• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Statsbudsjettet : Tillate kjøp av tax-free ved ankomst Norge

BU595

ScanFlyer Silver
Statsbudsjettet : Tillate kjøp av tax-free ved ankomst Norge

I denne artikkelen fra dn.no står det at man foreslår å åpne for tax-free salg ved ankomst Norge.
For ruteflyenselskapene er jo dette flott....
Men hva da med MyTravel og Britannia som henter inn masse inntekter på salg av såkalt pre-pack(bestill på utreise - Levert i ditt retursete) ? De får det vil litt hardere nå....

Replying to Topic 'Statsbudsjettet : Tillate kjøp av tax-free ved ankomst Norge'

Ja de får det hardere....det samme gjør SASBraathens som også har prepack på sine ruter til Sør-Europa.

Replying to Topic 'Statsbudsjettet : Tillate kjøp av tax-free ved ankomst Norge'

Originally posted by DY

Ja de får det hardere....det samme gjør SASBraathens som også har prepack på sine ruter til Sør-Europa.

Volumet på rutefly kan nok ikke sammenlignes med det DK/BLX har, men SK/BU har jo det på sine IT/Charter da.....Så der vil de nok merke det mest..

Kjenner jeg disse selskapene rett, vil de vel bare sørge for å være mer konkurransedyktige på pris. Med de husleiene og prosenter av omsetning som Avinor og OSL tar fra tax-free butikken tror jeg de klarer det.
Men, på en annen side blir jo dette et løft for flysikkerheten og miljøet, da det må være betydelig volum av flytende vare som i framtiden ikke kommer til å skvalpe i hattehyllene på de fleste rutefly i alle fall.

Det må også kunne åpne for at man kan bestille ombord på utreisen, også er posen klar når man ankommer ved ankomst. Men kjenner jeg avinor/osl rett så blir det konsesjon og vilkår som kun gir rett for en enkelt aktør til å drive ankommende tax-free utsalg.

Hvis ikke de sælger så meget sprit ombord skal de heller ikke slæbe så meget brændstof med = mindre udgifter og = mindre CO2 forurening, måske med denne lille manøvre kan sikre flere indtægter i Norge og sænke CO2 forureningen samtidig.

Kan man købe taxfree ved ankomst til Norge vil udenlandske rejsende vel heller ikke købe i deres hjemland - dermed flyttes taxfree salget fra hjemlandet.

Alt i alt en god ide for Norge.

BLX /MYT kunne evt. søge tilladelsen til at drive butikken i OSL!

Nja, co2 gevinsten er vel minimal hvis man kvitter seg med 100-200 kg på et 50 tonns fly, men alle monner drar sier man.

tor faktisk det drejer sig om væsentligt mere end 200kg hvis charterselskaberne reelt dropper taxfree salget på hjemturen. 180 pax i en 737 der hver køber 3 liter sprit plus smøger bliver hurtigt til 5kg hver = 900kg - det vil sige 900 kg hver vej - forspriten skal jo transporteres ud for at kunne sælges på vejen hjem.

Mener at kunne huske at have fået fortalt, at da Sterling for snart mange år siden "opfandt" plasticflasker til sprit i stedet for de vanlige glasflakser sparede man 2% brandstof på en 727 - så denne vægt som tax-free udgør er ikke ubetydelig.

Nja, det vil alltid være noen som kjøper noe fra avreise stedet uansett. Og 5 kg per person?? Riktignok kjøper mange charter mennesker mye, men så mye tror jeg ikke på i snitt. Dessuten er det ikke lov å ha med så mye inn til Norge. Kun to liter til sammen. Og små barn kjøper nok heller ikke... skal ikke få lov ihvertfall..

en ting er hvad man må tage med ind - noget andet er hvad man køber!:spin:

Originally posted by Superhai

Nja, det vil alltid være noen som kjøper noe fra avreise stedet uansett. Og 5 kg per person?? Riktignok kjøper mange charter mennesker mye, men så mye tror jeg ikke på i snitt. Dessuten er det ikke lov å ha med så mye inn til Norge. Kun to liter til sammen. Og små barn kjøper nok heller ikke... skal ikke få lov ihvertfall..

Jeg har bært ut mange poser pre-pack på Premiar og senere Mytravel sine fly. I snitt så tror jeg det ligger 1 flaske pr sette på utreise. (barn drikker litte og det er mange som ikke bestiller.) Om jeg ikke husker feil så lastet vi omtrent 2-2,5 tonn med returcatering på A330. Det var catering inklusive pre-pack for hjemreise. Hvor mye av dette ble spist ombord og hvor mye som forsvant i barskapet hjemme husker jeg ikke men sier vi halvparten er ikke det mye feil. 1000 kg fordelt på 400 pax er 2,5 kg. Hørtes omtrent riktig ut?
Hvor mye det har å si for drivstovforbruket på en 330 anner jeg ikke men kanskje noen andre som kan regne på det? Litt å si har det sikkert men jeg trorat været har mye mer å bety

På DC10'n lå prepack - det som var forhåndsbestillt på mellom 1 og 1,5 ton, som ble fraktet ut av Norge for å bli distribuert f.eks på LPA og så sendt tilbake i cabin. I tillegg kommer det som er salg o/b.......På BU lå det for noen år siden på en 200-400 kg pr flight + det som selges o/b :wow:

Dette er jo et stort skritt i riktig retning når det gjelder sikkerhet. Flyene er jo i dag en skikkelig sprit/brannbombe...

Nå tenkte jeg mest på 737 og regna at halvparten kutta ut sine to flasker, på en A330 så blir det annerledes og den veier også mye mer enn 50 tonn fullt lastet. :)

Litt OT: Mener å ha hørt at EU har forbydd sprit på plastflasker, men da jeg var innom tax-free butikken på OSL i sommer var det da fortsatt masse plastflasker å få kjøpt. Er det gjort unntak for luftfart, eller?

Mange spritflasker i EU fåes på plast i butikkene.....ikke nødvendigvis på flyplassene..har funnet ut at de såkalte tx-free butikkene på flyplassene ute i Europa ikek er særlig billigere enn vanlige matbutikker. Tax-free i Norge er oftest langt billigere...og nå kan man altså kjøpe på vegen ut av landet....og slippe drasse på flasker på flyturen hjemover...men heller kjøpe når man lander.....PERFEKT! Ventinga på bagasjen vil oppleves langt mindre irriterende :)

Men hvordan gjør SAS Braathens og charterselskapene det med pre-pack av taxfree varer? Pakkes de i Norge og lastes i lasterommene på søroverturen eller?

Originally posted by tosfreight

Pakkes de i Norge og lastes i lasterommene på søroverturen eller?

Jupp. SAS Braathens får fra lageret til SAS Trading på Gardermoen.

Back