Status for flytrafikken i Europa (2022) - daglige oppdateringer og spørsmål

Re: Sommerstatus for flytrafikken i Europa (2022)

Hei

Vi skal gjennom Schiphol 23/6, kommer inn med KL1196 og skal videre med SQ323. Har 3t20min i transfer. Trenger vi bekymre oss for kaoset, eller er det kun utenfra og inn i terminalene det er kaos? Såvidt jeg husker, så skal vel vi kun fra A-gates via passkontroll ut av Schengen og så til G-gates.

Kompis tok SVG-AMS-BKK nå på søndag ettermiddag. 5min og vipps igjennom. God tur:drink

Re: Sommerstatus for flytrafikken i Europa (2022)

Kompis tok SVG-AMS-BKK nå på søndag ettermiddag. 5min og vipps igjennom. God tur:drink
Høres bra ut, er vel bare passkontrollen ut av Schengen, så det går nok fint om et par uker også

Re: Sommerstatus for flytrafikken i Europa (2022) - spørsmål/diskusjoner

Ref spørsmål i en statustråd:

Fredag morgen tok det en halvtime fra jeg stilte meg i køa. Som gikk en grei bit utenfor labyrinten. 27 minutter før jeg var gjennom, så ikke så ille (jmf ARN i går f.eks), men tror strengt tatt jeg bare har vært borti så lang kø en gang tidligere. Kom frem til at det var 9 sluser åpne pluss 2 på FT.

Det er vel ikke antall sluser det står på, men bemanning? Sist jeg var på OSL var det også stengt i det gamle sjekkinnområdet.

SLusene i gamle-delen har vært i bruk, så de går nok på bemanning. Men generelt sett er jo fredager en dag med mye trøkk. Fredag ettermiddag før pinsehelgen var det kø utenfor sikk-sakk-linjene, men det tok allikevel ikke mer enn ca 10 minutter fordi alle sluser var åpne. Køen stod ikke stille, den bare sneglet seg sakte fremover. Det tok lenger tid å droppe en bag enn å gå gjennom security...

Ellers er mitt inntrykk fra diverse innlandsturer i vår at køene normalt er ganske kort, men at det i kort tider kan komme mye folk med tog/buss samtidig som gjør at man får en liten peak.

Re: Sommerstatus for flytrafikken i Europa (2022) - daglige oppdateringer og spørsmål

Det er jo ikke så merkelig at det blir kø når folk møter opp både 6 og 8 timer før flyet deres går. (Intervju med pax på Arlanda for et par dager siden.)

De reisende får jo beskjed om å møte opp tidlig, men det må jo være mulig å si at ingen slipper inn på flyplassen før f.eks. tidligst 3 timer før flyet deres går?

Re: Sommerstatus for flytrafikken i Europa (2022) - daglige oppdateringer og spørsmål

Og som et resultat av begrensningene i AMS og i UK melder vg.no:

Det britiske lavkostnads-flyselskapet EasyJet kansellerer et ukjent antall flyginger fra Schiphol-flyplassen i Amsterdam, melder nyhetsbyrået Reuters.

Selskapet annonserte mandag at det ville kutte flere flyginger i de travle sommermånedene for å lette på mangelen på bakkemannskap både ved London Gatwick og Schiphol i Amsterdam.

Spontan-streik på Schiphol flyplass Amsterdam

Rengjøringspersonell på Schiphol flyplass går ut i spontan-streik, melder Reuters.
Problemene på Schiphol tårner seg opp. Har ett familiemedlem som skal gjennom der på lørdag med en time connection til Seoul :8:

Problemene på Schiphol tårner seg opp. Har ett familiemedlem som skal gjennom der på lørdag med en time connection til Seoul :8:

Mengden smitte som må hope seg opp på Schipol er disguisting. Glad vi ikke må innom der før August.

Smitte? Til og med asiatene har nå sluttet å gå med maske. Da er epedemien offisielt over.

Smitte? Til og med asiatene har nå sluttet å gå med maske. Da er epedemien offisielt over.

Interessant, mange tyskere har ikke sluttet. Bl.a plikt både hos tannlege og lege.

Men det handlet faktisk ikke (bare) om corona - jeg vet ikke med deg, men når *flyplasstoaletter* ikke blir vasket og det allerede er tilstander hvor folk kjåkes oppå hverandre i store mengder så er det ikke akkurat appetittelig hva man noen ganger kan møte på. Godt og blandet fra diverse hjørner av verden som dras sammen i Amsterdam. Det er vel sjeldent å ha så stor variasjon i eksotiske destinasjoner som de har på Schipol, med både Paramaribo, Lagos og Chongqin. Var en helt generell betraktning.

Interessant, mange tyskere har ikke sluttet. Bl.a plikt både hos tannlege og lege.

Men det handlet faktisk ikke (bare) om corona - jeg vet ikke med deg, men når *flyplasstoaletter* ikke blir vasket og det allerede er tilstander hvor folk kjåkes oppå hverandre i store mengder så er det ikke akkurat appetittelig hva man noen ganger kan møte på. Godt og blandet fra diverse hjørner av verden som dras sammen i Amsterdam. Det er vel sjeldent å ha så stor variasjon i eksotiske destinasjoner som de har på Schipol, med både Paramaribo, Lagos og Chongqin. Var en helt generell betraktning.

Ser den, men ser liten forskjell på flyplasstoaletter (hvor hygienen stort sett er strammet inn og passabel) og bensinstasjons- og rasteplasstoaletter langs landeveiene som rengjøres hvert skuddår.

Tror smittefaren på slike steder er langt større, ettersom folk også er langt mindre bevisste på det ….

Schipol må ta ned kapasiteten med 13500 flyseter i juli pga kapasitetsproblemer. KLM må naturlig nok ta en stor del av dette.
KLM will have to cut down the maximum number of seats it provides to passengers departing from Schiphol Airport by an average of just under 7,000 every day in July. The decision was made after Airport Coordination Netherlands, the slot coordinator, created a calculation based on the number of flight slots that airlines at the airport normally have.

nltimes.nl/klm-hook-half-schiphol-seat-reductions-says-slot-coordinator

Back