Spottetur/omvisning på Kvernberget!

S. Holberg

ScanFlyer Gold
Spottetur/omvisning på Kvernberget!

Var en tur på Kvernberget før påska og hadde på forhånd sendt mail til lufthavnssjefen på KB, så hadde avtale om å komme inn å få en omvisning :)
Nydelig vær!!
Folka på ENKB var kjmpegreie, og tok meg rundt på hele området!
Her er noen av de 100 bilda jeg tok :D

Vakta kjørte meg bort til et berg rett ved, og da tok jeg dette oversiktsbildet :)

DSC_0036.jpg

Fikk komme inn i helihangaren, og her er en super puma cockpit :P

DSC_0050.jpg

De kjørte meg tilogmed bort til tårnet, der jeg tilbrakte 1,5 timer :D

DSC_0053.jpg

CHC fra tårnet

DSC_0062.jpg

Fokker 50 fra Bergen tatt fra tårnet :)

DSC_0072.jpg

737 fra OSL

DSC_0084.jpg

Blåser litt ifra seg(se en spotter :D )

DSC_0087.jpg

Rullebane inspeksjon(i 140 KM/T!)

DSC_0097.jpg

Kjørte meg bort til brannøvelses området(TØFT!)

DSC_0100.jpg

Inne på tarmac, sammen med en 737

DSC_0103.jpg

Fokkern drar igjen

DSC_0105.jpg

Disse folka skaffet meg en uforglemmelig opplevelse!! :D

Legg gjerne igjen kommentarer :)

Re: Spottetur/omvisning på Kvernberget!

Fine bilder :)
Men 100 bilder, er det noe å skryte av? Jeg tar rundt 1000 bilder på Værnes på 8 timer, hehe ;)
Stilig at du fikk rundtur!

Men 100 bilder, er det noe å skryte av? Jeg tar rundt 1000 bilder på Værnes på 8 timer, hehe ;)

Er jo litt mer trafikk der oppe ser du ^_^
Fine bilder du! Så ut so du fikk en bra tur rundt omkring :) Ser også at vi må få i stand et slags spottersted på samme side som tårnet så vi får sola i ryggen :)

Liten tvil om at ENKB er norges beste spotterflyplass, bare synd det er få bevegelser der og stort sett samme flytypene som kommer og går. Det er en fryd å stå på flyplassveien å se flyene lande eller ta av, spesielt i en sør vest storm der de lander på rw25, eller for de "spreke" som tar turen på Kvernberget, dvs fjellet over flyplassen og få overblikket og det å kunne se de siste 5-6 minuttene av innflygningen og få det hele i et vidunderlig perspektiv med sjøen mot vest og fjellene mot sørøst. Jeg blir aldri lei av de turene jeg tar der oppe, og opplevelsene har gitt inntrykk som sitter igjen. Kjempefine bilder, og ser gjerne fler av de:-)

Takk for morsom omvisning! Og et stort pluss at lufthavnsjefen arrangerer omvisninger :)

Det kan jo være en dugnadssak det??
Den er jeg med på! Noen stiller med motorsag for å kappe ned småtrærne og frakte dem vekk, og noen tar med seg litt plank så vi får smelt opp en liten "spotterterasse" på "sola-i-ryggen siden" av flyplassen kan det jo bli riktig bra! :) Jeg hjelper gjerne til... :smile2

Savnet touch-and-go bildet av LN-NPO i den serien der da, men greit nok.... :colgate:

At ungdommen nå ser ut til å ville ta fatt på en spotterplattform på sydsiden er jo alldeles perfekt. Håper det blir noe av da...

Og så nevnes det at selve berget Kvernberget kan være en fin plass å spotte fra, og det er sikkert. Jeg har en ganske ordinær linse og et vanlig kamera med 10 x zoom, så hva gutta boys med Canon og linser til flere månbedslønner hadde fått til skal ikke jeg begi meg ut på, men her er iallefall en F-50 like før touchdown på RW07 på KB tatt med mitt kamera....
2005_0312Image0018.jpg

Er det noen som har vært noe særlig på sørsiden og spottet? Har såvidt vært der en gang, men om vi skal få til en eller annen plattform så må den jo stå en plass hvor det er lett å komme seg til, for eksempel om du kommer deg dit fra Byskogen eller et annet sted.

Kart over mulige steder her :)

Attachments

• kart.jpg
    kart.jpg
    141.9 KB · Views: 180

Fin rapport fra innsiden av en flyplass jeg aldri har vært på.:)
Fine bilder :)
Stilig at du fikk rundtur!

LN-GAB, du må huske at det ikke bare kommer an på kvantitet! Glem ikke at kvaliteten er veldig viktig. Ser gjerne en bildeserie fra deg her inne på forumet.:up:

Back