Stormøte 17 desember

Re: Stormøte 17 desember

Ikke så lett for en ledelse å beslutte, når det fører til streik blant de ansatte da... så det hjelper lite med en handlekraftig ledelse når ansatte stritter imot.

Og ikke skyld på de tillitsvalgte. De er valgt, og er bare en talsmann/talskvinne for de andres mening.
 
Re: Stormøte 17 desember

Ikke så lett for en ledelse å beslutte, når det fører til streik blant de ansatte da... så det hjelper lite med en handlekraftig ledelse når ansatte stritter imot.

Og ikke skyld på de tillitsvalgte. De er valgt, og er bare en talsmann/talskvinne for de andres mening.
Nå synes jeg du umyndigjør de tilitsvalgte. De har mye større innflytelsen enn dette. De er med på å styre hvilken vei skuta skal gå. Og ja de kan styre de ansatte også.
 
Re: Stormøte 17 desember

Første tanke er at det virker feigt av ledelsen og utsette, tør de ikke beslutte pga fagforeningene? da burde vel hele ledelsen/ styret byttes ut?

Føler med de ansatte som fortsatt må leve i uvisse:angry:
 
Re: Stormøte 17 desember

Første tanke er at det virker feigt av ledelsen og utsette, tør de ikke beslutte pga fagforeningene? da burde vel hele ledelsen/ styret byttes ut?

Føler med de ansatte som fortsatt må leve i uvisse:angry:

Eh, feigt. Tabben var vel å legge disse sakene til dette styremøtet i utgangspunktet. Det skader aldri å være litt smart med når man gjør potensielt kontroversielle besluttninger. F.eks plassere det slik at skadevirkningene ikke blir for store. Det er verre å få en ulovlig konflikt i jula enn i februar for omdømmet.
 
Ingen fare for bakkeansatte på Torp

Sandefjord Blad har tydligvis fått med seg at noe rører seg i SAS-systemet...

Ingen fare for bakkeansatte på Torp

– Et eventuelt salg vil ikke ramme virksomheten på Torp, siden de har sine egne bakkeansatte, ikke ansatte fra noen av SAS-selskapene, sier informasjonssjef Siw Sandvik i Widerøe til Sandefjords Blad.

Det var jo betryggende...^_^
 
Last edited:
Re: Stormøte 17 desember

Information fra ledelsen i SAS

Q&A SAS board decision Dec 17
1. Why is the decision regarding SGS’s future organization and affiliation being postponed?
There is major disagreement between the SAS management and the trade unions regarding how SGS, STS and Spirit will be organized in future.

2. Why has the process taken such a long time without any decision being made?
Although the work has been under way for four months and the matter has been thoroughly analyzed, not all control groups have succeeded in reaching a shared position. The decision affects many employees and it is unfortunate that we have such long processes.

3. Is it the fear of a strike at Christmas that has led to the postponement of a decision?
No, but when disagreement is great between management and trade unions on a matter that affects so many employees, it is wise to take more time to analyze, evaluate and define various organizational models before a decision is made.

4. Many employees have a feeling that SAS management wants an external solution and that the decision was made before the project had even started. Is that true?
No, that is incorrect. The trade unions have been involved for the entire, intensive four-month process and are aware of all of the facts relating to the various alternatives that form the basis for the decision.

5. Who decided to postpone the decision?
The SAS Board of Directors, following a proposal from SAS Group management.

6. When will the decision be made?
Our aim is for a decision to be made at the next Board meeting on February 5th.

7. Can the employees depend on that?
That is our clear ambition.

8. What decisions can we expect?
The alternatives that will be further evaluated by the Board of Directors: One alternative would see SGS remaining within the SAS Group as a separate company. Another alternative would be that SAS brings in an external partner from the ground handling sector as a part-owner.

9. What will be different then?
The trade unions and management need more time to find a solution on which there is agreement.

10. What will happen until then?
Management and the trade unions will continue to cooperate to find a solution.

11. How does SAS view the employees’ motivation in relation to the uncertainty about the future?
The management of the respective companies is aware of this challenge and will work to maintain motivation and minimize the consequences for customers.
 
Re: Stormøte 17 desember

Hva er ståa blandt de på tråkka i dag? Er de utslitte av å vente på en beslutning og holder seg hjemme, eller er det vanlig oppmøte?
Hvordan er stemningen?
 
Re: Stormøte 17 desember

Hva er ståa blandt de på tråkka i dag? Er de utslitte av å vente på en beslutning og holder seg hjemme, eller er det vanlig oppmøte?
Hvordan er stemningen?
Stemningen er varierende men mest laber. Det er relativt høyt sykefravær, men ikke kritisk enn så lenge.
 
