Språkbruk og holdninger på forumet....

Re: Språkbruk og holdninger på forumet....

Bra innspill ATCK!
Som enkelte sier her så skyldes dette nok en del umodenhet og mangel på folkeskikk. Som Moderator kunne jeg ønske at når det oppdages slike "umodne" innlegg, så meld inn denne postingen istedet for å hive mer bensin på bålet. Da kan vi Moderatorer ta tak, med smekk på lanken eller utestengelse, og vi kanskje slipper at enkelte tråder tar helt av i feil retning.

Selvfølgelig skal man tale pænt til hinanden, men ro på gutter, vi skal jo heller ikke have et småfacistisk/hysterisk forum som på airliners.net eller spotters.dk, hvor den mindste "prut" fører til banning og sletning af kommenterer.:old

Originally posted by karsten

Selvfølgelig skal man tale pænt til hinanden, men ro på gutter, vi skal jo heller ikke have et småfacistisk/hysterisk forum som på airliners.net eller spotters.dk, hvor den mindste "prut" fører til banning og sletning af kommenterer.:old

Nei, men noe her på forumet (ikke meg) må ta valget mellom å enten forklare alle nykommere at det er/var en kultur her som fungerte og det er den man vil beholde, evt lage regler som gjør at de som kommer til vet hvor linjen går. Sånn det er nå går det knapt en uke uten at noe blusser opp og blir et problem.

-A

Du treffer spikeren på hodet, Kyrre! Jeg trodde at jeg var bortimot alene om å legge merke til en slags "degenerering" her på forumet, en slags "flightsimifisering" for å si det slik. 2 måneder med sykmelding har gitt meg mer tid foran PC'en. Det har medført noe mer oppmerksomhet på dårlig språk, undermåls argumenter samt en lang rekke mer eller mindre irriterende småting generelt. Kanskje kan en noe mer aktiv innsats fra moderatorene løse de fleste sakene?

En annen, liten, oppfordring fra min side: Les i gjennom innlegget FØR man trykker på "submit reply". Det er utrolig hvor mange tyrkleif'er man oppdager!

Det var da ikke slik i "gamle" dager?! - Har da vært med såpass lenge at jeg fikk noen tusen poster på Airpics.com forumet og det var minimalt med skittkasting og mangel på folkeskikk. Hva kan grunnen være til det, mon tro?

Som det sies, det begynte veldig bra her på Scanair også, men snakk om sideutskivning.

Er det alltid nykommerne som er de verste da?
Synes faktisk ikke det er mye negativ språkbruk her jeg. Litt er vel ikke til å unngå, men synes ikke det er ofte det er krangling her. Mulig det er jeg som ikke får med meg alt, men jeg synes dette forumet er usedvanlig sivilisert faktisk.
Litt småkrangling og uenighet er vel naturlig på et diskusjonsforum.
Men intern krangling eller intern chatting synes jeg ikke man skal tolerere. Slikt bør taes privat. Kanskje moderatorene kunne bli litt flinkere til å håndheve det?

Takk Kyrre!

Takk for at du som førstemann tok bladet fra munnen og kommenterte dette. Jeg har mange ganger tenkt på det samme....

Denne tonen, respekten, flåsetheten som noen kommer med irriterer meg grønn. man må kunne diskutere og kommentere til hverandre med en gjensidig respekt for hverandre, for hverandres profesjon etc.....

Jeg er enig i at man må få komme med tilbakemeldinger etc om man er uenige, men vis da folkeskikk! Og for meg så er jeg redd at jeg har stort sett inntrykk av at det er nyere YNGRE medlemmer, som FBU4EVER sier, som har kommet over fra Flightsim-forums etc......

Velkommen skal dere yngre være fra slike forums også, men - her på forumet er vi da litt dannet og vet å passe språkbruken noe!

;)

Kyrre's innspill er meget godt og helt på sin plass. Hva med å forby bruk av alias ? På et
annet forum som undertegnede og mange andre her frekventerer er det forbud mot bruk av alias, kun fullt navn er tillatt. Dette fungerer meget bra, og man slipper usakelige og tåpelige slengbemerkninger til andre forum-medlemmer.

