Spotterkamera par excellence?

flappflapp

ScanFlyer Blue
Canon lanserer EOS-1D X, og det må da være noe bortimot det perfekte kamera for spotting?

http://www.usa.canon.com/cusa/about_canon/newsroom?pageKeyCode=pressreldetail&docId=0901e024803b812e

For de som ikke gidder å lese hele pressemeldingen, høydepunktene er:
- 18 MP fullformat sensor med betydelig større piksler enn på de beste EOS-kameraene i dag (gir bedre støyegenskaper)
- 12-14 fps(!)
- 61-punkts autofokussystem med diverse muligheter for å velge enkeltpunkter eller grupper av punkter, samt trackingsystem for motivet
- mulighet for å koble på GPS-modul
- plass for to CF-kort
- dedikert prosessor for lysmålingen, som foregår med en sensor på over 100.000 piksler og med 252 soner
- standard ISO 100-51.200, kan utvides nedover til ISO 50 og oppover til ISO 102.400 og 204.800(!)

Får du ikke noen blinkskudd av metallfuglene med dette kameraet, så kan du ikke klage på utstyret i alle fall. Det eneste som ikke er noe å juble over er prisen; men $6800 er jo ikke mye verre enn hva den beste 1D'en "alltid" har ligget på... I butikkene fra mars neste år, når får vi se de første bildene her inne som er tatt med dette kameraet? :)

Spennende sak.
Noen som kan vise denne til Norsk Tipping ? ;)
Og fortelle dem mitt spillerkort nummer ? hehe

Se for deg at du kjøper dette kamerahuset og kommer hjem. Kona i fistel for at du har brukt haugevis med $$$ på kamera i stedet for kjoler til henne. No problem, her er det geniale med Canon, nemlig navnet. Bare å lure henne trill rundt og si at X står for "extra cheap".

Fra alvor til mer alvor. Er høyt på ønskelisten men da bør en ukjent rik onkel sende en feit femsifret sjekk :lol:

Canon lanserer EOS-1D X, og det må da være noe bortimot det perfekte kamera for spotting?

(Siterer meg selv, hihi...) Noen vil vel kanskje påpeke at det er godt med crop-faktor når man skal fotografere fly - til dem er det kun én ting å si; skaff noen lange, lysegrå rør med noe dyrt L-glass i, så er det problemet løst. :)

Nei, fra spøk til alvor, fullformat har sine klare fordeler, særlig når man ønsker vidvinkel. Og noen er jo så heldige at de kan ta sine flybilder ganske kloss på...

ENDELIG har Canon skjønt at D3-serien faktisk hadde noe for seg og at man bør bare utvikle den ideen på Canon-måten. 12 frames FF med 18 mpx blir bra - og ISO-verdiene til Digic V+ blir bare lovlig fantastisk. Jeg tror vi snakker milevis bedre enn D3S med 2011/2012-teknologien opp mot 2009/2010. Etterhvert får jeg vel spørre om noen er interessert i min "gamle trofaste" 1D mk III...

Se for deg at du kjøper dette kamerahuset og kommer hjem. Kona i fistel for at du har brukt haugevis med $$$ på kamera i stedet for kjoler til henne. No problem, her er det geniale med Canon, nemlig navnet. Bare å lure henne trill rundt og si at X står for "extra cheap".

Fra alvor til mer alvor. Er høyt på ønskelisten men da bør en ukjent rik onkel sende en feit femsifret sjekk :lol:

Skal du kjøpe det fra Japan Photo bør du nok ha flere rike onkler :p

http://www.japanphoto.no/product/systemkamera/speilreflekskamera/canon/canon-eos-1d-x-kamerahus/

Back