Spottertur til Amsterdam med KLM

Halvorsn

ScanFlyer Molded
For første gang skulle Halvor ut og reise alene uten foreldre - 18 år og Amsterdam var destinasjonen. Med LN-KRF her på forumet som medreisende skulle Schipols spotterplasser endevendes for bilder med 10 bilder i sekundet med mitt nye kamera og litt over 60gb med lagring i minnekort. Men…
Av personlige grunner (som jeg ikke kommer til å gå inn på) kunne dessverre ikke min venn LN-KRF bli med, men min far steppet inn sporty som det. Dreit i jobben og satte seg på flyet ved min side på venstre side av rad 9, også kjent som sete 9A og C. Sjekket inn online hos KLM - lett som en plett! Må si at KLM hele tida har vært gode på denne turen altså.

Bagage check in at OSL by Halvor S.N., on Flickr

Vi ankom OSL i grei tid, hadde bagdrop ca 1,5 time før dep. time. Hadde med meg fotoutstyr til nærmere 100-lappen så en tolldeklarasjon blei med meg ettersom det er dumt å betale 25 000 i skatt når du har gjort det én gang allerede. Iallefall, Gate 39 blei det og boarding 20 min før departure time som vil si kl 19.10 og 21 minutter senere fikk vi push fra gate.

KLM Embraer ERJ190 PH-EZN at gate (OSL) HDR by Halvor S.N., on Flickr

PH-EZN, en Embraer ERJ-190-1000STD bygd i 2010 blei vår maskin nedover - en skikkelig narrow-body. Med 2x2 rader virker flyet klart mindre enn f.eks. norwegians 733, men på både vingespenn og lengde er snakk om centimetere, kun kabinen som gir dette "lite fly"intrykket.

KLM Embraer ERJ190 PH-EZN legroom by Halvor S.N., on Flickr

For de som er interessert i å se hvordan OSL lå og badet i sol kan du trykke på den knappen som gjør at videoen spilles av. (fortsetter etter videoen)

http://www.youtube.com/watch?v=fLpm1HPTdKk

Veldig lite humpete tur - rett og slett lite å snakke om annet enn at jeg liker at KLM serverer øl til maten og alt er gratis enda det var billigere for KLMs bilett enn med Norwegians til samme destinasjon på samme dag.

KLM Embraer ERJ190 PH-EZN food by Halvor S.N., on Flickr

KLM Embraer ERJ190 PH-EZN on decent by Halvor S.N., on Flickr

Vi skrur frem tiden til landing på Polderbaan, og for de som er litt kjent med denne gigaflyplassen betyr dette ca 15 min taxi ettersom du er langt borti huttiheita når du lander - to langer og med grei hjulskrik på andre som du hører i videoen under.

http://www.youtube.com/watch?v=SuTTAzmKGCk&feature=mfu_in_order&list=UL
Jeg lager en egen flyspotterserie i bildeforumet som vil bli linket til for de som liker slikt. -Så snart bildene er oppe på nettet ;)

fremme ved "gate" måtte vi gå 15 meter for å komme inn i selve tunellen

KLM Embraer ERJ190 PH-EZN at parking (AMS) by Halvor S.N., on Flickr

Hjemreisen kommer i ny post for orden og oversiktsmessige grunner.

Mange stilige bilder her. Det lover bra for bildetråden. Likte særlig det siste bildet etter ankomst på AMS.

Kan jo legge til at jeg glemte kabinfaktor i posten, og i eco var den ca 100% og det samme i biz. Jeg snakket med folket i cockpit angående fly osv, og de fortalte vi var svært tunge den dagen, noe jeg også merket på tiden det tok fra T/O thrust til rotate. hjemreisen kommer snart ;)

Back