Ole Bjørn Jensen

Originally posted by Olebno

Kyrre's innspill er meget godt og helt på sin plass. Hva med å forby bruk av alias ? På et
annet forum som undertegnede og mange andre her frekventerer er det forbud mot bruk av alias, kun fullt navn er tillatt. Dette fungerer meget bra, og man slipper usakelige og tåpelige slengbemerkninger til andre forum-medlemmer.

Ole Bjørn Jensen

Det er mulig å vurdere en slik løsning, men da vil man samtidig risikere å gå glipp av mye interessant informasjon som ingen ønsker å bringe frem med fullt navn av frykt for represalier fra arbeidsgiver og andre kilder. Null anonymitet har både positive og negative virkninger.

Herlov

Mener du å si at vi bør beholde anonymitet slik at (satt på spissen) illojale medarbeidere kan publisere ting som arbeidsgiveren har klassisfisert som konfidensiellt?

Ole B

Ole Bjørn Jensen

Enig med deg her Ole Bjørn.

Ole Johan

Jeg hadde en gang en arbeidsgiver som ikke satte pris på at man snakket om hva som skjedde i bedriften og derfor skiftet jeg til et mer anonymt nick. Nå når sjefen har gått videre til de evige jobbsøkermarkeder er det slutt på denslags.

Så jeg synes fullt navn er helt utmerket. Har man noe å si som egentlig må sies anonymt så tror jeg kanskje ikke det er verdt å lese for andre heller.

Kyrre

Herlov

Mener du å si at vi bør beholde anonymitet slik at (satt på spissen) illojale medarbeidere kan publisere ting som arbeidsgiveren har klassisfisert som konfidensiellt?

Ole B

Ja, nå setter du det på spissen. Jeg snakker ikke om å avsløre informasjon som er avgjørende for bedriftens ve og vel, men å komme med diverse informasjon som er interessant for forumets medlemmer, som man normalt ikke vil kringkaste med fullt navn. Noe av det interessante med dette forumet er, etter min mening, det at man har tilgang til "insideinformasjon" før man leser det på vg.no eller dagbladet.no. Et nylig eksempel er Norwegian sitt bytte av handling-agent på Gardermoen.

Har du selv aldri opplevd å motta informasjon om en bedrift av en kilde som har bedt om å forbli anonym? Eller et annet tilfelle, hvor kilden har bedt om at du ikke sprer informasjonen videre? Det er i teorien også en illojal medarbeider, som du da i tilfelle beskytter.

Originally posted by atck

Jeg hadde en gang en arbeidsgiver som ikke satte pris på at man snakket om hva som skjedde i bedriften og derfor skiftet jeg til et mer anonymt nick. Nå når sjefen har gått videre til de evige jobbsøkermarkeder er det slutt på denslags.

Så jeg synes fullt navn er helt utmerket. Har man noe å si som egentlig må sies anonymt så tror jeg kanskje ikke det er verdt å lese for andre heller.

Kyrre

Kyrre.
Meget bra å starte denne topicen. Det har vært en del dritt slenging som ikke hører hjemme på dette forumet. Desverre er det slik på andre forum og.
Det med egne navn er og en god idè.

Bra initiativ Kyrre...

Ørjan

Originally posted by Herlov

Herlov

Ole B

Ja, nå setter du det på spissen. Jeg snakker ikke om å avsløre informasjon som er avgjørende for bedriftens ve og vel, men å komme med diverse informasjon som er interessant for forumets medlemmer, som man normalt ikke vil kringkaste med fullt navn. Noe av det interessante med dette forumet er, etter min mening, det at man har tilgang til "insideinformasjon" før man leser det på vg.no eller dagbladet.no. Et nylig eksempel er Norwegian sitt bytte av handling-agent på Gardermoen.

Har du selv aldri opplevd å motta informasjon om en bedrift av en kilde som har bedt om å forbli anonym? Eller et annet tilfelle, hvor kilden har bedt om at du ikke sprer informasjonen videre? Det er i teorien også en illojal medarbeider, som du da i tilfelle beskytter.

For ordens skyld må jeg påpeke at jeg selv ikke har problemer med å registere meg med fullt navn, men jeg bare prøver å gjøre oppmerksom på hva noe slikt vil medføre, både av positive og negative konsekvenser. :cool:

:hi2

Herlov

Selvfølgelig har jeg mottatt slik informasjon, men dette har vært på et "person to person" nivå og fra personlig venner av meg. Av respekt for den som har gitt meg informasjonen kunne det aldri ha falt meg inn å publisere denne på et forum som er åpent for "gud og hvermannsen".

