• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

stjernehimmelen

kjetil

Newcomer
Medlem
Har vaert i Brasil, hvor det har vaert stjerneklar himmel. Dermed kom diskusjonene paa om stjernebildet er lik baade paa den nordlige og sorlige havlkule. kan noen hjelpe oss???

vel Stjernebildene er de samme, men ... man kan ikke se alle stjerne på himmelen fra hele jordkloden. Typisk , man kan ikke se sydkorset fra Norge, og ikke Polarstjenen fra Australia.

det er avhenging av breddegraden du befinner deg på , og årstid (hvor mye/hvilken vei jorda heller) hvor sydlige stjerne man kan se fra f.eks et sted i Norge.

Hm, noen år siden jeg tok eksamen i "stjernenavigasjon" kjenner jeg.

Om det er av spesiell interesse så kan jeg gi noen eksmpler fra Nautisk almanakk om en ukes tid, for nå ar jeg en LH maskin jeg må rekke.

Last edited:
Stjernehimmelen [nei ikke staralliance] i syd og nor

Attachments

• skann0009.jpg
    skann0009.jpg
    13.3 KB · Views: 198
  • skann0010.jpg
    skann0010.jpg
    14.1 KB · Views: 202
Last edited:
Back