Stadig flere lar seg lure

  • Thread starter Thread starter imm
  • Start date Start date
Har sagt det før og sier det igjen: hvorfor hopper media i taket av økt passasjerantall når kabinfaktoren går ned???
Hvis man har et miniselskap med ett fly og året etter kjøper ett fly til og dobler antall ruter men flyr med tommere fly, hva er da det store poenget?
Dette må noen flinke blåruss forklare for meg:)
 
Nei, jeg mener å se av disse tallene at nedturen har begynt for Ryanair. Mange forhold tilsier at de skal slite fremover. Men selvsagt; ikke dermed sagt at overskuddet blir borte, men tror de skal slite med å øke det i hvert fall...
 
Originally posted by F35Landing

Har sagt det før og sier det igjen: hvorfor hopper media i taket av økt passasjerantall når kabinfaktoren går ned???
Hvis man har et miniselskap med ett fly og året etter kjøper ett fly til og dobler antall ruter men flyr med tommere fly, hva er da det store poenget?
Dette må noen flinke blåruss forklare for meg:)


Jeg har ikke sett at media har hoppet i taket. Boarding.no bringer her tallene helt nøkternt, uten noe positiv eller negativ vinkling. Slik leser jeg det ihvertfall.
Ellers er jeg enig med "litt amatør" at det sikkert ikke er en enkel oppgave å holde en så høy kabinfaktor nå når selskapet har blitt så stort.
Da de startet å fly på Torp for 10 år siden med èn avgang pr dag til London, hadde selskapet en flåte på 21 fly. Nå har de så vidt jeg vet over 100 fly, og får stadig levert nye.
For å ta Torp som et eksempel, kunne folk tidligere velge mellom London og et par andre destinasjoner. Nå har de en hel haug av plasser å velge mellom, og starter vel egentlig å bli den største konkurrenten til seg selv (hvis dere skjønner hva jeg mener med det).
 
Jeg har ikke sett at media har hoppet i taket. Boarding.no bringer her tallene helt nøkternt, uten noe positiv eller negativ vinkling. Slik leser jeg det ihvertfall.

Kanskje ikke så mye denne spesifikke saken, men generelt er media fullstendig uinteressert i kabinfaktor og yield. TV2s oppfølging av Norwegian oppgjennom årene er et godt eksempel der det stadig snakkes om "dette er MER enn en DOBBLING fra samme periode i fjor" for et helt ferskt selskap som stadig ekspanderer. Men dette ble litt OT. Sorry:)
 
For den jevne nordmann og journalist blir det nok litt for avansert å forholde seg til kabinfaktor. Og når kabinfaktoren går ned med 1 prosent, er det vanskelig å se at dette har nyhetens interesse for folk flest.
 
Originally posted by imm



For å ta Torp som et eksempel, kunne folk tidligere velge mellom London og et par andre destinasjoner. Nå har de en hel haug av plasser å velge mellom, og starter vel egentlig å bli den største konkurrenten til seg selv (hvis dere skjønner hva jeg mener med det).

Jeg er helt enig dette. Det er et begrenset marked fra TRF, i alle fall når det gjelder å få folk til å reise til "ukjente" steder. For Ryanairs skyld er det litt for enkelt å finne 1 kr billetter kort tid før avreise til at jeg tror det går veldig bra med flyene deres fra Torp. Særlig en del av de nye destinasjonene deres har jeg liten tro på. Men jeg skjønner jo også at de tenker på markedet den andre veien. Og da kan jo Bremen kanskje bedre forstås.

De har jo i alle fall våget å satse fra Torp. De kunne jo kjørt safe og hatt en daglig avgang til London, Frankfurt, Milano og hatt fulle fly hver dag.
 
Originally posted by AirbusTero

For den jevne nordmann og journalist blir det nok litt for avansert å forholde seg til kabinfaktor. Og når kabinfaktoren går ned med 1 prosent, er det vanskelig å se at dette har nyhetens interesse for folk flest.

Det hender praktisk talt aldri at en reportasje i en avis har riktig info om fly til og fra. Jeg misliker f eks meget sterkt denne VG- boksen som viser billigste pris fra en rekke byer. Den må nesten sees for å få et inntrykk, men den gir jo ingenting. Og på de fleste byene står billigste flyselskap oppført som "flere". Datoene varierer voldsomt.

Senest i går hadde vel Aftenposten omtale av Bangkok. Hjelpen til leserne under overskriften "hvordan komme dit" var: "Thai flyr direkte". Hvordan skal dette tolkes? Kanskje journalisten har bedrevet gravende journalistikk og oppdaget en direkterute ingen av oss her inne visste om?:colgate: Det ville i så fall gitt svar på en god del spørsmål hvorfor TG ikke kommer til Norge...hehe
 
De har jo i alle fall våget å satse fra Torp. De kunne jo kjørt safe og hatt en daglig avgang til London, Frankfurt, Milano og hatt fulle fly hver dag.

Men ville ikke bunnen falt ut av Ryanairs overskudd dersom de ikke fortsatte å ekspandere? Er det noen som egentlig vet hva de tjener på selve flyvirksomheten når ikke verdien av X antall nye fly ol. er tatt med i beregningene?
Hadde vært interessant hvis noen her inne hadde en link som viste tallene til selskapet litt mer "cracked down".
 
Originally posted by F35Landing

De har jo i alle fall våget å satse fra Torp. De kunne jo kjørt safe og hatt en daglig avgang til London, Frankfurt, Milano og hatt fulle fly hver dag.

Men ville ikke bunnen falt ut av Ryanairs overskudd dersom de ikke fortsatte å ekspandere? Er det noen som egentlig vet hva de tjener på selve flyvirksomheten når ikke verdien av X antall nye fly ol. er tatt med i beregningene?
Hadde vært interessant hvis noen her inne hadde en link som viste tallene til selskapet litt mer "cracked down".

Det er et veldig godt spørsmål. SOm jeg dessverre ikke kan svare på. Men du er utvilsomt inne på noe. Ekspansjon er nok en viktig del av overskuddet.
 
Alt over 80% er uansett imponerende hoeyt. Ryanair tjener godt ogsaa paa agvifter og andre tjenester de selger ombord, paa flyplassen og via deres webside. I tillegg tror jeg de forvalter kontantene vel. Dermed kan de kunstig holde billettprisene lavere - noe som igjen generer mer volum. Og Ryanair er avhengige av kvantitet - ikke kvalitet (revenuemessig).

Hvis man ser paa den 'originale' LCC'en Southwest, saa er ikke de lenger spesielt billige, og loadfaktoren deres reflekterer dette. De tjener godt med penger selv om de har en LF som er nesten 10% lavere enn AA ... som sliter ...

LF er langt fra noekkelen til lykke, men ogsaa denne kan ha en historie aa fortelle.
 
Jeg synes nå det virker relativt imponerende å ha maktet en bortimot tredobling av antall passasjerer i perioden (03-07) som KGL viser grafen for og likevel klart å holde kabinfaktoren på +/- 83%.
 
Back
Top