Statsministerfly mellomlandet i Alta

Så de flyr en A319, en A310 og en Falcon til Alta for å få plass i en Widerøe-maskin til Hammerfest?
 
Så de flyr en A319, en A310 og en Falcon til Alta for å få plass i en Widerøe-maskin til Hammerfest?

Ja de gjør det tydeligvis. Det er forresten ikke en hvilken som helst Falcon heller det er snakk om. Det er en under 1 år gammel Falcon 7X, F-RAFA. Armée De L'Air mottok denne 3/7 i fjor. De to andre er A310 F-RADA og A319 F-RBFA, et meget sjeldent besøk kan man trygt si.:fly
 
Last edited:
A310 har vært på TOS flere ganga! ;)

German Air Force e gjengangera på TOS med A310..;)
Så stikker jo NATO innom en og annen gang med en AWACS også..;)
 
A310 har vært på TOS flere ganga! ;)

German Air Force e gjengangera på TOS med A310..;)
Så stikker jo NATO innom en og annen gang med en AWACS også..;)

Yea right, de har vært innom ja. Men her kom vi visst OT så det holder. Når vi først er der er det en ting som jo kan nevnes før jeg går tilbake noe som er mer relevant til det tråden handler om. I slutten av april i fjor var jo det en CC-150 Polaris på besøk her hos oss. Alta hadde besøk av Martinair sin A310-203C PH-MCB en sommerdag i 1993.
 
Kom til å tenke på dette med Hammerfest; I Wikipedia er det en liten diskusjon om ny flyplass der oppe, med 1200 m runway, og noen snakker om 2000 m, men at det kan bli for dyrt. Ville det ikke være et godt alternativ å heller snakke om noe som kunne håndtere A318, CRJ900 eller CS100? Nå har jo SAS fått noen CRJ900er etter den store Q400-katastrofen... Hvor lang måtte den da være?

Forresten, Wikipedia sier at CRJ900 har en take-off-run at MTOW på 2774 meter. Det hørtes da fryktlig mye ut?
 
Back
Top