Sterk drift i Widerøe - +67 MNOK

Re: Sterk drift i Widerøe - +67 MNOK

Flott resultat fra WF:D Her ser man også den fulle effekten av de nye vestlink rutene som WF tok over fra SK.
 
Re: Sterk drift i Widerøe - +67 MNOK

WF leverer nok en sterkt resultat. Likevel risikerer selskap fra en visst punktum en diskusjon om det er nödvendig a subsidere driften av STOL i denne omfang som det skjer idag. Her ma WF passe pa at de ikke havner i en situasjon hvor samferdelsdepartment begynner a regulere via en capping av gevinster for de STOL rute-blokker.

Ellers er dette jo en flott resultat og viser nok en gang at de selskaper som klarer a finne sitt nisje (og dermed sitt monopol) ogsa klarer a leve i dagens bansje-miljö. Det er ikke alltid klok a vokse seg til himmels, dersom man kan leve fett i sin lille nisje. :D
 
Re: Sterk drift i Widerøe - +67 MNOK

Er dette kun egen drift, eller inkluderer det også det lille "reisebyrået" som selger flybilletter for en drøss med andre selskaper?
 
Re: Sterk drift i Widerøe - +67 MNOK

Hvor mye av dette skyldes overtakelsen av "Vestlink" fra SAS? Vil tro Widerøe produserer dette langt lavere enn SAS gjorde og dermed genererer et greit bidrag fra denne operasjonen.
 
Re: Sterk drift i Widerøe - +67 MNOK

Fina nyheter. Gillar Widerøe, de borde även flyga i Sverige.

Hvorfor skulle det hjelpe Sverige?

Widerøe ville blitt den desidert dyreste operatøren i landet. Alle flyselskaper kan fly på alle flyplasser i Sverige. Intet kortbanemonopol i Sverige.
Finnes heller ingen "Vestlink" de kan bli foræret.:drink
 
Re: Sterk drift i Widerøe - +67 MNOK

I følge Income Statement så har de en reduksjon i "Goverment user fees" på over 50 mill. Noen som vet hva som ligger inne i denne posten, og hva den store nedgangen skyldes?
 
I følge Income Statement så har de en reduksjon i "Goverment user fees" på over 50 mill. Noen som vet hva som ligger inne i denne posten, og hva den store nedgangen skyldes?

Er de ikke inne i en ny anbudsperiode på deler av rutenettet kontra sist år, og de nå flyr på en avtale som er billigere for Staten?
 
Re: Sterk drift i Widerøe - +67 MNOK

Er de ikke inne i en ny anbudsperiode på deler av rutenettet kontra sist år, og de nå flyr på en avtale som er billigere for Staten?

Mest sannsynlig inntektføres tilskuddene på Andre inntekter. Dette er jo kostnader. Vil tro det har noe med pax avgifter og lignende å gjøre. Stusset bare på at det var så stort avvik fra året før på ca 40%
 
Re: Sterk drift i Widerøe - +67 MNOK

I et marked blottet for konkurranse, og med et statlig selskap i posisjon til å diktere flytype, ref medieoppslag om at når DH8-100/200 ikke lages kan ikke kortbanenettet betjenes lengre (jeezz), da får vi taxpayers bare akseptere at i tillegg til å subsidiere hver flybillett med et rimelig heftig beløp, bla opp med en haug millioner for å øke banelengden på de plasser det går an, og legge ned de andre.. Hurra..
 
Re: Sterk drift i Widerøe - +67 MNOK

I et marked blottet for konkurranse, og med et statlig selskap i posisjon til å diktere flytype, ref medieoppslag om at når DH8-100/200 ikke lages kan ikke kortbanenettet betjenes lengre (jeezz), da får vi taxpayers bare akseptere at i tillegg til å subsidiere hver flybillett med et rimelig heftig beløp, bla opp med en haug millioner for å øke banelengden på de plasser det går an, og legge ned de andre.. Hurra..

Hei. Vet ikke helt hvor du vil med dette innlegget ... :-)
Dash 8-103 og 200 vil kunne operere på kortbanenettet i 20-30 år til om det ikke kommer noen ny flytype med like gode kortbaneprestasjoner. Flyene oppgraderes/livstidsforlenges nettopp for å kunne brukes i mange år til.
Det at Staten ved Samferdselsdepartementet velger å legge ut et antall ruter på anbud hvert 3 år er jo nettopp for å kunne tilby en god infrastruktur reisemessig i hele landet, og ved at den så stor del av verdiskapningen skjer langt utenfor Oslo-gryta skulle det jo bare mangle at det finnes et godt flytilbud også utenfor de største byene.
Det er fritt fram for alle interesserte flyselskap innen EU/EØS å legge inn anbud på disse rutene og således konkurrere om å få fly disse. Tilgjengelige fly finnes rundt om i verden, men operasjonen er utfordrende, slik at dette kan nok også være med på å gi relativt få anbydere.
 
Back
Top