Spottertur til Amsterdam

VC-10

ScanFlyer Crusty
Medlem
Forrige helg tilbragte jeg i Amsterdam, og det ble en del timer på utkikksterassen på terminalen. Her presenterer jeg fram en del av fly og selskap vi ikke ser så altfor ofte i Norge!
Lysforholdene der er ikke spesielt gunstige før det begynner å li litt utpå dagen, men bilder ble det da lell:

a01.jpg

Aller først et bilde fra OSL - siden TAP var så grie å være i streik, sendte de denne fra euroAtlantic i stedet. Et fint syn.

a02.jpg

En gammel traver som nå er i Pulkovofarger.

a03.jpg

Surinam Airways er ikke så sjelden å se dersom man holder til i Amsterdam, men for en nordboer, er den et majestetisk syn.

a04.jpg

Air Astana flyr B767 flere ganger i uka til Kazakhstan.

a05.jpg

Deltafargene er i ferd med å komme på ex-Northwestmaskiner. Selv om det er mye hvitt, synes jeg det ser bra ut.

a06.jpg

En av godbitene fra turen - Afriqiyah!

a07.jpg

Izair var et nytt tyrkisk bekjentaskap for meg - de driver i en eller annen form for samarbeid med Pegasus.

a08.jpg

Nok en godbit - LAN sin nye B777-200LRF.

a09.jpg

China Southern Cargo er daglig å se på AMS.

a10.jpg

På lørdag stilte Turkish med A340, mens de kom med A321 både fredag og søndag formiddag.

a11.jpg

Dette var en stor overraskelse: Sky Airlines kom med en B737-900 ER. På AMS sine ankomst- / avgangssider var den satt opp med en -400. Første gang jeg har sett denne modellen i Europa!

a12.jpg

Heldigvis kom KLM´s Skyteam B777 innom på lørdag mens jeg var der. Den er virkelig stilig.

a13.jpg

Enda en maskin jeg hadde håpet på å få se: Martinair i retrofarger.

a14.jpg

Jade Cargo er også et vanlig syn på AMS. Fine farger!

a16.jpg

B757 tar seg bra ut uansett farger - Arkelfy sin hvite versjon er ikke akkurat prangende, men fin er den.

a17.jpg

Nok en retro i aftenstolen.

a18.jpg

Rett før jeg skulle inn i flyet til TRD, kom denne russeren. Nesten så man begynner å savne det gamle sovjetiske stålet.

Last edited:
Flotte bilder - på samme bilde med Martinair i retrofarger, så ser man MD 11 og de er alltid mange av i AMS -

Flotte bilder - på samme bilde med Martinair i retrofarger, så ser man MD 11 og de er alltid mange av i AMS -

Det har du rett i.
På fredagen så jeg MD-11 fra tre forskjellige selskaper: Martinair Cargo, Lufthansa Cargo og Saudia Cargo. Det er ikke så mange steder man kan se slik variasjon når det gjelder MD-11.
Dessverre klarte Saudiamaskinen å lure seg til cargorampen uten å komme i mitt synsfelt, og den forsvant iløpet av kvelden. Den skulle jeg virkelig likt å hatt på brikken!

Aj aj aj, lekker samling bilder dette - og spesielt
herlig å se denne B737-900ER; ikke akkurat dagligdags
kost nei.

Back