Nå har vel fortsatt DY et konkurransefortrinn på kostnadssiden i forhold til veldig mange andre selskaper (iallefall europeiske selskaper), og selv om IC er en litt annen sak så har nok DY en betraktelig slankere organisasjon med dertilhørende lave enhetskostnader.
Ultralave priser blir det vel som normalt kun på direkteflygninger, og skal man til en destinasjon som innebærer flygning videre med et annet selskap så er det naturlig at koster noe mer. Hvorvidt dette blir konkurransedyktige priser vil vel bare gjenstå å se. Jeg antar at man i noen tilfeller vil se at DY IC er dyrere enn andre alternativer (slik man ser på short haul), men det betyr jo ikke at de mister alle sine kunder.
Videre så må vel VX sine minst 30% av billettprisen være et forhandlingsspørsmål? Luftfarten er jo eksperter på avansert prissetting, så det å skulle insistere på 30% av billettprisene til enhver tid for passasjerer man frakter videre høres veldig lite "luftfartsorientert" ut. I luftfarten er jo fokus på prisdiskriminering (eller yield management) på egne flygninger, så jeg vil anta at man ser fornuften i det også i forhold til eventuelle partnere.
Som du også riktig påpeker så trenger DY volum. En måte å få det på er å sikre feed i begge endene. Øker man volumet så kan man klare seg med lavere priser (eller, kan ta seg råd til å betale viderebefordrer en større sum). Det nytter jo ikke å insistere på å beholde penga selv om de ikke får nok passasjerer (selv om å beholde penga selv selvsagt er det beste som et utgangspunkt). Slik jeg kjenner DY så innbiller jeg meg at de har tenkt litt gjennom slike saker.