Spotting og fotografering på Chania, Kreta

VC-10

ScanFlyer Crusty
Medlem
Spotting og fotografering på Chania, Kreta

Da er det snart sommerferie, og om et par uker er et bortimot vinterlig Trøndelag forlatt til fordel for sol og strender på Chania.
Selvfølgelig må man prøve å få utrettet litt flytitting i løpet av disse to ukene.
Spørsmålet til dere blir da
  • Er det noen som har vært der og som har anbefalinger?
  • Hvordan ser de offisiell myndighetene på slik aktivitet? Man har jo hørt fra enkelte steder i Hellas at slik oppførsel ikke er sett på med blide øyne!
På forhånd takk for svar :fly

Re: Spotting og fotografering på Chania, Kreta

Chania er en aktiv gresk flystasjon i tillegg til å være en charterflyplass. Landet der senest i går, og det var både amerikansk og svensk (målfly, riktignok) militær aktivitet som hadde gjort flyspottere våte i munnvikene. Greske myndigheter skal man derimot ikke utfordre på noen som helst måte, og hva temperaturen er i miltær varetektscelle er når det er 39°C ute (i går ettermiddag i 17-tiden) kan en bare spekulere på. Effektiv slankekur er det nok uansett.

Hvis du skal flyspotte, og du mener at du fremstår som seriøs og ordentlig, ville jeg ha googlet meg frem til flyvåpenets adresse på Chania og sett om de har en Public Relations Officer som kan fortelle deg om reglene. Jeg ville samtidig ha spurt om muligheten for å få tillatelse til å "spotte" der, men jeg ville da ha bedt om et skriv der det står hva du får lov til, og når, slik at du har noe å vise frem når MP'en eller sivilt politi kommer. Og når de kommer - hendene synlige, ingen raske bevegelser, og høflig tone... Husk forøvrig solkrem, pannebånd og mye vann.

PS - gresk byråkrati er ikke spesielt kjapt, ikke næringslivet heller. Her går ting i et annet tempo enn hjemme, så ha gjerne en plan b med dertil hørende badenymfer o.l. (-:

Sist jeg var der, så var det absolutt forbud. Det samme gjaldt den nedlagte flyplassen i Maleme der det står bl.a noen russiske fly, en F-5 og noe annet snacks. Verdt å ta turen ut å kikke litt.

Men som hopper'n sier, så prøv å dra til PRO'n å hør!

Du kan jo ta turen til Iraklio (Heraklion). Flyplassen der er såvidt jeg vet ikke militær, og dessuten større enn den i Khania. :)
http://www.hcaa-eleng.gr/irak.htm

EDIT: Iraklio er visst også halvt militær. Spotterinfo her:
http://users.otenet.gr/~aviation/LGIR/lgir.htm

Har forstått det sånn at grekere ikke er så begeistret for spottere, og spesielt med tanke på at det er militær aktivitet på disse flyplassene. Det kan være en fordel å spørre de rette myndighetene om lov først med en høflig tone og kanskje slå av noen gloser på gresk. Spør også om å få tillatelsen skriftelig. Jeg hadde ingen problemer da jeg spottet på Rhodos i fjor, men det har kanskje noe å gjøre med at flyplassen ikke er militær.

Last edited:

Chania (CHQ) er som nevnt ovenfor en militær/sivil flyplass, med ikke ubetydelig amerikansk aktivitet. Som en kurositet kan jeg nevne at Obama's "back-up" 747 sto i kontinuerlig beredskap der sist sjefen var på besøk i området (Egypt?).

Kan ikke tenke meg at dette er det mest ideelle stedet for flyspotting, selv om det ofte står en fin bukett med skandinaviske chartermaskiner på rad der.:-)

Heraklion/Iraklion (HER) har også en del militær aktivitet, men kan ikke sammenliknes med CHQ. Sikkert noe lettere der.

En av de fineste greske øyene for flyspotting må være Skiathos og Corfu, der man praktisk talt står helt innpå flyene ved ankomst/avgang. Ved sistnevnte sted stenger politiet veien bak avgangsstedet til flyene (ellers blir biler og folk pepret med grus og sand)...

Tally-Ho

Generellt så liker vel ikke greske myndigheter flyspotting i det hele tatt, de skjønner det rett og slett ikke. Er jo ikke så veldig mange år siden en gjeng med engelskmenn ble arrestert og satt inne en stund. Det ble ett svare leven av det i media.

Flyspotting i Hellas er normalt ikke et problem, bortsett fra på militære/sivile flyplasser. I Chania er det fotoforbud, selv langs bukten nedenfor flyplassen (Souda-bukten) er det fotoforbud p.g.a. en at marinen har en base der. Skal forresten til Chania neste lørdag, jippi! :)

Ja nede på Rhodos (RHO), er det i allefall ingen fare. Her kjører
det lokale politiet samt militære rett forbi de lokale spotterene,
samt de få turistene som står inntil gjerdet. Her fra Rhodos (RHO)
nå i forrige måned (Mai): (fler flybilder herfra, kommer i egen serie)

IMG_1454.jpg

Last edited:

Artig gjensyn med spotterplassen der nede Blakchawk. :) Ble litt klatring på de steinhellene og statuetene hos firmaet i bakgrunnen der :D

OK, da har det bedret seg i det siste. Bra de tar til fornuften!

RHO har flotte spottemuligheter. Var der ifjor og rakk akkurat få med meg Transaero sin 747 samt diverse andre store fugler.
På andre siden av terminalen er det en spottebar,perfekt for å nyte en øl på verandaen med panoramautsikt uvoer rwy

Da takker jeg for mange svar på denne forespørselen, og siden alle går i den retningen jeg fryktet, er det bare å la linsen peke på familie og natur i disse to ukene med strand og sol

Da jeg spottet på Gran Canaria for tre år siden, fikk jeg meg en halv times oppsjekk av politiet (som opptrådte høflig og ryddig), og jeg vil helst unngå nærmere kontakt med deres greske brødre!

:cool2 VC-10

Back