Status - G-gatene OSL

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Basert på i dag søndag 2/6 er det mye av flyene som har nattstopp og hvor det ofte har vært bussing til remote som nå går fra G. Alle 8 gatene var i bruk som G-gater nå i morges.

LX1219 ZRH 06:25 G4
KL1196 AMS 06:30 G6
DY1740 BCN 06:30 G3 (maskinen kom inn fra PSA kvelden før)
SK4683 AGP 06:50 G8 (maskinen kom inn fra AGP kvelden før)
SK4637 ATH 06:50 G7 (maskinen kom inn fra LCA i natt)
DY1602 GVA 07:25 G1 (maskinen kom inn fra ALC kvelden før)
LH2457 MUC 07:25 G2
SK4721 LIN 08:30 G3 (maskinen kom inn fra CPH kvelden før)

Norwegian og SAS maskinene virker alle være maskiner som lander på OSL ved midnatt eller senere, og som da ble parkert remote på B/G

Re: Transfer og om OSL (flyplass, lounger etc)

Stillere på utland en mandag morgen vs lørdag/søndag, så i dag morges ble gatene brukt som B/Innland.

Grunnen til at alle 8 G-gater ble testet søndag morgen var vel kanskje for å sjekke kapasiteten og om systemet fungerte? Jeg håper inderlig ikke at kapasiteten søndag morgen var såpass sprengt at det var et faktisk behov for å bruke alle...

Har sittet å fulgt med på osl.no den siste uken.
Det virker som om de tester ut bruken av G-gates (logistikken) siden de ikke brukes hver dag og at det er stort sprik i omfanget av bruken alt fra 1 fly til 9-10 fly som i går, som sikkert var en stresstest.
Tipper G-gates vil bli brukt mer når sommerferien begynner for fult.

Har sittet å fulgt med på osl.no den siste uken.
Det virker som om de tester ut bruken av G-gates (logistikken) siden de ikke brukes hver dag og at det er stort sprik i omfanget av bruken alt fra 1 fly til 9-10 fly som i går, som sikkert var en stresstest.
Tipper G-gates vil bli brukt mer når sommerferien begynner for fult.

Hittls, pre-ferie, virker det som de er brukt i forbindelse med morgenavganger på helgene. Mens på hverdagene har de blitt brukt som B-gater for å avlaste morgenrushet på innenriks.

Hittls, pre-ferie, virker det som de er brukt i forbindelse med morgenavganger på helgene. Mens på hverdagene har de blitt brukt som B-gater for å avlaste morgenrushet på innenriks.
Stemmer. Slik det er nå brukes de slik:
Morgen mandag-fredag: Ankomst/avganger innland
Morgen lørdag-søndag: Avganger utland
Ellers i uka: Stort sett parkering for maskiner som skal stå en stund. Når det kommer maskiner feks inn fra Tyrkia som skal videre innlands brukes som regel A-gatene selv om innkommende passasjerer busses.

Ser det i dag var SAS til Samos, Skiathos, Alicante og Stockholm, Norwegian til Sofia og Verona, og Lufthansa til München derfra.

Brukes G/B terminalen i det hele tatt ved utenlandsflyvninger…eller går man rett fra/til bussen?

Det er litt overraskende at både E og D-gatene et på kapasitet. G-gater må jo være høyst midlertidig (noe de ironisk nok var også på innland). Er det tenkt noe videre utbygging?

Hovedpoenget med å skilte om til G- gates var vel at man fysisk bruker Pir B til å "oppbevare" passasjerer før boarding, litt slik YYZ Midfield terminalen og tidligere HKG North Satelite (før brua kom på plass).
Ser at OSL bruker Gxx på dep board for disse flygningene.

Hadde man kun brukt dem som remote stand med bussing rett ut til flyet så hadde dem bare brukt og vist de eksisterende buss gatene på skjermene og info systemet (APP, boarding pass osv..).

Brukes G/B terminalen i det hele tatt ved utenlandsflyvninger…eller går man rett fra/til bussen?

Avreise utland: Buss til teminal G når det måtte passe deg, og så vanlig boarding gjennom gate derfra når tiden er inne.
Ankomst utland: Rett fra fly inn i buss (på linje med fjernpark)

Alle 8 G-gatene i bruk i morges.

Hva brukes de til resten av dagen? Står området ubrukt eller brukes det som ordinær fjernpark? Såvidt jeg ser går jo ingen avganger fra B senere på dagen.

Alle 8 G-gatene i bruk i morges.

Hva brukes de til resten av dagen? Står området ubrukt eller brukes det som ordinær fjernpark? Såvidt jeg ser går jo ingen avganger fra B senere på dagen.

Utenfor bruken som G-gates, er de B-gates.
Men jeg vil tippe på at nå som sommerferien starter og innlandstrafikken går ned - åpner de kanskje ikke dørene til B-gatene etter bruk som G-gates (?) bare tipping fra min side. Men svaret er iallfall at de brukes som B-gater.

Utenfor bruken som G-gates, er de B-gates.
Men jeg vil tippe på at nå som sommerferien starter og innlandstrafikken går ned - åpner de kanskje ikke dørene til B-gatene etter bruk som G-gates (?) bare tipping fra min side. Men svaret er iallfall at de brukes som B-gater.

Nå var poenget mitt at de dagene de brukes som G-gater, er det uansett så lite innenriks trafikk at det basert på OSL sine avgangsider ikke er noen fly som går fra B ;)

Nå var poenget mitt at de dagene de brukes som G-gater, er det uansett så lite innenriks trafikk at det basert på OSL sine avgangsider ikke er noen fly som går fra B ;)
Det enkle (og faktiske) svaret er at de blir B-gater etter morgenrushet, dvs at dørene fra A-piren åpnes, og så er det ymse i hvilken grad/om de blir brukt noe mer den dagen. Forresten så har ikke mengde trafikk nødvendigvis noenting å si. Noen ganger kan jo feks en Embraer stå en halv dag og vente på neste flyvning, og da er det ofte man ikke tauer den til gate med jetbro selv om hele A-rekka bortover er ledig

Foreløpig ikke noe tegn til noen midlertidig kiosk, burde nesten hatt en eller annen flyttbar salgsbod ala en «dansk pølsevogn». Kun en enslig brusautomat der ute ennå.

Hva skjedde med den som var der? Trodde den var permanent?

Jo da den er det. Ligger som alltid mellom B/G 1 og 2, men åpningstider eller mangel på dette skaper mye forvirring. Det kan være 4 flighter der og den er stengt, men om det er kun 1 så er den plutselig åpen :headbang

Det er vel hu her som driver den, da ... ;)

Attachments

• Skjermbilde 2024-06-21 120555.jpg
    Skjermbilde 2024-06-21 120555.jpg
    99.6 KB · Views: 480
Tydeligvis ferien er i gang, da det når også brukes om G-gater på hverdager også.

Back