Sto IS bak styrten av Metrojet A321? - Diskusjonstråd og synsing fra media

Status
Not open for further replies.
Re: Metrojet A321 har styrtet i Egypt

Ja, jeg har også vanskelig for å se at Russland har hatt noen særlig interesse av å angripe IS i noe særlig grad. Virker som det har vært helt andre motiver for Russland til å bombe.

Men kan vel hende det bildet endrer seg noe nå for Russland sin del, hvis det skulle være hold i spekulasjonene om at dette er IS sitt verk.

Det synes jeg er en snodig konklusjon. Russland har vist at de ikke ønsker å gå for hardt ut mot IS, og at det viktigste for dem er å støtte opp om Assad-regimet. De sier at de bomber IS, så bomber de opprørsgrupper som kjemper mot Assad, men lar i stor grad IS få drive på.

Dette er ikke korrekt. Desinformasjonen fra NATO og Vestmaktene er massiv, som det vestlige mediesirkuset formidler nokså ukritisk. Dette er ganske klart for de fleste av oss som er dypt engasjerte i Syria-krigen.
IS blir angrepet i temmelig stor skala av Russland. For øyeblikket opplever IS et massivt bomberegn fra RusAF sør for Aleppo, hvor den syriske hæren forsøker å rykke frem til luftbasen Kweires, hvor flere hundre SyAA-soldater er omringet og har vært det i månedsvis. RusAF har flere titalls luftangrep mot IS i Syria hvert eneste døgn, dag og natt. Men i motsetning til visse andre stormakter, så skiller ikke Russland mellom IS og andre terrorister. For Russland er det totalt irrelevant om terroristene kalles seg Islamic State, Islamic Front, Army of Islam, Ahrar ash-sham, al-Nusra, al-Qaida Army of Conquest, Ansar al-Sharia, Army of Mujahedeen eller "fandens oldemor". RusAF bomber hele burkabanden som det passer seg, på forespørsel fra president Bashar al-Assad. Det virker som om media har en slags "IS-fetisj", de utallige andre terrorgruppene, som i praksis er omtrent like ille som IS og har akkurat de samme målene, er i stor grad bortglemt. Man snakker for det meste om IS.

Men som sagt, også IS opplever massivt bomberegn fra RusAF overalt, spesielt i enkeltområder, mest av alt i Aleppo-provinsen. Så IS og tilknyttede grupper har absolutt veldig mange motiver for å ville ramme Russland med terrorangrep.

Vet ikke helt hva jeg skal tro om denne flyulykken. Det er iallefall helt klart at Egypt har særegne motiver for å konkludere med at dette ikke er et resultat av terror og det er jo forsåvidt forståelig. At Storbritannia kansellerer alle fly til Sharm el-Sheik vil skade egyptisk turistindustrien ganske kraftig. Dette var det siste Egypt trengte i dagens situasjon. Man får håpe på en mest mulig ryddig etterforskning.

Last edited:

RusAF bomber hele burkabanden som det passer seg, på forespørsel fra president Bashar al-Assad. Det virker som om media har en slags "IS-fetisj", de utallige andre terrorgruppene, som i praksis er omtrent like ille som IS og har akkurat de samme målene, er i stor grad bortglemt. Man snakker for det meste om IS.

Hvem som er verst i denne krigen kan sikkert diskuteres - men du glemte ihvertfall å sette Assad regimet på listen din.
Med ditt resonement så burde Russland også bombe Assad hvis de ikke klarer å se forskjell på de ulike gruppene og deres agenda.

Last edited:

Hvem som er verst i denne krigen kan sikkert diskuteres - men du glemte ihvertfall å sette Assad regimet på listen din.
Med ditt resonement så burde Russland også bombe Assad hvis de ikke klarer å se forskjell på de ulike gruppene og deres agenda.

Nei, jeg glemte ikke det. Personlig støtter jeg Bashar al-Assad og hans regime. Har ikke noe behov for å utdype noe i denne tråden utover at jeg har vært dypt engasjert i konflikten i over to år og har brukt et utall timer på å grave frem informasjon for å sette meg inn i den. Diskuterer den daglig på opptil flere forum og ikke minst har jeg ukentlig kontakt med to syrere bosatt i Syria, en av dem nå bosatt i Damaskus etter flukt fra en av USAs såkalte "moderate opprørsgrupper". For å si det slik, begge formidler en virkelighet som er fundamentalt forskjellig fra den Dagbladet forsøker å formidle.

