Star Alliance Gold - la oss tenke litt :)

Re: Star Alliance Gold - la og tenke litt :)

Hva skal til? Tror jeg hadde holdt meg langt unna Extra og Business billetter dersom det skal gjoeres billigst mulig. Tipper vi ser billetter mellom 3-4K paa US Air fra OSL til sommern. 3 grisebillige turer t/r Chicago gjoer jo susen + noe smaaplukk i Europa gjoer susen. CO er snart med i Star, de vil ogsaa gi 100% BMI poeng. EBG trenger man like mange USA turer + smaaplukk, forskjellen er at du maa ut med 6-7K pr billett for aa faa en klasse som gir 100%... Det hjelper med EBG bonusen som er 25% ogsaa paa EQM. Men siden man trenger 45K EB poeng for gull, kontra 38K for BMI gull er det ingen forskjell.

Saa ca. 10-15K norske for gull hos BMI, omtrent det dobbelte for EBG
 
Re: Star Alliance Gold - la og tenke litt :)

Å lenge beholder man Star Gold hos BMI om man ikke har reist på en stund da??

Samme som EBG. Etter du har faatt staus, har du statusen 1 aar fra din kvalifiseringsperiode ender + 3 mnd.
 
Re: Star Alliance Gold - la og tenke litt :)

Ved hjelp av litt kreativ hoderegning tror jeg at jeg kom frem til at sølvkortet mitt kostet 25.000kr ifjor (selv om det kan gjøres langt billigere, hadde målet kun vært å bli sølv :p )
 
Re: Star Alliance Gold - la og tenke litt :)

Får vurdere å melde meg inn i BMI da skjønner jeg :) Ser fram til at CO blir med i Star. Sjansen er nok stor for at det også blir noen turer med CO over dammen hvis man trenger noen ekstra miles :D BMI høres bra ut for oss som ikke reiser på de dyreste billettene, mens EuroBonus nok er mest tilpasset de som reiser mye på C-klasse.
 
Last edited:
Re: Star Alliance Gold - la og tenke litt :)

Medlemsfordelene sånn utover poeng, er de ganske like som i SAS EBG??
 
Re: Star Alliance Gold - la og tenke litt :)

En klok kamerat bruker aa si: Dersom du sliter noe voldsomt med aa beholde statusen din aar etter aar, trenger du den ikke ;-)
 
Re: Star Alliance Gold - la og tenke litt :)

Du har en meget klok kamerat, Tommy :D Nei, tror kanskje ikke slike gullkort kanskje er noe å trake etter hvis man ikke av f.eks. jobbmessige årsaker reiser mye. En jobb med mye farting rundt omkring hadde faktisk ikke gjort meg noe. Liker jo å reise så noen flyreiser pga jobb er ingen uting i min verden :)
 
Last edited:
Re: Star Alliance Gold - la og tenke litt :)

Medlemsfordelene sånn utover poeng, er de ganske like som i SAS EBG??

Vel, det er alltid ekstra fordeler for gullkunder i egne flyselskap. Hos SAS er man ekstra saere. Mens man faar fast track tilgang hos LH, UA med flere uansett hvilket Star Gold kort man har, er det kun EBG (paa papiret) som faar dette hos SAS. Merkelig og urettferdig. Saa som EBG faar man bruke fast track paa OSL selv med internasjonal oekonomibillett, noe man ikke faar som medlem av andre programmer i Star.

Du faar ogsaa lov til aa velge seter paa alle radene paa innenriksfly ved bestilling, noe man ikke faar som annen Star Gold.

Du staar ogsaa foerst paa lista naar det er operational upgrades paa gang, noe som skjer av og til paa intercont med EBG, det samme gjelder dog paa BD metal, de prioriterer sine egne medlemmer foerst.

Ellers kan jeg ikke finne noen andre fordeler EBG har vs. andre programmer.

Hos BMI faar man ogsaa egne fordeler som ikke EBG faar (se tidligere post).

Som BD Gold blir du bl.a. hentet i loungen og eskortert til setet ditt ombord selv om du reiser i Economy (gjelder intercont fra MAN/LHR)
 
Re: Star Alliance Gold - la og tenke litt :)

En klok kamerat bruker aa si: Dersom du sliter noe voldsomt med aa beholde statusen din aar etter aar, trenger du den ikke ;-)
Et MEGET klokt utsagn!
I realiteten er det jo egentlig et aldri så lite sykdomstegn å inneha gullkort, ved at man da er altfor mye borte på reiser, og da er det som regel jobbreiser det er snakk om for oss som reiser så mye.
Men tilbake til topic. Bor du i Norge mener jeg Eurobonus må være det beste alternativ for de aller fleste. Kun 45.000 miles for å oppnå EBG status, noe som ikke er mer enn 2 t/r i business til Asia eller USA pr år f,eks.
Når vi nå i tillegg ser at både Mastercard og Dinerscard hiver ekstrapoeng etter folk her, vil jeg si at det er mye å hente.
Dette betyr bl.a om man betaler reisen med samme kortet, får man i pose og sekk. Både grunnpoeng for reisen og ekstrapoeng for verdien av billetten.
 
