Sterling svinger øksa

  • Thread starter Thread starter DY
  • Start date Start date

DY

ScanFlyer Dusty
Sterling svinger øksa

Sterling kutter fem Maersk Air -ruter
"Nye Sterling" svinger spareøksen og kutter fem av Maersk Airs ruter fra København til henholdsvis Brüssel, Malta, Manchester, Paris og Roma. Dessuten samles trafikken til Berlin, Roma og Paris på én istedet for som idag to lokale lufthavner. Endringene trer i kraft når vinterprogrammet starter den 30. oktober.

Ledelsen i "Nye Sterling" går raskt og grundig til verks. Allerede til vinteren kuttes fem ulønnsommer Maersk Air ruter. Fra og med den 30. oktober blir det full stopp for rutene fra København til henholdsvis Brüssel, Malta, Manchester, Paris og Roma.

Fra samme dato kuttes også antall flyplasser. I Berlin dropper selskapet Tegel og samler all trafikk på "gamle" Tempelhof, i Paris droppes Charles de Gaulle til fordel for Beauvais, mens Romatrafikken samles Ciampino.

Dette skal - ifølge standby.dk, har ført til reaksjoner og anklager om avtalebrudd fra "gamle" Maersk Air`s codesharepartnere. Sterling på sin side forsikrer at berørte passasjerer vil bli kompensert på vanlig måte når ruter legges ned.

http://www.boarding.no/art.asp?id=18174
 
Re: Sterling svinger øksa

Fra Stand.by.dk og Sterling.dk
http://www.sterlingticket.com/om_sterling_da/pressemeddelelser_da.htm

Det nye Sterling vil øge indtægt med 20 procent
Organisationen skal strømlines, og underskud skal vendes til overskud

Det skriver Sterling i en netop udsendt meddelelse til samarbejdspartnerne.

Heraf fremgår også, at selskabet planlægger at gå fra et samlet driftstab i 2005 til et samlet overskud i 2006, og programmet omfatter blandt andet en ny branding-strategi for fly, uniformer og billetter.

Sterling vurderer selv, at for at omstruktureringen er en succes, skal følgende blandt andet være opfyldt. Selskabet er største lavprisselskab i Nordeuropa, har ry for at være et sjovt selskab at flyve med og samarbejde med, når Sterling har et strømlinet lavpris- og chartertilbud til alle kundegrupper, når indtægterne er forøget med 20 procent og samlet set giver overskud i 2006.
Omstruktureringen er delt i tre faser:

Fase 1 - De første seks måneder:

Organisationerne skal samles, re-brande Maersk Air med Sterling-logo, fokuseret kundeinformation fra hele staben, samling af hjemmesiderne og online-salget, intensiv effektivisering i back-office funktioner.

Fase 2 - De næste seks måneder:

Fuld harmonesering af rutenettene og fartplanerne, Træning af besætningerne til én samlet AOC og fuld harmonesering af Maersk- og Sterlings-systemerne.

Fase 3 - De følgende fem måneder:

Omstrukturering af arbejdsgange skal være fuldført og der er fuld udnyttelse af integrationens fordele.
 
Re: Sterling svinger øksa

Det er tydligvis Sterling sin måte å drive flyselskap som har vunnet... Beholder de noe fra Maersk?
 
Re: Sterling svinger øksa

Merker meg at fremgangsdriften i integreringen har et litt annet tempo enn hos SAS Braathens som ennå holder på.
 
Re: Sterling svinger øksa

Originally posted by DY
Merker meg at fremgangsdriften i integreringen har et litt annet tempo enn hos SAS Braathens som ennå holder på.

Ja "ØRN" og "Daff" rimer ikke just :devil
 
Re: Sterling svinger øksa

Og det kan kanskje være en fordel å bruke litt tid også... Sterling gjør vel mest mulig før et eventuelt salg. Noe som jo er uaktelt for SAS Braathens...
 
Re: Sterling svinger øksa

Sterling har ikke tid til en så langdryg prosess som SAS Braathens har hatt.
Regner med at Maersk Air ikke har like sterke fagforeningener som SAS og Braathens. Sterling har vel ikke fagforeninger??
 
