• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Store nyheter fra MyTravel Airways

Tydelig at konkurransen i chartermarkedet også tilspisser seg. Først ute var TUI med B767 Blue comfort og nå kommer MyTravel/Thomas Cook. Svært gledelig for de reisende på langlinjene. Ekstra bonus at man slipper fuelstop også. Men jeg lurer på følgende: hva er mest komfortabelt, B767 i 2 + 4 + 2 eller A330 i 3 + 3 + 3?

Trevligt. Det verkar som om chartern börjar bli lite mer som förut igen. Nästa steg kanske är att börja bjuda på maten igen? Det borde väl vara en konkurrensfördel eftersom praktiskt taget alla ändå beställer mat i förväg, vad jag förstår.

Hva er best av 767 med 2+4+2 eller A330 med 3+3+3... Er ikke det som å velge mellom pest og kolera?

Hva er best av 767 med 2+4+2 eller A330 med 3+3+3... Er ikke det som å velge mellom pest og kolera?

Nææ... Når jeg (hadde en bedre halvdel) foretrakk jeg å sitte i et dobbeltsete dedikert kun til oss... :rolleyes:
Betalte gjerne ekstra fopr å slippe å ha en medpassasjer oppå oss!

E!

Antar heller at det ikke er pax'en charterselskapene tenker på . Da hadde de ikke hatt så mange i bredden. De har kalkulerende regnet på hvordan de kan tjene på å kutte ut en mellomlanding på longhaul som sikkert koster mye penger t/r, crewbytte/opphold etc. Får vel også utnyttet flyparken noen timer ekstra i uka.

Uansett man gnir skuldere og det er ikke behagelig !:drunk:

I tillegg har de kun 20 kg bagasje inkl. 5 kg. håndbagasje. Dvs en hardshell koffert på 15 kg max har kun plass til ca. 8 kg. bagasje. Det er ikke mye på en 14 dagers charterferie ! Overvektbetalign får en til å blø!:cry:

Är det någon som har koll på om frakten fortfarande är en stor inkomstkälla för charterflyget? På den gamla goda tiden flögs det tomater och apelsiner oavbrutet från Kanarieöarna till Skandinavien med vissa välkända flygbolag.

Ut fra hva jeg vet, er det ikke slik frakt lengre med nei. MyTravel
i Norge har i hvertfall ikke med seg noe slikt, på sine A330 på
langrutene. I "gamle dager" var det jo plenty med frakt fra
f.eks. Kanariøyene både med fly og Fred.Olsen (Black Watch/Black Prince) -
men dette er lenge siden.

Det pleide aa vaere en del frukt og blomster med enkelte charterfly tidligere iallefall, men det er enveistrafikk. Det var aldri med noe soerover.

Ut fra hva jeg vet, er det ikke slik frakt lengre med nei. MyTravel
i Norge har i hvertfall ikke med seg noe slikt, på sine A330 på
langrutene. I "gamle dager" var det jo plenty med frakt fra
f.eks. Kanariøyene både med fly og Fred.Olsen (Black Watch/Black Prince) -
men dette er lenge siden.

Det stemmer ikke. Man har med seg laks til Dubai blant annet. Det er også nesten alltid med frakt hjem fra Thailand. Fra Kanariholmene er det fortsatt med frukt og grønt.

Vel, via en som jobber på MyTravel base OSL - fikk jeg beskjed
om akkurat det motsatte i alle fall.. merkelig..
Muligens til/fra Kanariøyene han mente, men mener ganske
sikkert han også nevnte langrutene - at de heller ikke
hadde med seg cargo der heller. Jeg får ta og sjekke opp
dette med han igjen, nå ble jeg nysgjerrig..

Last edited:
Back