Standby-billetter

Bergern

ScanFlyer Dusty
Hola!
I gamledager var det mulig for den vanlige mann i gata å kjøpe seg en billig standby billett til en flyvning. Risikoen var åpenbar, men gevinsten desto større om man kom seg avgårde.
Er denne varianten av billett helt borte for hvermansen?

Risikerte man å overhodet ikke komme med et fly den dagen man kjøpte billig standbybillett til, eller var det uspesifisert dato og tid?

Risikerte man å overhodet ikke komme med et fly den dagen man kjøpte billig standbybillett til, eller var det uspesifisert dato og tid?

Ja, problemet og ideen er at man kommer kun med om det er plass. Og dager som det er fullt, som uken før jul, så var det ikke alle som taklet at man måtte selv ordne overnatting og kanskje ikke komme avgårde før i romjula.

Har ingen tvil om at man kan ha slitt med datidens standby-billetter. Selv dagens "waitlist"-kunder har til tider problemer med å takle at de ikke kommer med...

Lurte litt på hvor denne billettypen var forsvunnet og hvorfor, nå vet jeg det. Takk.

Har gode minner fra tiden før fast inntekt der jeg stod med Braathens sjansebillett i hånden og helgen avsatt til nyting av brun drikke i Trondheim. Opplevde faktisk ALDRI å ikke komme meg med den flighten BGO-TRD og tilbake som jeg ønsket meg. Opplevde stort sett alltid at det ikke var ledig på Back, så det ble happy-friday i Best med rødvin og søt liten hamburgerdings innpakket i alufoil. :)

SAS og Braathens innførte også ungdomsbilletter med fast plass som bare kunne kjøpes samme dag, men med garantert plass til flyvningen man kjøpte til. Finnes disse fortsatt?

Det kunne vel selges standby-billetter til flyvninger som er fulle, i tilfelle noen ikke dukker, men hvis folk ikke klarer å takle at det er fullt, er det kanskje like greit å droppe det.

Last edited:
Vi må heller ikke glemme at selve priskonseptet er blitt "snudd på hodet".

Billettene øker jo i pris hvor nærmere avgang du nærmer deg, og standby-billetter ville vel til en viss grad ødelagt for konseptet, i alle fall blant almuen.

Nå er det vel uansett "forretningssegmentet" som oftest betaler for de dyre, siste-liten-billettene, men likevel..

Back