Starallianceboeingseventhreesevenpanningshot

atck

ScanFlyer Gold
Vi hadde besøk av denne maskinen flere ganger i går. Det gav jo anledning til å øve seg i å forsøke seg på variasjoner over et tema. Jeg satte kamera på S og eksponering til 1/50 og zoomet inn. Av 10 bilder var ETT noenlunde skarpt. Godt man har stort minnekort.
Linsa er en Canon EF 75-300 uten S, så man har jo et lite handicap i utgangspunktet.
Er det noen som ellers har noen panne-tips?

5b737staralliance.jpg

Her er samme maskinen på vei inn etter en av landingene.
5b737startaxi.jpg

Replying to Topic 'Starallianceboeingseventhreesevenpanningshot'

Ting i bevegelse er ikke helt kompatibelt med 1/50... Jeg ville valgt kortere lukkertid og ellers er det bare å følge flyet og klikke i vei... At ett bilde ble bra er ganske vanlig.

Originally posted by LN-KOG

Ting i bevegelse er ikke helt kompatibelt med 1/50... Jeg ville valgt kortere lukkertid og ellers er det bare å følge flyet og klikke i vei... At ett bilde ble bra er ganske vanlig.

Ja men nå er jo nettopp den blurra bakgrunnen poenget med å ta et slikt bilde. Bakgrunnen skal være stripete, flyet skal være skarpt. Er man oppe i 1/100 begynner man å få litt for skarp bakgrunn...
Vanligvis vil jeg jo ta bildene med minimum 1/320 hvis jeg zoomer inn. Men som sagt, jeg synes sånne "panning shots" blir så mye mer spennende siden de illuderer hastighet samtidig...
Så da blir spørsmålet heller hvordan man skal stå evt holde kamera for å minimere risiko for risting. Er det noen her som pleier å bruke stativ? Monopod?

K

Originally posted by atck
Ja men nå er jo nettopp den blurra bakgrunnen poenget med å ta et slikt bilde. Bakgrunnen skal være stripete, flyet skal være skarpt.
Døh! Ble (dessverre) ikke født i går! Skjønte det da. :naughty: :cool2

Er man oppe i 1/100 begynner man å få litt for skarp bakgrunn...
Ikke nødvendigvis. Husk at du beveger kameraet og "filmen". Da er 1/100 litt for kort tid til at bakgrunnen skulle bli for skarp. Dette bildet ble tatt med enten 1/125 eller 1/160, men typen var rask på labben...

Det er spennende med uklare bilder og annerledes vinkler eller sær komposisjon.

Er det noen her som pleier å bruke stativ? Monopod?

Å jada, monopod er meget bra. Problemet med den er at den ligner litt på en avsagd hagle... Har fått noen spørsmål fra tyttebærpolitiet om den... De har vært bryske helt til de fikk se hva det var (og MM-kortet fra Luftfartsverket hjalp nok også). Men en monopod er verd sin vekt i gull - ikke bare for panning og lange eksponeringer, men også for alle som bruker tung optikk. Jeg har en linse som veier innpå én kilo og det er tungt! Den har heller ikke stabilisator (som gnomen fra Hurum - aka min gode venn LN-KGL - alltid påpeker). Da er en monopod til noen hundrelapper uvurderlig. Denne 767-en og denne lille grisen (Lille Rosin kalla) ble foreviget med støtte av en monopod. Den er aldri langt unna. (Kan evntuelt også brukes som grillspyd, fiskestang, flaggstang osv....)

Det var såvistt ikke meninga å disse deg, måtte bare sørge for at vi var på samme nett. :up:

Originally posted by LN-KOG

Er man oppe i 1/100 begynner man å få litt for skarp bakgrunn...
Ikke nødvendigvis. Husk at du beveger kameraet og "filmen". Da er 1/100 litt for kort tid til at bakgrunnen skulle bli for skarp. Dette bildet ble tatt med enten 1/125 eller 1/160, men typen var rask på labben...

Okay, men da er altså problemet at hvis jeg skal ta bilde av en 737 med min 75-300-linse med en distanse på bare 150-200 meter fra rullebanen, så ender jeg opp med kun å zoome inn rundt 200mm. Da er det tilnærmet umulig å få skikkelig feeeete streker i bakgrunnen hvis jeg skal opp i 1/100 eller raskere. Strekene kan jeg få hvis jeg har zoomet fulle 300mm. Men da vil jeg ikke få med hele flyet.
Så løsningen blir kanskje at jeg må kjøpe en 28-135mm linse.
Hvis det var forståelig. (hvis det er forståelig kan jeg bruke argumentet overfor kona. :lol )

Optimalt får jeg en heeelt blurret bakgrunn. Det blir vel monopod og maaange bilder tatt for å få noen skarpe.

Thanks for playing,

Kyrre

Det var såvistt ikke meninga å disse deg, måtte bare sørge for at vi var på samme nett. :up:

Skal mer til, f.eks. LN-KGL og diskusjon om skolepolitikk :cool2 :jumpin :love
Så løsningen blir kanskje at jeg må kjøpe en 28-135mm linse.
Hvis det var forståelig.
Veldig forståelig.

(hvis det er forståelig kan jeg bruke argumentet overfor kona. :lol )
Hvorfor spørre? Si noe som: Siden du har [fyll ut selv], har jeg kjøpt ny optikk - eller aller best hold kjeft

Optimalt får jeg en heeelt blurret bakgrunn. Det blir vel monopod og maaange bilder tatt for å få noen skarpe.
Nemlig!

Dette bildet er tatt med 1/125 lukkertid, og ca 200mm zoom (max) og panning uten monopod. Håndholdt kamera, men det er ikke så tungt.
Overeksponeringen skyldes scanningen, ikke orignalen. Skal rette det opp.
D-ABIF lander bane 01 FBU

Back