Re: Star Alliance Gold - la og tenke litt :)

Men tilbake til topic. Bor du i Norge mener jeg Eurobonus må være det beste alternativ for de aller fleste. Kun 45.000 miles for å oppnå EBG status, noe som ikke er mer enn 2 t/r i business til Asia eller USA pr år f,eks.
Når vi nå i tillegg ser at både Mastercard og Dinerscard hiver ekstrapoeng etter folk her, vil jeg si at det er mye å hente.
Dette betyr bl.a om man betaler reisen med samme kortet, får man i pose og sekk. Både grunnpoeng for reisen og ekstrapoeng for verdien av billetten.

Mens 2 turer i business er det som skal til, er det jo det samme hos BMI. 200% grunnpoeng der ogsaa paa business. Det er det som er best med BMI, du faar det beste fra begge verdenene til kun 38K grunnpoeng i aaret for gull

Men det blir ikke spesielt billig. 2 business maa du ut med 40K ++ for aa faa gull, mens 3 turer i V til USA ogsaa gjoer susen for under halvparten av prisen.

I Oslo har vi snart 2 Star direkte interkontinentale flighter: CO til EWR med et heftig nettverk derfra, US med PHL, samme der. Skal du reise US og snart CO, vil Eurobonus kun gi 25% poeng paa billige billetter, mens BMI og alle amerikanske programmer gir minst 100%.

Saa har du en tur eller to over dammen i aaret paa oekonomiklasse og vil reise direkte fra OSL, er Eurobonus et elendig alternativ. Du maa lete og styre, samt betale masse ekstra for aa faa 100% poeng. Irriterende.
 
Re: Star Alliance Gold - la og tenke litt :)

Så for å få i pose og sekk så melder man seg inn i BMI og betaler reisene med EB Mastercard eller EB Diners Club, super opptjening på billigbilletter over dammen + noen ekstrapoeng i EB grunnet betaling med co-branded EB-kort :colgate:
 
Re: Star Alliance Gold - la og tenke litt :)

Saa kommer vi til uttak av bonusreiser. Lyst paa en tur i SQ F eller Swiss F? Vel, ikke mange poengene man trenger dersom man bruker litt cash. Genialt at man kan bruke cash og miles. Eneste flyselskap som er ekskludert i dette programmet er LH F, du kan ta ut LH C bonus med cash & miles. Dersom du kun bruker miles kan man fortsatt ta ut i LH F.

Her er et par eksempler hva ting koster fra Oslo t/r:

OSL-Uansett destinasjon i USA, Belize, Canada, Costa Rica, El Salvador, Greenland, Guatemala, Honduras, Mexico, Panama.

I Economy: 25000 miles + 170GBP
I Business: 37500 miles + 255GBP
I First: 50000 miles + 340GBP

OSL-uansett destinasjon i Soer Amerika: Antigua, Argentina, Bahamas, Barbados, Bermuda, Bolivia, Brazil, Caribbean, Chile, Colombia, Cuba, Martinique, Paraguay, Peru, Puerto Rica, St Lucia, St Thomas, Uruguay,Venezuela

I Economy: 25000 miles + 170GBP
I Business: 37500 miles + 255GBP
I First: 50000 miles + 340GBP

Saa for 70.000 miles og 500GBP kan du ta en tur til EZE med kjerringa!

OSL- Hawaii:
I Economy: 40000 miles + 270GBP
I Business: 60000 miles + 405GBP


Husk at business miles bookes i Domestic First Class i USA og til Hawaii

https://www.flybmi.com/bmi/src/html/diamondclubhowtospendmiles.html

Må vel være en god deal dette å?? Antall miles spedd på med no cash...
 
Re: Star Alliance Gold - la og tenke litt :)

Må vel være en god deal dette å?? Antall miles spedd på med no cash...

Jeg synes det er et godt alternativ, saerlig dersom du oensker aa fly First Class eller Business.

For 50.000 miles + noen smaakroner, kan man fly Swiss First Class fra Chicago til Oslo via ZRH, en billett som koster 60-70K norske. For mange er det eneste mulighet til aa faa oppleve noe vanvittig fett. Det er god utnytting av poengene i min bok. Skjoenner ikke folk som bruker 60K miles paa aa fly oekonomiklasse til USA, noe som koster 4-5000 spenn. Elendig utnyttelse av poeng.
 
