OJB - jeg mener du ta helt feil. "Det må bli slutt på denne stivbeinte og tøvete tolkningen av sikkerhetsreglementet." Nei - det MÅ være stivbent, det må ikke finnes muligheter til å "tolke" eller gjøre unntak. På samme måte som man behandler små barn - det må ikke finnes fortolkninger og man må ikke gjøre unntak - da sklir det ut (jeg snakker av hardlært erfaring som småbarnspappa).
Akkuratt som flygere i sin jobb ikke kan gjøre unntak og må følge SINE sikkerhetsregler, må man også ha respekt for at de på bakken må følge sine sikkerhetsregler etter boken. Det er ingen annen utvei.
Nå kjenner jeg ikke til denne konkrete saken, men som ren flaks sier, sikkerhetskontrollen er der og reglene har vært de samme i mange år - go with the flow! Det er nå engang slik det er i dag, og da får man enten følge reglene (og selvsagt diskutere dem i de rette fora (det vil si ikke med kontrolløren!) eller finne noe annet å gjøre som ikke innebærer å passere sikkerhetskontrollen på flyplassen. Selv passerer jeg sikkerhetskontrollen på OSL og ARN minst én gang i uken, og det er en del av rutinen som jeg for lengst har sluttet å irritere meg over. Og når man passerer kontrollen så ofte, så vet man hva man kan og ikke kan ha med seg (og på seg - det er et par belter som jeg ikke har på meg når jeg flyr).