Re: Stormøte 17 desember

Stemningen er varierende men mest laber. Det er relativt høyt sykefravær, men ikke kritisk enn så lenge.
Det verkar som du hintar att sjukfrånvaron är pga allt detta, och om så är fallet är det verkligen sjukt! Inget beslut har tagits, de anställda har ett jobb att gå till (detta kommer med största sannolikhet ändå inte ändras vid ett beslut) och de har kunder att ge service. Hur i hela världen kan man då vara "sjuk" i protest?????? Galet! Och kanske säger en del om detta företag... :rolleyes:
 
Re: Stormøte 17 desember

Trenden i europæisk luftfart har vel været at flyselskaberne har "bolagiseret" og senere solgt handlingvirksomhederne fra ( Finnair / Northport - Lufthansa / Globeground - Swiss / Swissport ).

Hvorfor skal SAS gøre det anderledes?

De ansatte i SGS føler at SAS ikke sætter pris på den kompetence SGS indehaver og at et salg vil medføre væsentlig dårligere service og dermed forringet produkt overfor kunden.

Man må forvente at de samme problemer må have været belyst og vurderet i Lufthansa og andres tilfælde - men det har ikke stoppet dem fra at "outsource"...

Yabadoo
 
Re: Stormøte 17 desember

Man må forvente at de samme problemer må have været belyst og vurderet i Lufthansa og andres tilfælde - men det har ikke stoppet dem fra at "outsource"...

Yabadoo


Veldig godt poeng. Lufthansa har vel kanskje vært den største suksessen i europeisk luftfart siden tusenårskiftet. Det de valgte innenhandling var å la skrankepersonalet og de som har kontakt med passasjerene være igjen i selskapet, mens stuere, rengjørere og alle som ikke har passasjerkontakt har blitt outsourcet.
 
Re: Stormøte 17 desember

"Veldig godt poeng. Lufthansa har vel kanskje vært den største suksessen i europeisk luftfart siden tusenårskiftet. Det de valgte innenhandling var å la skrankepersonalet og de som har kontakt med passasjerene være igjen i selskapet, mens stuere, rengjørere og alle som ikke har passasjerkontakt har blitt outsourcet."

Dette tror jeg vil være den bedste løsning for SAS på større lufthavne ( CPH, STO, OSL ), men kanske vanskelig at gennemføre på mindre flypladser, hvor kun SGS er tilstede. Alt. må man overføre stuere osv. til egne selskaber på disse pladser - men dette vil igen føre til ekstra adm.omkostninger og derved højere pris/stuer?

Yabadoo
 
Q400 i WF.

Dette sier sjefen i WF.

Dette betyr at Widerøe får erstattet Q400-flyene som står på bakken med nye fly. Widerøe får fortsette med mulighet til å ta markedsandeler og vokse, både i forretnings-og fritidsmarketdet, også utenfor kortbanenettet.

-Med styrets beslutninger er vi et avgjørende skritt nærmere løsningen vi ønsker. Dette er et svært gledelig og viktig vedtak som sikrer at veksten i Widerøe fortsetter i tiden fremover, sier administrerende direktør, Per Arne Watle.

-Hvilken flytype kan være aktuell som erstatningsfly?
-Jeg går inn for at Widerøe i fremtiden skal fly en ny generasjon Q400 som har tatt opp i seg høstens teknsike utfordringer med nytt design og modifikasjoner. Et annet alternativ som også utredes er Bombariders regionale jet, CRJ 900, sier Watle.

Konsernledelsen og ledelsen i Widerøe vil nå jobbe videre med dette oppdraget for å sikre at Widerøes flåte raskest mulig får en kommersielt robust og kundevennlig sammensetning som gjør oss i stand til å betjene dagens og fremtidens markeder.

Ja ja, hva sa jeg.. Sier bare jeg.
 
Re: Stormøte 17 desember

Eh, feigt. Tabben var vel å legge disse sakene til dette styremøtet i utgangspunktet. Det skader aldri å være litt smart med når man gjør potensielt kontroversielle besluttninger. F.eks plassere det slik at skadevirkningene ikke blir for store. Det er verre å få en ulovlig konflikt i jula enn i februar for omdømmet.
Ble feil og bruke ordet feigt, burde heller kanskje brukt "Handlingslammet" av frykt for fagforeningene!

Hørte en plass tidligere i høst at det har de siste ti årene vært 90 konfilter i SAS og at det i samme periode er omsatt for 400 MRD, men bare tjent 1 million...
 
Re: Stormøte 17 desember

Det står en ny Q400 på Bombardier-fabrikken som WF opprinnelig skulle hatt...og nå er det bestemt at den skal flys til WF for ganske omfattende modifisering. Tipper vi ser 5 stk Q400 i WF-farger i luften igjen i februar - og da modifisert til "Next Generation" :)
 
Back
Top