Storasyster Boeing 767-400ER

SE-SAM

ScanFlyer Silver
Boeing 767-400ER beställdes av Delta Air Lines 21 stycken och Continental Airlines (United) 16 stycken.
Flög första gången den 9 oktober-1999.

Var förlängd med 6,4 meter jämfört med -300ER. Total längd 61.34 meter.
Även vingarna förlängdes med s.k. raked wingtips på 2,34 meter.
Landningsstället (landing gear) förlängdes med 46 cm på grund av den långa flygkroppen.

Entered in service (EIS) 14 september-2000 för Continental Airlines.
En 767-400ER byggdes om till VIP flygplan för Bahrain Royal Flight.
Troligen var inte SAS intresserade av denna 767 vad jag förstår.

Modellen av 767-400ER i skala 1/100

Hans SE-SAM
 

Attachments

  • IMG_6210.jpg
    IMG_6210.jpg
    387.7 KB · Views: 209
  • IMG_6207.jpg
    IMG_6207.jpg
    379.8 KB · Views: 203
  • IMG_6208.jpg
    IMG_6208.jpg
    394.2 KB · Views: 198
  • IMG_6212.jpg
    IMG_6212.jpg
    391 KB · Views: 197
  • IMG_6209.jpg
    IMG_6209.jpg
    364.2 KB · Views: 190
SAS var interessert - men rekkevidden som ble tilbudt var for kort, dette var en av de mange Stonecipher (som kom fra McDonnell Douglas) maskinene (757-300, 737-900 (ikke ER)) og Stonecipher mente markedet var US Carriers og alt som ble solgt utenfor var en "bonus". Det var snakk om en ny vinge til -400, men Delta hadde som spesifikasjon at -400 skulle operere paa LGA som begrenset Vingespennet.
 
Varianten av -400 som Boeing tilslutt endte opp med og lage og som "ingen" ville ha, endte vel opp med og gi salget av A330-200 en god boost istedet for?
 
En 767-400ER byggdes om till VIP flygplan för Bahrain Royal Flight.

Og her har vi den på Everett en grisekald januardag i 2009 like før den ble sendt til interiørleverandøren.

large.jpg
 
Og her har vi den på Everett en grisekald januardag i 2009 like før den ble sendt til interiørleverandøren.

large.jpg

Var det den "oddball" -400 som egentlig var bygget for en Forsvarsgren ? Den som ble tilbudt Continental - men som ville bli saa raadyr aa bygge om til CO Standard ?
 
Var det den "oddball" -400 som egentlig var bygget for en Forsvarsgren ? Den som ble tilbudt Continental - men som ville bli saa raadyr aa bygge om til CO Standard ?

Eller no sånt ... Ser ut som en eller annen dodgy contractor ..

''rg 1/30/02 Rycho Aviation Llc Bethesda MD rq N805AF auth 1/30/02''

Hverken DL eller CO ville ha den, nei ...
 
Eller no sånt ... Ser ut som en eller annen dodgy contractor ..

''rg 1/30/02 Rycho Aviation Llc Bethesda MD rq N805AF auth 1/30/02''

Hverken DL eller CO ville ha den, nei ...

Bethesda MD rq N805AF - neppe Air France (AF) kanskje Air Force ;) Bethesda har vel noe Millitaaaert av og til inne i mellom. Dag pratet noe om denne - saavidt jeg husker var det noe med et spesial gulv (= vekt) pluss noe andre greier
 
Maryland er jo full av slike firmaer .. 'AF'-ending er ikke uvanlig på en Boeing. Boeing bruker det og det samme gjorde Paul Allen/Vulcan. Trump Force One bærer jo ennå reg N757AF fra den tiden ..
 
Litt Googling sier at den 767-400 som endte opp som BBJ opprinnelig var tiltenkt som prototypen til E-10A. Som var en planlagt plattform som ny AWACS/JSTAR/annet elektrisk snacks, men som det aldri ble noe av

http://www.spyflight.co.uk/767 mc2a.html

The proposed aircraft would replace the RC-135 and EP-3 fleets with a Boeing 767 sized aircraft, designated the E-10A.
 
Back
Top