Men dette blir egentlig bare en avsporing fra tema. Poenget mitt var at Russland angriper IS i Syria daglig. Slik sett har IS absolutt et klart motiv for terrorangrep mot russiske mål, som dette flyet var.

Re: Sto IS bak styrten av Metrojet A321? - Diskusjonstråd og synsing fra media

Britene sies å ha overhørt IS' planer om å plante en bombe på flyet fra Sharm-el-Sheik. Dessverre etterpå at det hadde skjedd.

The communications and “chatter” - uncovered by British intelligence only after the Russian passenger jet tragedy - are what led David Cameron to say it was “more likely than not” that a bomb brought the plane down on Saturday killing 224 people.

http://www.telegraph.co.uk/news/wor...d-Isil-bomb-plot-after-Russian-air-crash.html

Etter å ha vert veldig novis en kar når det kommer til fly som ramler ned og latt seg høre på den ene og den andre, så har jeg bestemt meg at en av de få sidene man kan stole på når det gjelder nøytrale bekreftende fakta er avherlad, de leverer relative nøytrale fakta. Et flyulykke er ikke ferdig etterforsket samme hvilke oppslag sensasjonsnyhetene slår opp. Det tar gjerne et halvår-år-to år- tre år...

Holder med deg der. Avherald avdekket jo en ganske heftig tailstrike med maskinen.
Det at halen ble funnet vekke fra resten kan vel kanskje dessverre vise seg å ha en sammenheng.
Men vi får vel svaret, det rette svaret engang

Nei, jeg glemte ikke det. Personlig støtter jeg Bashar al-Assad og hans regime.

Ja det er ingen overraskelse når vi vet at du bla bruker bla Russia Today som kilde og støtter det meste Russland ellers driver med. Hvis du trenger en kilde med høy integritet om konflikten så vil jeg heller anbefale denne.

http://www.bbc.com/news/world-middle-east-26116868

For å komme tilbake til Metrojet, så har denne havnet i ett storpolitisk spill.
Vesten ser gjerne at det er IS som står bak for å få økt støtte i krigen mot dem.
Egypt ser helst at det ikke er terror da det betyr en økonomisk katastrofe
for deres turistindustri. Russerne ser helst at dette er en teknisk feil så de kan
skylde på vesten, pluss at skulle det være terror kan det føre til økt motstand
mot krigen hjemme i Russland.

Så om vi noengang får vite sannheten om hva som egentlig har skjedd her
er ikke godt å si når vi vet hvem som etterforsker og det politiske bakteppet.

Fristende å hevde at IS sin videopublisering på mange måter peker mot at de faktisk ikke hadde noe med saken å gjøre i det hele tatt. Men for all del, de driver sikkert med planleggning for å sende noen fly i bakken...

Ja det er ingen overraskelse når vi vet at du bla bruker bla Russia Today som kilde og støtter det meste Russland ellers driver med. Hvis du trenger en kilde med høy integritet om konflikten så vil jeg heller anbefale denne.

http://www.bbc.com/news/world-middle-east-26116868

Såvidt jeg kan huske har jeg kun brukt Russia Today som kilde en gang på dette forumet og da gjaldt det opplysninger fult tilgjengelige i en rekke vestlige medier, BBC blant dem. Jeg trenger ingen belæring om kildebruk fra deg. Morsomt at du henviser meg til British Broadcasting Corporation. RT og BBC er begge to kringkastere som (etter min vurdering) til dels kan klassifiseres som propaganda fra henholdsvis et russisk og et britisk perspektiv. Selv ser jeg jevnlig på både RT International og BBC World News.

Persondebatten din med nedlatende undertoner og stråmenn kan du bare droppe først som sist. Det er helt uinteressant og bidrar til avsporing av seriøse diskusjoner.

For å komme tilbake til Metrojet, så har denne havnet i ett storpolitisk spill.
Vesten ser gjerne at det er IS som står bak for å få økt støtte i krigen mot dem.
Egypt ser helst at det ikke er terror da det betyr en økonomisk katastrofe
for deres turistindustri. Russerne ser helst at dette er en teknisk feil så de kan
skylde på vesten, pluss at skulle det være terror kan det føre til økt motstand
mot krigen hjemme i Russland.

