Anterialis
Newcomer
Hei!
PPL-A student, pre-solo. Leser om innflyging til landingsrunden (VFR) og har kommet over en prosedyre som Luftfartstilsynet og CAA kaller for «Standard Overhead Join/Approach». Jeg har lest både «VFR-guiden» og «Veileder for VFR-innflyging» uten å forstå annet enn selve konseptet og én måte å fly denne på. Kan noen av dere hjelpe meg med å forstå følgende:
1) Luftfartstilsynet nevner i «Veileder for VFR-innflyging» at de anbefaler å gjøre en «Overhead Approach», men jeg ser ikke at de beskriver prosedyren eller henviser til andre tekster som forklarer denne. Jeg finner forklaringer på nettsider i andre land, eg. CAA, men vet ikke om det er disse standardene Luftfartstilsynet mener (noe jeg dog antar..). CAA beskriver prosedyren greit, og én måte å gjøre den på (se vedlegg) om man entrer 500 ft over left DW og over landing threshold. Dette forstår jeg. Men:
a) hva om du gjør denne prosedyren som sett i figuren, men så innser at active rwy er i motsatt ende? Du flyr nå altså over departing threshold og skal navigere og descende til left crosswind, hvordan gjøres dette iht. standarden?
b) finnes det norske tekster som beskriver standarden, eller i hvert fall bekrefter at det er standarden fra CAA de snakker om? Iflg. innlegg fra andre flyvere på diverse internasjonale fora sies det at det finnes mange forskjellige «overhead» standarder fra forskjellige land…
Takk for hjelpen!
Luftfartstilsynet - Veileder, VFR-innflyging: https://luftfartstilsynet.no/allmen...viation-practice/veileder-for-vfr-innflyging/
CAA - Standard Overhead Join/Approach: https://www.caa.co.uk/publication/download/13138
PPL-A student, pre-solo. Leser om innflyging til landingsrunden (VFR) og har kommet over en prosedyre som Luftfartstilsynet og CAA kaller for «Standard Overhead Join/Approach». Jeg har lest både «VFR-guiden» og «Veileder for VFR-innflyging» uten å forstå annet enn selve konseptet og én måte å fly denne på. Kan noen av dere hjelpe meg med å forstå følgende:
1) Luftfartstilsynet nevner i «Veileder for VFR-innflyging» at de anbefaler å gjøre en «Overhead Approach», men jeg ser ikke at de beskriver prosedyren eller henviser til andre tekster som forklarer denne. Jeg finner forklaringer på nettsider i andre land, eg. CAA, men vet ikke om det er disse standardene Luftfartstilsynet mener (noe jeg dog antar..). CAA beskriver prosedyren greit, og én måte å gjøre den på (se vedlegg) om man entrer 500 ft over left DW og over landing threshold. Dette forstår jeg. Men:
a) hva om du gjør denne prosedyren som sett i figuren, men så innser at active rwy er i motsatt ende? Du flyr nå altså over departing threshold og skal navigere og descende til left crosswind, hvordan gjøres dette iht. standarden?
b) finnes det norske tekster som beskriver standarden, eller i hvert fall bekrefter at det er standarden fra CAA de snakker om? Iflg. innlegg fra andre flyvere på diverse internasjonale fora sies det at det finnes mange forskjellige «overhead» standarder fra forskjellige land…
Takk for hjelpen!
Luftfartstilsynet - Veileder, VFR-innflyging: https://luftfartstilsynet.no/allmen...viation-practice/veileder-for-vfr-innflyging/
CAA - Standard Overhead Join/Approach: https://www.caa.co.uk/publication/download/13138
Last edited: