• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Sterling Phillipines?

krølle

ScanFlyer Dusty
Det hjalp ikke at de fløy kule fly heller...

Airliner_KOG006.jpg


Noen her inn som vet om Sterling Philipines fløy med "orginal" NB bemaling?
 
Ett par bilder: Caravelle OY-STF på Arlanda 23 april 1975 , foto Tommy Lakmaker och DC-8 RP-C348 Manilla i december 1985 , foto Björn Erlandsson
 

Attachments

  • OY-STF.JPG
    OY-STF.JPG
    77.8 KB · Views: 280
  • RP-C348.JPG
    RP-C348.JPG
    99.9 KB · Views: 284
Jeg har sett flere bilder av flyene til Sterling Phillipines opp gjennom årene, men jeg kjenner ikke til historien til dette selskapet. Kanskje noen andre på forumet sitter med info og kan dele med oss andre?

Espen
 
Jeg har visst om dette selskapet siden "gamle dager" og husker at jeg ble overrasket da jeg så bilde av en slik DC-8. Har det for meg at jeg så bildet i en Tjæreborgkatalog på den tiden de drev på. Dette må tas med en klype salt siden det faktisk er over 30 år siden og hva slags operasjoner de drev med, har jeg i dag ingen formening om!
 
Från John Weggs Caravelle-bok: "In 1975 Sterling Airways and the Danish Industrialisation Fund for Developing Countries (IFU) each took a 20% stake in a new charter company, Sterling Philippines Airways. In accordance with local company law, Philippine investors owned the remaining 60%. The aim was to fly charters between Japan and the Philippines, initially with a single Super Caravelle leased from Sterling, now surplus following the delivery of Boeing 727-200s. Eventually, it was expected that a total of three or four Caravelles would be transferred to the Philippines. Although painted with Sterling Phipippines titles on 25 March 1975, no.275/OY-STF was not delivered to Manila until the following October. Re-registered RP-C123, it was named Lapu-Lapu after the chief of the island of Mactan, Cebu , who was the first Filipino to fight Spanish colonisation and who killed Ferdinand Magellan, the Portuguese leader of the first Spanish expedition to the archipelago. Operations began in October 1975 between the Philippines and Hong Kong and the following year rights were obtained to fly to Japan The Caravelle, which was supplemented by a DC-8-51 in 1977, was returned to Sterling two years later."
 
Back
Top