Re: Vestfjordoksen skal raute igjen
. De fløy veldig, veldig lavt og skremte nesten vannet av meg... Etter den episoden har jeg alltid hatt et litt spesielt forhold til The flying coffin...
Ha, har også sett de der på nært hold.
Jeg tok litt av plikttjenesten på radarstasjon Gråkallen. Oppe på en fjelltopp utafor TRD.
Lang kronglete bilvei fra TRD Byåsen til Skistua til Gråkallen.
En dag med fint vær og blå himmel begynte det å pipe godt i lufta og her kom et slikt jagerfly opp langs bilveien like over tretoppene og spratt over fjellet og radar kulene i full fart.
Alle klappet og heiet, ingen som ringte til politiet, men lurer likevel på hvordan dem beholdte jobben. Hadde Obersten som var sjef på stasjonen vært i dårlig humør så hadde kanskje flygeren vært tilbake på rekruttskolen

(Jeg var dog VIP sjåfør for Obersten en stund, hyggelig kar og flyger han også. Han hadde sikkert gjort noe lignende for å havne som sjef på radar stasjon på en øde fjelltopp isteden for å være skvadronsjef på en operativ skvadron.)
Dette var 1977/1978 når F-104 og F-5 var konge.
F-16 kom vel til Norge i 1979?
Var brannmann på Ørlandet da og jobben minvar å spyle en flyger som fløy sin siste F-5 tur før han dro på F-16 kurs.
Vi gjemte oss bak en hangar hjørne med stor fet brannbil.
Når flygeren gikk over rampen kjørte vi rundt hjørnet, satte på bremsen og starter vannkanon som jeg styrte på taket. Stakkaren rullet godt langs asfalten men var i godt humør.
Han hadde vel ventet på noe slikt, var ikke stor overaskelse. Gledet seg til F-16 kurs.
Godt liv i Forsvaret.
Anbefaler alle nybynnere å prøve den ruta.