Store Danske virksomheder dropper SAS

Oj , det var kraftig kost for bolaget.
Når Grundfoss går ut med slikt kan det lett få ringvirkninger.

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2009/10/26/082405.htm#

Den danske virksomhed Grundfoss har meddelt SAS at man så vidt muligt vil undgå at benytte dem, på grund af ændrede bonusregler. Andre virksomheder ventes at gøre det samme.

Detmå jpo være vand på KLM's og LH's mølle.

Duen i Bjerringbro faldt desværre hurtig til patten igen:8:

Allerede få timer efter Grundfos valgte at droppe SAS som foretrukken rejsepartner, indleder de to parter forhandlinger for at nå til enighed.

http://www.business.dk/article/20091026/transport/91026043/

SAS Credits-kampanjene har forhåpentligvis fått mange bedrifter til å velge SAS? Hva slags bonussystem er det det snakkes om i artikkelen? Det er uansett fint at partene igjen setter seg sammen, så kommer de nok til enighet.

Denne kome for øvrig tidligere i måneden:

SAS vant avtale med 16 statlige virksomheter i Midt-Norge

16 statlige virksomheter med hovedkontor i Midt-Norge har gjennomført anbudsrunder for flyreiser de neste 3 årene. Avtalene gjelder reiser i Norge og Skandinavia.

SAS ble valgt som eneste leverandør av flyreiser på grunn av selskapets priser, rutetilbud, kvalitet/service og miljø. Dette er en av de aller største flyavtaler som inngås lokalt i Midt-Norge, med en årlig verdi på flyreiser på over 50 millioner kroner. NTNU er den største enkelt-aktør i avtalen.

Regionssjef i SAS Midt-Norge, Steinar Gjølme, er svært godt fornøyd med valget de statlige virksomhetene har gjort.

- Dette er en meget attraktiv flyavtale å få, både ut fra det store antall reiser de representerer hvert år, samt at disse samlet er blant de aller største kundene på ruten mellom Trondheim og Oslo. Valget av SAS som leverandør for de neste 3 år, viser at vårt store rutenett innenlands, med mange avganger som er tilpasset de forretningsreisende, som den kvalitet vi har vedr punktlighet og service, er elementer som har hatt stor betydning for valget av SAS, sier Steinar Gjølme.

Også representanten for de 16 statsetatene, assisterende fylkesmann Odd Inge Mjøen, er svært godt fornøyd med avtalen.

- En slik avtale betyr store innsparinger når det gjelder reisekostnader for etatene knyttet til flyreiser, sier han. Spesielt fremhever han samarbeidet mellom etatene, som gjennom en slik felles avtale sparer store ressurser i selve innkjøpsprosessen, og som til sammen selvsagt får et langt bedre tilbud enn om hver enkelt av etatene skulle ha forhandlet fram en avtale alene, sier Mjøen. Mer info om avtalen kan gis ved henvendelse til :

Trond Persson, Fylkesmannen i Sør-Trøndelag, telefon 73199111
Steinar Gjølme, SAS Scandinavian Airlines Norge, telefon 95714020

www.twitter.com/sasgroup www.facebook.com/flysas
SAS Group er det sjette største flyselskapet i Europa, målt i antall passasjerer. I 2008 transporterte konsernet totalt 31 millioner passasjerer med en flåte på 255 fly til 176 destinasjoner. I Norge har SAS 54 fly, hovedsaklig av typen Boeing 737. SAS i Norge transporterte i 2008 drøyt 10 millioner passasjerer.

Så store bedrifter som tilgrafser seg sine ansattes bonuspoeng, står ikke høyt i kurs hos meg! Merkelig at de gidder å ha fokus på sånne ting. Hva er vel 2 mill for en så stor bedrift som Grundfos? Det er ikke mange som skal sykemelde seg før samme sum gjør seg gjeldene!

Er dette bare dansk gjerrighetskultur, eller er det noen som har kjennskap til Norske firmaer med tilsvarende politikk?

BF:old

Statlige bedrifter har vel også i Norge lenge praktisert denne "tilgrafsingen" på ulikt plan, bizflyer.

Statlige bedrifter har vel også i Norge lenge praktisert denne "tilgrafsingen" på ulikt plan, bizflyer.

