Stormøte 17 desember

Re: Stormøte 17 desember

Selvfølgelig er det kjedelig og trist for veldig mange, hvist et salg skulle bli gjennomført. Personlig så håper jeg at SGS blir værende i SAS slik som det er idag, men da må ledelsen gå dypt i sine egene skuffer og se virkeligheten. Det er ikke til å legge skjul på at SAS/SGS har for mange ledere pr stilling. Den størtse kostnaden for SAS/SGS er lønna til ansatte, og da må ledelsen begynne og kutte i sin egen etasje først.

- Det er mye snakk om at folk vil slutte dersom SGS skulle bli selgt til et annet selskap. Ja, det kan skje, men vi glemmer en viktig gruppe i denne saken. De fleste som jobber i SGS er mellom 25 til 40 år. Hva med dem som er 50/55 år og som har jobbet i selskapet hele sitt liv. Det må være dem som kommer dårligst ut ved et salg.

Sitat Egil : Det er en kjapp tur innom NAV også får de fleste seg en ny jobb, sikkert bedre betalt også med "normal" arbeidstid nærmere hjemmet enn de fleste har i dag!

Ja vel Egil, da er kansje du den gruppen som er mellom 25 - 40 år. Så lett er det ikke for en 50 åring lengre.
 
Re: Stormøte 17 desember

Har videre tro på en overføring av F50 produkesjonen til WF nå , WF har vel personell til å ta dette og med ekspansjon i SAS.no så blir det vel ikke noe overtallighet fd/ca på en slik avgjørelse

Mange tenker den samme tanken, så vi får håpe at SAS nå har guts nok til å vise muskler mot sine konkurrenter og ekspandere det de kan før markedet snur og går ned i en ny bølgedal!
 
Re: Stormøte 17 desember

Denne var fin da:

Vi har sagt og konkludert med at det er best å beholde de aktiviteter som publikum assosierer med SAS.

Han mener et salg fortoner seg dom ganske absurd:

- Det fortoner seg som det mest fornuftige, det blir jo som å selge huset fordi du trenger penger til å kjøpe møbler, eller å selge bilen for å kjøpe bensin, sier Wikestad.

Så alle flyselskapene som ikke har egen handling har bare møbler uten hus, eller bensin uten bil? Dummeste jeg har hørt...

Nei, da er det bedre å gå over bekken etter vann, der brent barn lukter ille og ti fugler driter på taket...^_^
 
Re: Stormøte 17 desember

Noen som har hørt denne "Opsahl" på NRK alltid nyheteri dag (SGS hovedtillitsvalg OSL ?) , han manet i alle fall ikke til sammhold, og stille opp for kunden, han la vel ikke fingerne imellom.

Har han ikke såpass omløp at han må forstå at om noen skal kjøpe biletter nå og hører hans
utsagn, ja da hat i alle fall jeg booket AY/DY/KL/BA .
 
Re: Stormøte 17 desember

Wikestad egner seg ikke til å bli rakettforsker, bare se hvordan han klønet det til i sammenslåingen SK/BU, SAS-Trading/TRN og nå.
 
Re: Stormøte 17 desember

Eller er det bare å observere at det tydeligvis mangler litt på koordinasjonen og enigheten innad i fagforeningen og en helhetlig PR-strategi ser ut til å mangle (med mindre strategien går ut på kaos). I de fleste konflikter så lønner det faktisk å opptre samlet istedet for at hver mann tydeligvis skal si sin egen mening

Hvis argumentet er at de ikke ønsker en konflikt før jul, men synes det er greit å ha en konflikt etter jul, så forandrer ikke det noe av vår innstilling, sier hovedtillitsvalgt i SGS Hans Jacob Opsahl til NRK.

Mens Wikestad derimot sier dette:
- I vår fagforening er hverken streik eller aksjoner noe tema. Dette er noe som har blitt hauset opp. Vi tror uansett ikke at sjefene i SAS vil vedta noe salg av vår bedrift fordi det er et dårlig alternativ, sier Wikestad.


Ellers så bør enhver som går ut i streik sies opp da det isåfall vil være en ulovlig streik da man er midt i en tariffperiode. Det er faktisk ikke slik i Norge at man kan gå ut i en vilkårlig streik skulle man få et plutselig innfall.....
 
Re: Stormøte 17 desember

Hehe... Jaggu godt man ikke skal avgårde i jula, sier jeg bare...
:rolleyes:

Ellers så bør enhver som går ut i streik sies opp da det isåfall vil være en ulovlig streik da man er midt i en tariffperiode. Det er faktisk ikke slik i Norge at man kan gå ut i en vilkårlig streik skulle man få et plutselig innfall.....

Kunne ikke vært mer enig...
 
Last edited:
Re: Stormøte 17 desember

Egentlig hadde det vært bedre om fagforeningen hadde organisert en kort markeringsstreik på noen timer eller lignende. Alternativet er jo at man får masse egenmeldinger. For de fleste har de to siste årene vært en stor psykologisk belastning med fly alltid med tekniske problemer, flygeledere som ikke er på jobb, andre grupper som streiker. Hvem er det som får høre om og må forklare og unskylde andres problemer tror dere. Og da i tillegg få beskjeden fra ledelsen, at vi setter ikke pris på dette, jeg tror dråpen kommer for veldig mange da.
 
Re: Stormøte 17 desember

Board of SAS AB postpones decision on SGS, STS and Spirit

The Board of SAS AB, following a recommendation from Group management, has decided to postpone processing the future structure of SAS Ground Services (SGS), SAS Technical Services (STS) and Spirit (terminal management within SAS Cargo). These structural issues were on the agenda for today's Board meeting, but it was decided to carry them to the next Board meeting on February 5th to leave more time to analyze the different alternatives.

"There exists disagreement between the management and the trade unions, especially regarding SGS, on the future structure. Although we have worked together on this continuously for four months and elucidated the issues from many sides, the control group has not succeeded in determining a joint recommendation. These are important issues that affect many employees in functions that are significant in enabling us to maintain our promise to customers. Accordingly, Group management found it best that the Board delay its decision to allow more time for analysis," says Mats Jansson, President and CEO of SAS.

"The Board finds it wise to follow the recommendation of Group management to take some more time to analyze various structural alternatives for SGS, STS and Spirit before the Board addresses the matters," says Egil Myklebust, Chairman of SAS AB.


Background
The future structure of SGS, STS and Spirit is part of SAS's strategy 2011 (S11). This strategy has established that SAS shall reduce its complexity and concentrate on its core business, which is passenger traffic in Northern Europe.
As part of this work, the future role and structure of SGS, STS and Spirit is being studied.

The work of investigating the future organizational structure of the three subsidiaries has been organized in control groups with a broad-based composition, in which all trade unions are represented. The control groups have worked continuously since the summer of 2007.

For further information, please contact Claus Sonberg, Executive Vice President SAS Corporate Communications & Investor Relations.
Cell phone number: +46 70 997 16 60



SAS Group Corporate Communications

------------------------------------------------------------
This information was brought to you by Cision http://newsroom.cision.com
The following files are available for download:
http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=635964&fn=wkr0003.pdf
 
Back
Top