkt en slik mulighet. Vet ikke hvor denne saken står, men Emirates har i alle fall henvendt seg og spurt om å få bruke Bodø som nød flyplass ... Det tro jeg mer på ...

Verdens største passasjerfly vil nødlande i Bodø

http://www.nrk.no/nordland/verdens-storste-vil-nodlande-i-bodo-1.8222666

Gigantfly får bruke Bodø som nødhavn

Verdens største passasjerfly Airbus A 380 får lande på Bodø lufthavn.

Godkjenninga er gitt, men avdelingsdirektør Wenche Olsen i Luftfartstilsynet sier at de må ha prosedyrene på plass.
– Lengden av rullebanen i Bodø holder, men hvis flyet skal lande her, kan det være nødvendig med flere brannmannskaper på jobb, sier Olsen.

http://www.nrk.no/nordland/a380-far-lande-i-bodo-1.8321754

Uansett er LYR oppnevnt som nødlandeplass ifm flygninger over Nordpolen. Dette er lufthavner som er tenkt benyttet i nødstilfeller, og da er nærmeste lufthavn ofte den beste. De må gjerne lande i Bodø hvis dette er et bedre alternativ, men i noen tilfeller må msn ned på nærmeste lufthavn, og LYR er i den sammenheng med på den listen. For slike lufthavner trenger man ikke særskilt godkjenning fra myndighetene. Selskapene vurderer selv hvor de kan lande.

Espen

Back