Da er det tid for rapporten...
Hadde som kjent sjekket inn på nettet dagen før og ankom Kastrup 50 minutter får flyet skulle gå. Gikk så for å få meg ett boardng pass og og bag tag og fikk levert fra meg baggen etter å ha stått ca 5 minutter i kø. Var også 5 minutter med venting gjennom security. Pga sent innkommet fly ble avgangen 15 minutter forsinket så jeg benyttet tiden til å rusle litt rundt og ta ett par bilder får det vra klart for boarding. På MD-87 som skulle ta meg til VIE 3 rader biz, med 1 pax, 3 rader flex med 3 pax og resten var ca 80% fullt (tipper total belegg på ca 70%). Satt på sete 7A og vil si banplassen er relativt god. Etter 10 minutter med venting var det klart for push back og tok av ca 25 minutter etter oppsatt rute tid. Dette var hvis jeg husker riktig (fly arkivet mitt er hjemme i Oslo, første gang siden Oktober 2001 jeg flyr MD-87, hvor jeg fløy en MD-87 OSL-CPH samme dag som Linate-ulykken og det var definitivt bedre stemning ombord på denne turen)
Som kjent så er det ingen servering for de uvaskede massene, men siden jeg var sultet kjøpte jeg meg "Morgenmad" som er ett rundstykke, yougurt, juice og te/kaffe. Egentlig burde dette vært gratis og det var egentlig det eneste jeg savnet ombord.
Pga stormen som hadde herjet Europa hadde vi endel medvind på 33000 for. Ifølge den svenske kapteinen hadde vi ca 350kmt i timen med vind skrått bakfra noe som innebar en ground speed på over 1100kmt. Pga dette tok vi igjen deler av forsinkelsen. Var litt små risting på vei ned til Wien og damen foran mag var tydeligvis ikke spesielt begeistret for det, og pursheren valgte defor å sitte ved siden av henne inntil 20 sekunder før landing og forklarte henne endel om fly og turbulens, noe som var en veldig bra service av besetningen:clap
Tok vel 15 minutter før bagasjen kom og jeg kunne sette meg på flytoget (CAT) inn til sentrum av Wien. Om det var de som var mest høylytte eller om det stemte så var mitt inntrykk at bortimot halvparten av passasjerene var svensker
Så var det klart for tilbaketuren. Valgte å sjekke inn på togstasjonen 4,5t før avgang, for i Wien har Austrian (og Niki og AB) innsjeknings skranker der, som også lar deg bli kvitt bagasjen. Leverte derfor fra meg kofferten og brukte de siste timene i Wien til å rusle litt rundt og gå innom noen puber for litt godt å drikke også.
Etter det var det så å ta toget ut til VIE og få seg litt å spise siden jeg var sulten. På VIE foresten security check i hver enkelt gate (Ihvertfall på C piren). Boarding var også på tiden og hadde sete 7A på A 320'en i gamle OS farger som skulle ta meg tilbake til CPH. Plassen var temmelig nøyaktig lik som på turen ned med SAS. Austrian har forresten også ett litt alternativt fargevalg på setetrekkene som er i en slags lysegrønn farge med hvite, røde, gule eller blå fargetrekk. Vil anta flyet var 70% fullt, men det var kun 1 pax på biz og resten i eco. B setet ved iden av meg var også ledig.
Push back var også på tiden her. Var litt lett risting da vi tok av pga mye vind.
Austrian har som kjent også tatt til fornuften å innført gratis servering og vi fik servert ett slags mini måltid eller snack som bestod av røkelaks, coleslaw og en ubestemmelig kake, samt varme rundstykker, itellegg fikk jeg cola å drikke. Smaken var vel litt under middels, men det er bedre enn ingen ting.
Landet på tiden fra nord på CPH og etter 15 minutter ventig så kom bagasjen og så bar det via 7-11 for å kjøpe noe frokost til imorgen før jeg tok tog og metro hjem
Konklusjon:
I denne kampen vil jeg si det er ett tilnærmet uavgjort resultat.
Plass, seter og komfort er likt. Austrian får + for gratis servering, men får litt trekk for stygge interiør farger. SAS derimot får - for ingen gratis servering, men får + poeng for ett meget hyggelig crew på alle måter. SAS crewet smilte, og var hjelpsomme og i godt humør, imotsetning til Austrian crewet som var i mer "ordnung muss sein" modus.
Eller så var de kvinnelige FAene i snitt litt søtere hos SAS
Hvis bare SAS innfører gratis servering (behøver ikke være ett helt måltid) og Austrian bytter setetrekk og litt hyggeligere besetning så vil begge to levere ett MEGET bra produkt, men inntil da er det kun BRA.
Edit: Litt små info ang fly (Linate) og pax som jeg kom på i ettertid
Bilder:
1. Eksotisk fugl fra MAT i VIE
2. Greenlandair på pir C
3. Mad Dog med gjennskinn i soloppgang
4. Rumpa til en 757 fra CO
5. 330 på vei til take off
6. Mad Dog på vei til "jobb" en tidlig januar morgen
7. Vinge
8. Tårnet i Wien