Så om vi noengang får vite sannheten om hva som egentlig har skjedd her
er ikke godt å si når vi vet hvem som etterforsker og det politiske bakteppet.

Politisering av etterforskningen er det helt klart en fare for. Er absolutt ikke uenig i faren for at dette blir en del av et storpolitisk spill, selv om jeg ikke vet helt om jeg er enig i din vurdering av hvilken agenda russerne eventuelt måtte ha for at dette ikke skal være et resultat av terror. Egypts agenda er jo soleklar, men russernes agenda (om de faktisk har en) er uklar.

Håper sannheten kommer frem og man får en skikkelig etterforskning av denne flyulykken. Såpass fortjener de etterlate.

Såvidt jeg kan huske har jeg kun brukt Russia Today som kilde en gang på dette forumet og da gjaldt det opplysninger fult tilgjengelige i en rekke vestlige medier, BBC blant dem. Jeg trenger ingen belæring om kildebruk fra deg. Morsomt at du henviser meg til British Broadcasting Corporation. RT og BBC er begge to kringkastere som (etter min vurdering) til dels kan klassifiseres som propaganda fra henholdsvis et russisk og et britisk perspektiv. Selv ser jeg jevnlig på både RT International og BBC World News.

Når du karakteriserer RT og BBC som like lite troverdige nyhetskilder, så kan det tyde på at du har veldig liten forståelse for journalistikk. RT er en direkte, forlenget arm av Kremls propagandapparat, mens BBC må regnes som en uavhengig nyhetskilde. Selv om BBC dekker verden fra et britisk ståsted, gjør det dem ikke til et propagandainstrument.

Din ukritiske videreformidling av russisk propaganda bidrar dessverre med fint lite av den respekten jeg også mener diskusjonen fortjener.

Når du karakteriserer RT og BBC som like lite troverdige nyhetskilder, så kan det tyde på at du har veldig liten forståelse for journalistikk. RT er en direkte, forlenget arm av Kremls propagandapparat, mens BBC må regnes som en uavhengig nyhetskilde. Selv om BBC dekker verden fra et britisk ståsted, gjør det dem ikke til et propagandainstrument.

At BBC og RT er omtrent like troverdige er bare min vurdering av saken, som nødvendigvis må bli subjektiv. Så må du gjerne mene jeg ikke har forståelse fra journalistikk, men at din vurdering av den saken skulle veie tyngre enn min forstår jeg ikke.
BBC er en statseid kringkaster, som NRK. BBC er lisensfinansiert og lisensen bestemmes av det britiske parlamentet (underhuset). Hvor uavhengig BBC i realiteten er, er langt fra udiskutabelt.

Greit nok, du mener jeg ukritisk formidler russisk propaganda. Jeg mener du ukritisk formidler vestlig propaganda, noe innlegg #20 er et godt eksempel på. Dette blir bare ord mot ord og fører ingen vei.

Du verden... Sammenlikne BBC med Russia Today...

Tror du at finansieringen av BBC er avhengig av at de lydig følger politikernes meninger...? Det er det ikke.

Prøv å få noen andre enn russiske propagandister til å mene at dette er noe som er engang i nærheten av hverandre. Sorry.

Last edited:

Du verden... Sammenlikne BBC med Russia Today...

Tror du at finansieringen av BBC er avhengig av at de lydig følger politikernes meninger...? Det er det ikke.

Prøv å få noen andre enn russiske propagandister til å mene at dette er noe som er engang i nærheten av hverandre. Sorry.

Jøss, for et fantastisk premiss for debatten.
Prøver du å antyde BBC ikke er avhengig av parlamentarisk flertall for lisensfinansieringen? BBC World Service var faktisk direkte sponset av det britiske utenriksdepartementet for inntil få måneder siden. Ikke akkurat hva jeg vil kalle et uavhengig medium.

Men at BBC også har selvstendig dekning på saker og ting er det ingen tvil om. Jeg sier ikke at BBC helt slavisk følger den britiske utenrikspolitiske linja, men BBC har naturligvis et britisk perspektiv på saker og ting. Det er ingenting unaturlig med det.
RT har et russisk perspektiv og man må gjerne kalle det propaganda, Kremls forlengede arm etc. men det er nok ikke slik at dekningen dikteres direkte av Kreml, slik flerre her langt på vei antyder.

Reporters Without Borders

Lar denne snakke for seg selv...