Ole B.

Skjønner jo at mesteparten av denne kritikken er rettet mot meg, når eg stadig får kommentarer som "Den beste til å slenge drit" og "en skam for forumet". Men herregud, enkelte folk tåler (unnskyld språket) faen meg ingenting. Kommer med motangrep mot noe som 90% her inne skjønner er en spøk. Og eg er langt fra den eneste som kommer med tull av og til, men det er merkelige er at eg blir kjeftet huden full hver forbannet gang, og hvis noen andre gjør det er det som regel ingen reaksjon.

Originally posted by Captain Caveades

Skjønner jo at mesteparten av denne kritikken er rettet mot meg, når eg stadig får kommentarer som "Den beste til å slenge drit" og "en skam for forumet". Men herregud, enkelte folk tåler (unnskyld språket) faen meg ingenting. Kommer med motangrep mot noe som 90% her inne skjønner er en spøk. Og eg er langt fra den eneste som kommer med tull av og til, men det er merkelige er at eg blir kjeftet huden full hver forbannet gang, og hvis noen andre gjør det er det som regel ingen reaksjon.

Jeg tror ikke at alt er rettet mot deg. Såvidt jeg har fått med meg hadde du vel skjerpet deg etter endel litt uheldige postinger tidligere, mens denne siste posten kanskje er et steg i feil retning igjen....:cry:

Jeg er helt enig med de som skriver at det har vært en endring i takt & tone her på forumet, men jeg oppfatter det vel ikke å primært være i OT-tråder. Som så mange andre her har sagt før meg så bør man vel lese gjennom innlegget sin før man sender det inn, eller evt. redigerer det hvis man ser at det kan oppfattes som å ikke være i tråd med god takt & tone. Min holdning er & har lenge vært at det man skriver bør man kunne si ansikt til ansikt til de man diskuterer med. Når jeg diskuterer med personer ansikt til ansikt så er det svært sjelden at jeg tyr til banning & andre ukvemsord, eller til hetsing av personen jeg diskuterer med.

Har ikke vært medlem av dette forumet så altfor lenge, men jeg synes nå i bunn og grunn at dette forumet holder et meget høyt nivå. Såklart, noe uenigheter vil det alltid være, og et forum hvor alt er perfekt og alle følger reglene helt vil jo være omtrent umulig å få til.

Når det gjelder OT-tråder så har det i alle fall ingenting å si for meg personlig. Egentlig mener jeg at diskusjoner som går litt utenfor tema gjør slik at det blir en litt mer ”jordnær” stemning på forumet, og at det på den måten blir enklere å føre en diskusjon selv om det ikke har noe konkret med fly og luftfart å gjøre, eller om en tråd sporer av litt. Så jeg synes det er greit om en tråd kommer litt utenfor tema en gang i blant, bare man klarer å komme seg tilbake til det man opprinnelig diskuterte :)

Jeg vil også gjerne komme med en oppfordring til alle brukerne på dette forumet – Jeg synes det er hyggelig om flest mulig tar seg tid til å kommentere andres bilder. Det trenger verken være lange innlegg eller konstruktiv kritikk, men jeg vet i alle fall selv at jeg setter stor pris på å få tilbakemeldinger på bildene jeg legger ut. En kommentar som f.eks. ”Fine bilder” eller ”Bra” er bedre en ingen kommentar i det hele tatt. Dette er også noe av grunnen til at jeg kommenterer andres bilder som blir lagt ut etter beste evne, for jeg vet at jeg setter pris på tilbakemeldinger og tenker som så at det gjør sikkert resten av brukerne på forumet også :smile2

Originally posted by Captain Caveades

Nå har du igjen ikke lest alt som står.
Du trekker med en gang konklusjonen at dette er rettet mot deg! Ikke gjør det! Vær så snill. Du har gjort ditt og rettet opp i det. Ikke ripp opp igjen!

Kyrre har tatt hele forumet og alle her inne under en kam. For sikkert å kunne gjøre folk oppmerksom på egen og andres oppførsel!
Det er flott å kunne ta slike standpunkt!

mvh
Ørjan

Back