Star Alliance - spørsmål

EVGENML

ScanFlyer Blue
Star Alliance - spørsmål

Hei til dere andre flyinteresserte der ute. Jeg er fortsatt en "nykommer" innen interessen. Så derfor har jeg et par spørsmål ang. Star Alliance.

- Hva kreves for at et flyselskap skal kunne bli medlem i "alliansen"?

- Er det en "Regel" at et el. flere av flyene til selskapet skal være i Star Alliance sin fargetextur?

- Hvorfor vil/kan ikke Norwegian være med i denne alliansen? Har det noe med konkuranse å gjøre?


Takk!
 
Last edited:
Re: Star Alliance - spørsmål

Er ikke sikker på hva svaret er her, men vil først og fremst si at et nytt medlem må passe rutetrafikken til de andre flyselskapene i alliansen. Så nye selskaper kommer først og fremst for at det er deler av verden alliansen ikke dekker så godt man ønsker. Offisielt blir man invitert, men det er sikkert mange som snakker med mange, som fører til et nytt selskap blir med. Men det er veldig lang tid til man blir invitert til man blir medlem, en rekke ting skal avklares først. Det ser vi på flere av selskapene at det har tatt veldig lang til før enkelte ble med.

Norwegian er et lavprisselskap og har dermed en forretningsmodell som ikke passer i en slik allianse. For eksempel at man skal samarbeide med priser og gjennommerking av bagasje jorden rundt. Dermed hvis Norwegian ønsket å bli med i en allianse måtte de gjøre masse forandringer, og da ville de forsøkt å komme med en annen allianse enn Star Alliance. De har altfor likt ruteprogram som SAS for at det skulle være et poeng, selskapene må komplettere hverandre.
 
Re: Star Alliance - spørsmål

Star blir nok aldri et alternativ for Norwegian så lenge SAS er medlem. Dersom Norwegian en dag skulle bli tilnærmet lik et nettverksselskap så tror jeg heller OW-alliansen vil være et bedre alternativ. De har vel vært inne på noe med disse samtalene om samarbeid med AY.
 
Re: Star Alliance - spørsmål

Etter hva jeg husker skal hvert selskap ha et flyindivid av hver flytype i alliansens farger. Gjelder vel i OW også?
 
Re: Star Alliance - spørsmål

Norwegian må velge hva slags modell de skal føre. For nå er det egentlig bare rør alt sammen med såkalte cash points osv som er helt ubrukelige. Air Berlin ble jo med i Oneworld som jo er et lavprisselskap det også. Norwegian har faktisk et ganske stort nettverk fra Skandinavia og tilbyr også connections innenfor sitt nett.
 
Re: Star Alliance - spørsmål

Norwegian må velge hva slags modell de skal føre. For nå er det egentlig bare rør alt sammen med såkalte cash points osv som er helt ubrukelige. Air Berlin ble jo med i Oneworld som jo er et lavprisselskap det også. Norwegian har faktisk et ganske stort nettverk fra Skandinavia og tilbyr også connections innenfor sitt nett.

Air Berlin har interline-avtale med andre selskaper, i tillegg har de code-share med AA, IB m.fl. allerede så du kan ikke sammenligne dem med Norwegian.

Norwegian har ikke interline-avtale eller andre avtaler som gjør at det er enklet å reise med transfer, ei heller reroute pax til/fra DY. Første steg dersom noen (DY eller andre LCCer) skal være med i en allianse er at de må ha interline-avtaler m.v. på plass.
 
Back
Top