Sto i "endeløs" kø i sikkerhetskontrollen, mistet flyet

C130

ScanFlyer Gold
Sto i "endeløs" kø i sikkerhetskontrollen, mistet flyet

Lang kø i sikkerhetskontrollen på OSL førte til at en kvinne mistet sin flyavgang til Bodø 3. september. Avinor avviser ethvert ansvar.
Fra Flysmart24:
Da passasjeren stilte seg opp i sikkerhetskontroll-køen på Oslo Lufthavn over en time før flyavgang mente hun å være ute i god tid. Men køene rikket seg så å si ikke. Selv om hun snek i køen klarte hun ikke å rekke flyet. Det endte med store ekstrautgifter og påfølgende billettkrøll.
https://flysmart24.no/2019/09/22/st...ko-og-mistet-flyet-avinor-avviser-alt-ansvar/

Re: Sto i "endeløs" kø i sikkerhetskontrollen, mistet flyet

Det er jo litt merkelig at myndighetene sier passasjerer kan kreve erstatning fra flyselskapene, men å stå til ansvar selv, nei det trenger de ikke.

Skal sies at OSL vel under normale omstendigheter har verdens mest effektive sikkerhetskontroll. Dette er jo selvfølgelig noe de som reiser mye tar høyde for også og legger inn mindre ventetid. Også stort sett veldig fornøyd med personalet sammenlignet med andre sikkerhetskontroller rundt om i verden.

Noen som vet hva som faktisk hendte 3. sep?

Stemmer dette?
Jeg smyger meg stort sett inn først i køen, men kan ikke huske sist det så ut som over en halvtime bakover? Hun var ikke bare litt sent ute og ville slippe å ta ansvar for det da?

Lang kø i sikkerhetskontrollen på OSL førte til at en kvinne mistet sin flyavgang til Bodø 3. september. Avinor avviser ethvert ansvar.
Fra Flysmart24:

https://flysmart24.no/2019/09/22/st...ko-og-mistet-flyet-avinor-avviser-alt-ansvar/

Stemmer dette?
Jeg smyger meg stort sett inn først i køen, men kan ikke huske sist det så ut som over en halvtime bakover? Hun var ikke bare litt sent ute og ville slippe å ta ansvar for det da?

Er det bare meg som synes at det er litt rart at dannede mennesker mister flyavganger når andre "sniker" seg foran i køen?

Scooter01

Har tenkt på dette.
Var hun virkelig 1 time før flyet skulle gå på flyplassen??
Jeg er alltid ca. 3 timer før flyet går.

Hva, en time bør da være mer enn tilstrekkelig de fleste ganger.

Hvis ikke en time er tilstrekkelig, så hadde jeg aldri rukket et eneste fly, og mange andre har det nok på samme måte.

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk

3 timer før avgang? Er aldri så tidlig, har aldri mistet et eneste fly. 1 time skal holde rikelig i 99,999% av tilfellene for en flygning innenlands fra Gardermoen.

3 timer før avgang? Er aldri så tidlig, har aldri mistet et eneste fly. 1 time skal holde rikelig i 99,999% av tilfellene for en flygning innenlands fra Gardermoen.

Har kun i sjeldne tilfeller møtt så tidlig som 3 timer. 1 time om man reiser uten mye bagasje o.l. holder normalt mer enn nok på OSL for innenriks og Schengen. Avinor er ansvarlig for sikkerhetskontrollen og her ble det innrømmet at bemanningen var lav. De vet jo også på forhånd ca. hvor mange reisende det er og kan tilpasse bemanning etter det.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Må ha skjedd noe spesielt her. Bor 25min unna osl med bil selv. Min standardrutine er å være på plass 1time før avgangstid. Opplevd lang kø en gang som gikk i en lang bue ut i avgangshallen, selv da gikk det greit.

Stemmer dette?

Hvordan smyger du deg inn først? Presser deg forbi alle andre i køen? [emoji849]

Selv i Amsterdam er jeg aldri tidligere enn 2 timer på flyplassen, baggasjedroppen til SAS åpner tidligst 80-90min før avgang, så noe tidligere enn det nytter det ikke å være. Der er køa såpass at man vanligvis stiller seg i sikkerhetskøa ca 1 time før avgang. Utrolig at det skal være mulig på AMS, og ikke på OSL...

Enten er det noe veldig spesielt her eller så er det endel sider av historien som ikke kommer frem. For all del, tviler ikke på at køen var lang den dagen, men selv en time er jo mye.

OSL og kun håndbagasje skal man ikke en gang trenge en time. Da jeg reiste litt innenriks i jobb tidligere følte jeg selv 40 minutter holdt i massevis. Målet er jo at det skal blinke boarding i det man er gjennom security

Kan ikke huske sist gang jeg brukte mer enn 20 min fra jeg gikk av toget til jeg satt i loungen eller gaten og ventet på boarding, dette også med innsjekket baggasje. OSL er som regel meget effektiv der synes jeg

Hvordan smyger du deg inn først? Presser deg forbi alle andre i køen? [emoji849]
I praksis så er det faktisk sånn fast-track fungerer på den delen av sikkerhetskontrollen. Før var det egen kø.

Er det bare meg som synes at det er litt rart at dannede mennesker mister flyavganger når andre "sniker" seg foran i køen?

Scooter01
Nå er det jo ikke sånn at dannelsesnivået avhenger av om man har tilgang til fast-track eller ei, da ;)

Når man bruker uttrykk som dette:

quote; "Selv om hun snek i køen klarte hun ikke å rekke flyet."

og dette:

quote; "Jeg smyger meg stort sett inn først i køen"

så gir det jo ikke noe særlig inntrykk av at man har adgang til "fast-track" da.

Scooter01

Når man bruker uttrykk som dette:

quote; "Selv om hun snek i køen klarte hun ikke å rekke flyet."

og dette:

quote; "Jeg smyger meg stort sett inn først i køen"

så gir det jo ikke noe særlig inntrykk av at man har adgang til "fast-track" da.

Scooter01

Nå er vel å snike og å smyge to forskjellige ting, men jeg kan skjønne at ordvalget mitt var litt dårlig. Med dagens fast-trackordning, prøver jeg i størst mulig grad å gli inn i køen der fremme, uten å være til hinder eller ulempe for de som allerede står der. Beltet er av, lommene tømt og både pc og den lille plastposen klare til å plasseres i plastbrettet. Jeg prøver rett og slett å bruke godet mitt, så ubemerket som mulig.

Merkelig hvordan det kunne være så lange køer denne dagen, og kun en passasjer mistet flyet.

Burde jo vært mange i hennes situasjon, slik hun forklarer det.

Merkelig hvordan det kunne være så lange køer denne dagen, og kun en passasjer mistet flyet.

Burde jo vært mange i hennes situasjon, slik hun forklarer det.

My point exactly.

Back