• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Storm i scandinavien

Lyder som media har "blæst" dette vældig op i Norge !

I DK har det været rimeligt slemt, med højeste vindmålinger i
3 år og til stor gene for trafikken specielt broer og færger har været
lukket / aflyst. Endvidere forventes oversvømmelse i vestjylland.

Her er nogle vindfakta, billeder og en sjov historie fra Norge.

Her blæste det mest:
http://vejret.tv2.dk/nyt/article.php/id-10244005.html

Billeder:
http://galleri.tv2.dk/index.php/category-Vejret/id-10231487/page-1.html

Newcaste blev til København:
http://jp.dk/indland/trafik/article1250989.ece

Og da er vi over i bygemodus her sørøst også...går noen relativt kraftige vind- og haglbyger med ørsmå iskuler som på utrolig kort tid dekker bakken med et hvitt lag.

Husker jeg feil, eller er Egil på vei over Skagerrak i en cruisejolle fra ColorLine i kveld? Må være friskt

Brodern og to kompiser av han (brodern altså) er iallfall det.. og siden jeg ikke fikk være med, må jobbe for brodern, så krysser jeg fingran for at dem må mate krabben ja :)

As we speak tar PT41S av fra SVG. Om 25min skulle den gått tilbake fra OSL som 42S. Det blir en lang kveld på mine kollegaer.

170 grader, 31 knop, gusting 50 på Torp akkurat nu

I'll say... Kjørte t/r Liertoppen i dette nydelige været, og det var begge henda på rattet hele veien gitt...:lol:
...men, er det tilbud, så ER det tilbud... :colgate:

Et lite problem oppsto på jobb rundt den tiden den METAR'en kom ut, da de-icingbilene er godkjent til maks. 38 knop, og noen ville ha de-icing...
Vi har ligget tett oppunder den grensa flere ganger, men aldri laaangt over...:wow:

Husker jeg feil, eller er Egil på vei over Skagerrak i en cruisejolle fra ColorLine i kveld? Må være friskt

Var med den andre cruisejolla for et par uker siden (Magic), og da var det rundt 10 meter bølger på det verste.
Det var merkbart nok til at svært mange tok tidlig kvelden. En kompis og meg selv, han tidligere kokk på MTB og jeg som aldri har vært sjøsyk noensinne, satt å drakk i takt med bølgene til kl. 0500... ^_^

Flott balje og kjempehyggelig mannskap, så en sånn tur må jeg ta oftere...:)

God tur - og heldig er du om du forlater OSL før midnatt!

Edit: Det er pr. nu 25 fly i de-ice kø som igjen utgjør omtrent 1t 35min DL's igjennomsnitt.
Kom meg ut rett etter midnatt. Sjekk tripraport

Spørrs vel om han kommer seg hjem?

DY546 Oslo 22:20 23:15 Innstilt Norwegian

Snør det virkelig så kraftig der borte?

Har man connections så har man connections :colgate: Sjekk tripraporten du også :D

Nå er det 9 fly som står å venter på gate, og 14 som venter på push OG 9 i de-ice kø!

Rett før vi pushet ut fra gate så hørte jeg på radioen at halvparten av de-icer folka stakk hjem for natten kl 24. Så da var det bare 5 de-icer biler igjen. Da snakket de om at det kanskje var opptil 1 time å vente på å bli de-iceet.....20 min senere var vi airborne :D

Da tror jeg at jeg har forklart meg dårlig. At det rapporteres om viktig info som du beskriver over er helt OK, og faktisk veldig nyttig. Det jeg sliter med er at når et halvt over middels lavtrykk kommer denne veien, noe som skjer på en ukentlig basis her på vestlandet, er at media skal hoppe og skrike om at nå kommer syndefloden, vi kommer til å blåse på havet, og NRK hadde til og med en reporter med kamera og alt ute på Rongesund-broen i Øygarden vest for her i forrige uke og mådde slukøret konstantere at det knapt var kulig.