Re: Star Alliance Gold - la og tenke litt :)

For min del skal det ikke koste meg noe å få sølv / gullkort om jeg får det. Det vil bare være ett resultat av jobben. Regner med at reising blir en større del av jobben fremover. For øyeblikket er det bare 1 IC og 2-3 europaturer i året. Jeg har utrolig mange flere flighter som privatreisende, helt bakerst i flyet. Skal jeg reise IC privat vil jeg nok prøve å legge litt ekstra og komme meg fremover, men så lenge jeg reiser europa så vil jeg heller bruke pengene på å bo litt bedre. Er tross allt flere timer på hotellet enn i flyet.
 
Re: Star Alliance Gold - la og tenke litt :)

Men det er viktige forskjeller mellom BMI og SAS naar det gjelder billigbilletter paa andre Star partnere: Mens du faar 0 og 25% hos alle amerikanske selskaper (AC, UA og US) faar du minst 100% hos BMI.

Flyr man på W,U,K,L,T,G med SAS og registrerer poengene hos bmi, får man fortsatt bare 0.25 miles. Så reiser man mye på discounted-billetter med SAS, som ofte ikke er spesielt discounted for øvrig, er det ikke store forskjellen mellom diamantklubben og europabonusklubben - men da med unntak av de amerkianske selskapene, slik du nevner... Så det jeg (vi?) savner er jo et program som gir mer enn 25 prosent på de billettene SAS bare gir 25 prosent på.
 
Re: Star Alliance Gold - la og tenke litt :)

Ja, det skal være sikkert. Mer 100% opptjening hadde gjort seg. Å betale godt over 1000kr for en liten flytur (OSL-ARN, TRD-ARN etc) kan ikke kalles economy discount lengere. Særlig ikke når man kan få samme turen ned i 500kr om man leter litt.
 
Re: Star Alliance Gold - la og tenke litt :)

Jeg sliter med å unngå 25%-klassene på mine reiser, da det ofte virker å være ganske kostbart å oppgradere til billigste 100%-klasse. Neste tur jeg skal på betaler jeg vel drøye kr. 4000,- for TOS-OSL-LCY t/r i K og U klasse, som ikke oppfattes som ekstremt billig. Skulle jeg opp på billigste 100% klasse (av en eller annen grunn så finner jeg aldri V-klasse, så Q-klasse er det billigste alternativet) så hadde det kostet meg 15-1600,- ekstra. Det blir ca 50 øre per poeng, noe jeg ikke synes det er verdt. Jeg antar at dette prispåslaget har noe med at jeg må booke begge leg'ene hver vei i samme klasse, slik at også TOS-OSL blir dyrere?

Så et lite oppklaringsspørsmål: Tommy sier at man får 100% opptjening på de klassene som SK gir 25% på, mens FlightDeck sier at man kun får 25% om man flyr SK og registerer disse flightene på BMI-kortet. Snakker man om to forskjellige ting her, eller er det noen som har feil?
 
Re: Star Alliance Gold - la og tenke litt :)

(av en eller annen grunn så finner jeg aldri V-klasse, så Q-klasse er det billigste alternativet)

V-klassebilletter er kampanjebilletter og er bare tilgjengelig i visse perioden. Den er ofte billigere enn de billigste 25 prosent-billettene. Vanligvis er Q den "billigste" billettkategorien som gir 100 prosent opptjening.

Så et lite oppklaringsspørsmål: Tommy sier at man får 100% opptjening på de klassene som SK gir 25% på, mens FlightDeck sier at man kun får 25% om man flyr SK og registerer disse flightene på BMI-kortet. Snakker man om to forskjellige ting her, eller er det noen som har feil?

I bmis program får man 100 prosent på amerikanske selskaper på alle type billetter, men fortsatt bare 25 prosent når du reiser med billigbilletter på SAS.
 
Re: Star Alliance Gold - la og tenke litt :)

Jeg orker ikke lenger å sitte og lete etter SAS IC billetter som gir 100% opptjening. Resultatet er jeg ikke lenger flyr SAS. Med UA får jeg 100% +100% for 1P samt E+ selv på billigste billettene, det gjør livet enkelt. Jeg vurderer å flytte fra Mileage Plus til BMI, men er litt redd LH-spøkelset.
 
Re: Star Alliance Gold - la og tenke litt :)

Jeg orker ikke lenger å sitte og lete etter SAS IC billetter som gir 100% opptjening. Resultatet er jeg ikke lenger flyr SAS. Med UA får jeg 100% +100% for 1P samt E+ selv på billigste billettene, det gjør livet enkelt. Jeg vurderer å flytte fra Mileage Plus til BMI, men er litt redd LH-spøkelset.

Hver sine problemer. Jeg sitter og myser på å finne en snarvei hjem, og uansett ender opp med å ha tjent nok til å få EBG før to uker omme, for tredje gang i år. Hilsen en som mister et *A-gullkort om 4 mnd og kommer ikke til å savnet det, og antakelig ikke kan unngå EBG i noen år til...

-A
 
Back
Top