Nei, de har vel hatt et forbud mot å opptjene poeng. Det gjelder iallefall statlige organer som departementer, stortingsrepresentanter osv.

BF:cool2

Så store bedrifter som tilgrafser seg sine ansattes bonuspoeng, står ikke høyt i kurs hos meg! Merkelig at de gidder å ha fokus på sånne ting. Hva er vel 2 mill for en så stor bedrift som Grundfos? Det er ikke mange som skal sykemelde seg før samme sum gjør seg gjeldene!

Er dette bare dansk gjerrighetskultur, eller er det noen som har kjennskap til Norske firmaer med tilsvarende politikk?

BF:old
Legger merke til at du kaller det de ansattes bonuspoeng. Bedriften har helt klart lov til å gjøre hva de vil med bonuspoengene. Det er de som har betalt for de. At mange bedrifter har latt de ansatte beholde de får så være. Men bonuspoeng er ikke en rettighet du som arbeidstaker har.

Man kan jo strekke det så langt å si at bedriftene har betalt en overpris til flyselskapene for at mange ansatte skal kunne ta ut gratis private reiser. Som aksjonær/eier ville jeg kunne stille et stort spørsmål ved en slik praksis.

Man kan jo også som virksomhed vælge at betragte bonuspoint som de rejsendes lille bonus/betaling for de mange rejsedage.

Legger merke til at du kaller det de ansattes bonuspoeng. Bedriften har helt klart lov til å gjøre hva de vil med bonuspoengene. Det er de som har betalt for de. At mange bedrifter har latt de ansatte beholde de får så være. Men bonuspoeng er ikke en rettighet du som arbeidstaker har.

Man kan jo strekke det så langt å si at bedriftene har betalt en overpris til flyselskapene for at mange ansatte skal kunne ta ut gratis private reiser. Som aksjonær/eier ville jeg kunne stille et stort spørsmål ved en slik praksis.

Da får vi være enige om at vi er uenige på det punktet. Jeg står fast på at en slik oppførsel fra en bedrift er direkte smålig!:old

Man kan jo også som virksomhed vælge at betragte bonuspoint som de rejsendes lille bonus/betaling for de mange rejsedage.

Helt enig. Det er et billig frynsegode for bedriftene. Iallefall for dem som velger billige flybilletter hvor man omtrendt må fly 300 flighter før man får en bonusbillett!

Jeg tror vel bedriftene ville spare mer penger på å innføre regler om at de ansatte skal kjøpe billigeste billett, enn å ta fra de ansatte bonuspoengene til eget bruk.

BF:rolleyes:

Last edited:
Yeps, men hvem vil opgive det til skattefar, idet de ikke har en kinamands chance for at opdage snyderiet?

Her et gammelt spørgsmål og svar, fra det danske folketing.

http://webarkiv.ft.dk/Samling/20001/spoergsmaal_oversigtsformat/S3564.htm

Dersom man er "flink" er det enkelt å få trygdeytelser man ikke har krav på også. At et system er lett å lure gjør ikke at det er rett å lure det.

Dagens moralpreken :cool:

Og man kan jo synes at det er aldri så smålig for en bedrift å beholde bonuspoengene selv. Men ansatte har ingen rett til å få de tildelt til personlig bruk. Å få poengene er akkurat som fri bil, fri telefon osv, altså en ren bonus. Om det er mye poeng å få eller ganske få spiller ingen prinsipiell rolle.

Skattesnyteri er skattesnyteri.:cool: Det beklaglige er at selskapene bidrar. Her bør den Svenske, Danske og Norske stat ta grep.

Nei, her er jeg ikke enig. Det er ganske få metoder man kan yte noe motstand med i dag, og det å synliggjøre at man ikke aksepterer alle former for skattelegging er OK.

At noen skal beskattes for sin reisetid i jobben er og forblir litt for sosialistisk for min smak.

-A

Nei, her er jeg ikke enig. Det er ganske få metoder man kan yte noe motstand med i dag, og det å synliggjøre at man ikke aksepterer alle former for skattelegging er OK.

At noen skal beskattes for sin reisetid i jobben er og forblir litt for sosialistisk for min smak.

-A

For en herlig kombinasjon av kapitalisme og revolusjonær tankegang. Ekstra "reformvennlig" blir man vel når man drikker øl i en lounge? :cool:

Back