Det er mer Se&Hør-faktor på været nå om dagen enn for bare 10 år siden. Da kom en god storm, og mediene gjorde sitt med å formidle problemene, men den vra ikke forhåndsvarslet og animert som topphistorie i nettavisene i to døgn, og hoved-tema i i nyhetene på TV.

Enten er det blitt mye mindre spennende og viktige ting å skrive om i verden eller så er folk blitt fryktelig lite interessert i hvor mye drit som man burde rapportert om.

Det er materiale nok rundtom til at man kunne gjorde Brennpunkt om til et 10-minutters program og heller latt det kjøre 10 historier hver gang, om folk bare gadd følge med og om bare medie/underholdnings-industrien hadde giddet å bruke energi på det.

-A

</RANT OFF>

Ja , jeg må si meg enig med deg her Alex.
Jeg har bodd her ute i havgapet siden jeg evakuerte Bærum i 1973 og forstår ikke alt dette mediaskapte styret om været.
En sak er sikkert , det var mye mer kuling og storm om vintrene på -70 og inn på -80 tallet enn det har vært de siste årene.

Tuva var bare en fjott i forhold til hva som skjedde tidligere. Jeg har et par selvopplevde i friskt minne:
- Slutten av september 1987 - ekstremflo (bilene druknet på strekningen Maritin - Skøyen), regn i bøtter og spann, takpanner fløy veggimellom oppe på Majorstua og mengder av trær her på Hurum ble rusket opp med roten.
- I februar/mars 1986 var jeg på en oppdrag oppe på Mongstad og etter fullført arbeid skulle jeg tilbake til Karmøy med Norving. På veien fra Mongstad til Flesland ble jeg nesten slengt av veien et ti-talls ganger, og det ble mye slalomkjøring mellom trærne som lå stødd. Flesland var stengt i flerfoldige timer, og første fly ut var vår Norving. Landingen på Karmøy var spesiell, vertikal landing vil jeg karakterisere det med en roll out på ca 50 meter.
- For litt over 26 år siden - oktober/november 1981 kom jeg hjem på høstferie til en slagmark etter orkanens herjinger. De fire hovedmastene til kraftforbindelsen over Karmsundet som forsynte Hydro Aluminium hadde knekt som fyrstikker og resten av øya hadde en time på/en time av strøm i lang tid. Trær, tak og småbåter lå strødd over alt. Dette var vel den orkanen som har rekorden på Utsira den dag i dag.

Husker jeg ikke helt feil, var Falcon med når jeg møtte vann-veggen under Lysakerbroen med mopenden min under ekstremfloen i '87.

Tuva var bare en fjott i forhold til hva som skjedde tidligere.

"Alt var mye bedre før ..."? ;) Hørte en fyrvokter på sørlandskysten i går kveld som aldri hadde opplevd maken, og han hadde vært i bransjen i mange år. Agder-fylkene, Vestfold og Buskerud ble rammet hardest, så det var kanskje noe mer puslete lenger inn i fjorden?

Jeg husker godt den dagen i '87. En SAS-nier (SK705 fra ARN) fikk en dipp paa finalen paa 24 og slo halen godt nedi ... det var like etter at parkeringshuset var oppfoert og man fant ut 'the hard way' at den under visse forhold kunne medfoere windshear.

Pussig nok ble ettermiddagen tilbragt paa SITA-kontoret i Oslo i selskap med diverse alkoholholdig drikke og andre 'fremmed-rep'er' (jeg jobbet i Swissair paa den tiden).

Det var vel Pier C som ga windshear....var ikke dette en av de -50 serien av nierne ? (2x SR og en ex Inex Adria eller noe saant noe?) Husker selv godt denne stormen, stod opp 02:00 kjoerte til Varberg...og hadde en av de beste brettseilingsdagene i boelgene rett syd for Varberg....en av de faa gangene 2,7m2 seil ble benyttet....

Last edited:
Back