W

Interessant link. Storbritannia scorer ikke akkurat imponerende høyt på lista. At det står dårligere til med pressefriheten i Kina sammenlignet med Saudi-Arabia har jeg dog vanskeligheter for å tro.

Last edited:

Jøss, for et fantastisk premiss for debatten.
Prøver du å antyde BBC ikke er avhengig av parlamentarisk flertall for lisensfinansieringen? BBC World Service var faktisk direkte sponset av det britiske utenriksdepartementet for inntil få måneder siden. Ikke akkurat hva jeg vil kalle et uavhengig medium.

Men at BBC også har selvstendig dekning på saker og ting er det ingen tvil om. Jeg sier ikke at BBC helt slavisk følger den britiske utenrikspolitiske linja, men BBC har naturligvis et britisk perspektiv på saker og ting. Det er ingenting unaturlig med det.
RT har et russisk perspektiv og man må gjerne kalle det propaganda, Kremls forlengede arm etc. men det er nok ikke slik at dekningen dikteres direkte av Kreml.

Interessant link. Storbritannia scorer ikke akkurat imponerende høyt på lista. At det står dårligere til med pressefriheten i Kina sammenlignet med Saudi-Arabia har jeg dog vanskeligheter for å tro.

Hvor ligger Russland på denne listen?

Parlamentarisk flertall for en finansieringsordning er forøvrig noe litt annet enn å være en forlenget arm av politisk ledelse.

Hvor ligger Russland på denne listen?

Parlamentarisk flertall for en finansieringsordning er forøvrig noe litt annet enn å være en forlenget arm av politisk ledelse.

Du må gjerne bruke denne listen som sannhetsvitne, men den sier ikke så mye om dekningen til to enkeltmedier, som vi tross alt diskuterer her.

Det vel ingen som betviler at hensikten til RT er å vise verden fra et russisk perspektiv. Det er jo langt fra unikt. Det offentlige amerikanske føderalt finansierte organet BBG har et årlig budsjett på 721 millioner dollar (langt mer enn RT) og er finansieringskilden til medier som Voice of America, Radio Free Europe, Radio Asia og diverse andre propagandainstrumenter for Uncle Sam.

Men igjen, de stadig voksende seertallene til RT vitner om at det er et marked for kanalen. Mange, meg inkludert, ser på RT jevnlig og finner TV-kanalen interessant. Mange av oss vil se andre perspektiver på ting enn det vestlige. Mange av oss vil høre om milliardene USA svir av i Irak, Afghanistan og Syria. Vi er interesserte i å høre om de ondskapsfulle kreftene som Vesten gir næring til i Midtøsten. Vi vil høre om krigene som USA starter gang på gang, blant annet for å opprettholde det militære industrielle komplekset. Alt for å holde et fast grep om sitt internasjonale hegemoni. Mange av Russia Today's journalister risikerer sin sikkerhet og i noen tilfeller livene sine (blant annet i Syria) for å vise oss en virkelighet som "frie vestlige medier" ikke vil vise oss. Det er ikke slik at jeg har noe ønske om å bli foret med russisk propaganda. Jeg vil se andre perspektiver på ting, og det forbeholder jeg meg retten til.

Last edited:

Du må gjerne bruke denne listen som sannhetsvitne, men den sier ikke så mye om dekningen til to enkeltmedier, som vi tross alt diskuterer her.

------
Det er ikke slik at jeg har noe ønske om å bli foret med russisk propaganda. Jeg vil se andre perspektiver på ting, og det forbeholder jeg meg retten til.

Listen er neppe den hele og fulle sannheten, men gir muligens en indikasjon på hvor fri pressen er i en rekke land i verden. Russland, ikke spesielt overraskende om man har bare litt kjennskap til landet, ligger langt nede på den listen. Du skal jobbe ganske hardt for å finne noe som ville finne på å hevde noe annet om russiske media, herunder RT. Storbritannia, og BBC spesielt, har en lang tradisjon som uavhengig nyhetsformidler.

Jeg skal selvsagt ikke nekte deg å hente informasjon fra RT, men når du forsøker å sammenlikne RT med BBC så blir det dessverre særdeles søkt. Jeg tror ikke man kommer så mye lenger i akkurat denne debatten.

Last edited:

****** MOD ******

Tråden stengt grunnet politisk diskusjon.

****** MOD ******

Status
Not open for further replies.
Back