Re: Sterling svinger øksa

Mitt innlegget ang integreringen hos SAS Braathens var ikek negativt ment.....men som jeg skrev...merker meg at Sterling har en raskere fremdrift. Ikke sikkert det er så smart å være FOR rask heller.....eller FOR sen. Kanskje noe midt i mellom.:)
 
Re: Sterling svinger øksa

...og sikkert lettere å slå sammen to mindre seslakper enn to større...
 
Re: Sterling svinger øksa

Hvorfår ?
Det vel nærmere noget med forskelle på virksomhedskulturerne at gøre !
 
Re: Sterling svinger øksa

Forskjellen er det jo nettopp Sterling bruker øks for å få vekk...
 
Re: Sterling svinger øksa

Originally posted by EB
Forskjellen er det jo nettopp Sterling bruker øks for å få vekk...

Men fordi man har kuttet nogle få ruter betyder det jo langt fra at
integrationsprocessen er let at gennenføre. se iøvrigt nedenstående.

Men bortset for det er fruens 36 års bursdag netop ved at blive fejret med
en god Callia Shiras 2002 fra Agentina, sammen med en god steak ! :up:



Udsigt til personale-uro hos Sterling/Maersk Air
Fusionen af de to flyselskaber bliver næppe som gnidningsfri som Sterling-ledelsen kunne have håbet

Det er en række anonyme kilder blandt det flyvende personale hos Maersk Air, der nu rasler med sablen og udtrykker utilfredshed over udsigten til de fremtidige vilkår som Sterling-medarbejdere. Skiftet til den ny arbejdsgiver betyder bl.a. at Maersk-ansatte i gennemsnit skal gå 20 % ned i løn, og samtidig er udsigten til fremover at skulle flyve som decideret lavprisselskab tilsyneladende alt andet end tillokkende for de Maersk-ansatte.

”Langt de fleste af os vil sætte vores arbejde ind for at bibeholde vores nuværende løn og arbejdsforhold. Vi vil absolut gå planken ud, vi er ikke indstillet på at ende som lavprispersonale.” siger en Maersk ansat til dagbladet Børsen. Ingen medarbejdere vil lægge navn til deres synspunkter, angiveligt af frygt for reaktioner hos ledelsen.

Kommunikations- og personaledirektør i det fusionerede flyselskab, Niels Brix, erkender at der er ”kulturforskelle” hos personalet i henholdsvis Sterling og Maersk Air, men han afviser, at stemningen er så dårlig, som de anonyme medarbejdere iver udtryk for: ”Vi er i god dialog med de ansatte om overenskomster og sammenlægning. Men det er klart, at Sterling og det gamle Maersk Air er to vidt forskellige kulturer. Og det er lige så klart, at den nye virksomhed tager udgangspunkt i, at det er et lavprisselskab med klare holdninger til, hvordan man skal gøre tingene,” siger han.


(Børsen d. 26.09.2005)
 
Re: Sterling svinger øksa

Originally posted by CK
Sterling har ikke tid til en så langdryg prosess som SAS Braathens har hatt.
Regner med at Maersk Air ikke har like sterke fagforeningener som SAS og Braathens. Sterling har vel ikke fagforeninger??

Joda, SCC: Sterling Cabin Club (En del av FPU). Men som det allerede har blitt nevnt her, kulturene i de to selskapene som nå slås sammen er svært forskjellige. Og ledelsen har nærmest bestemt at det er "Sterlingånden" som skal råde i det nye selskapet. Det blir nok harde bud for de tidligere Maersk-ansatte fremover.
 
Re: Sterling svinger øksa

Originally posted by raskefot
Originally posted by CK
Sterling har ikke tid til en så langdryg prosess som SAS Braathens har hatt.
Regner med at Maersk Air ikke har like sterke fagforeningener som SAS og Braathens. Sterling har vel ikke fagforeninger??

Joda, SCC: Sterling Cabin Club (En del av FPU). Men som det allerede har blitt nevnt her, kulturene i de to selskapene som nå slås sammen er svært forskjellige. Og ledelsen har nærmest bestemt at det er "Sterlingånden" som skal råde i det nye selskapet. Det blir nok harde bud for de tidligere Maersk-ansatte fremover.
Men Norwegian trenger jo flere ansatte i kabinen....om Maersk heller skulle ville det da:nor
 
Back
Top