Spotter alert SVG 04 juli

LN-RRA

Eurobonus Diamond
For de av dere i Stavanger regionen som syntes at det var dårlig gjort at Norwegian ikke sendte sin XL Airways maskin hit, så kan dere trøste dere med at i dag, 4 juli, kommer et eller to eksemplar hit. Dog ikke leaset av DY.

Det er en A320 som kommer to ganger i løpet av dagen:

XLF 500 CDG-SVG ankomst kl 10:55
XLF 501 SVG-CDG avgang kl 11:55

XLF 502 CDG-SVG ankomst kl 16:50
XLF 503 SVG-CDG avgang kl 17:50

BlueLine stikker også innom med en MD 83

BLE 826 CDG-SVG ankomst kl 12:35
BLE 827 SVG-CDG avgang kl 13:35

Happy spotting!!:D
 
Last edited:
For ett utrolig dårlig charter-tilbud vi har på Sola her i sommer.
Bare en haug med gjengangere. Det virker som om alle andre flyplasser får
masse besøk av nye selskaper.
(La meg få lov å skrive dette uten å få bad reputation)
 
For de av dere i Stavanger regionen som syntes at det var dårlig gjort at Norwegian ikke sendte sin XL Airways maskin hit, så kan dere trøste dere med at i dag, 4 juli, kommer et eller to eksemplar hit. Dog ikke leaset av DY.

Det er en A320 som kommer to ganger i løpet av dagen:

XLF 500 CDG-SVG ankomst kl 10:55
XLF 501 SVG-CDG avgang kl 11:55

XLF 502 CDG-SVG ankomst kl 16:50
XLF 503 SVG-CDG avgang kl 17:50

BlueLine stikker også innom med en MD 83

BLE 826 CDG-SVG ankomst kl 12:35
BLE 827 SVG-CDG avgang kl 13:35

Happy spotting!!:D

Ser vi på listen din, finner vi at det er rikelig med tid til at det kan være samme XL-maskinen som kommer to ganger. Det ville vel vært typisk for charterprogrammet på ENZV i sommer, eller hva leorim? :(
 
Dønn kjedelig med 3 "småfly" når vi har hatt innom A330 og B744 med samme last tidligere.
Er det noen hos SGS som har solgt utsyret som kan ta imot slike store kjerrer på Sola ?
Skulle nesten tro det

Har også hørt at en stasjon-sjef skal ha uttalt seg at " nei, slike fly får vi aldri inn her, og derfor kjøper vi ikke utstyr til å ta imot B744, MD-11, og den størrelsen"

Fakta er at det har blitt forespurt optil flere ganger om Sola kan ta imot disse kjerrene ,
men ikke har kunnet pga mangel på utstyr
 
Last edited:
Det er ikke mye oekonomi i aa anskaffe highloadere og annet utstyr hvis man bare har 1-2 flighter i aaret ... slikt er svinedyrt. Uten aa ha regulaer trafikk er det rett og slett idiotisk.

Paa den annen side er det ingen sak a 'bulk-loade' containerfly. Det gjores f.eks. paa militaerchartere som for det meste opererer til flyplasser og baser uten highloadere. Det tar tid, men er en helt kurant affaere.

Men man maa selvoelgelig ha en passasjertrapp eller to som rekker hoeyt nok ...
 
Hva med pushe-stag ? Hvor mange forskjellige finnes det ? Kan ett stag brukes på f.eks B767 og B747 ? osv osv
 
Som MOW sier er det ikke økonomisk forsvarlig og kjøpe highloader for en flight eller to i året. Det er MEGET dyre. SGS har highloader som kan brukes på 747 etc. Passasjertrapp høy nok til alle flytyper finnes også på Sola. Men alt utstyret er ikke samlet i samme firma.

Når det gjelder stag så finnes det sinnsykt mange forskjellige. De må være sterke nok men det er "hodet" på disse som må passe til flyet. Vi har feks. et 757 stag men som det er skiftet hode på så vi bruker på 737. Når BU hadde Concorde hadde de stag som de skiftet hode på slik at det passet Concorde.
 
Problemet med SVG er vel heller at (*dukk*) det ikke er en like interessant destinasjon for utlendingene som BGO. BGO er en turistdestinasjon, SVG er det ikke. Dessuten har BGO "endestasjon" for Hurtigruten og fjell og fjorder og det hele.

På den annen side får jo SVG flere fraktere.
 
Vel, helt uinteresssant er vel ikke Stavanger for turister.. 72 cruiseskip skal innom i løpet av sommeren.
 
Det er vel ca.90 anløp av skip,men noen kommer flere ganger:nor:D:exclaimation



Er det noen som har detaljerte bilder av MD80 en? Jeg tenker da på motorene. Jeg lurer på dette fordi jeg tror denne maskinen kanskje har STAGE IV hushkit. Jeg hørte etter at den landet veldig lite "lyd":nor:exclaimation:question:
 
Charter'ne fra CDG i dag henter og bringer Pax fra cruiseskipet Princess Danae, som har snuhavn i Stavanger i dag...:)
Så vet dere det:p
 
Det visste vi allerede Arnag :)

men det ble faktisk kjekke ankomster alikevel idag
med 2 forskjellige A320, F-CDEH og F-GRSI, og MD-83 F-GMLX.
Bilder kommer på bilde forumet i løpet av natten
 
Prøver å legge ut et bilde av den siste XL maskina her....skal vi se....

EDIT: Der ja....utrolig hva man får til etter hvert....
 
Last edited:
Tror vel både SGS og NP har utstyr til å ta i mot store maskiner som 747, 777, A330 og A340.
Man trenger jo ikke trapper når gatene fungerer som de skal....

Man skal ikke lang tilbake for å finne både 747, A330 og A340 på SGS sin handlingliste.
Corsair med 747 i 2006
Novair med A330 i 2006 eller var det 2007....den skulle til Cuba
SAS med A340 om jeg ikke husker feil , i starten av 2000-tallet
(Lennart vet sikkert når det var...)

Problemet ligger vel i det at ingen vil sende slike maskiner til disse trakter, selv om det på sommeren er store utskiftninger av Cruisepassasjerer her borte..

Men vi kan jo se frem til EN stor maskin i det minste, skal man tro på denne artikkelen: http://www.boarding.no/art.asp?id=31990
 
Last edited:
Vi har måttet sagt nei til en del maskiner av stor størrelse pga. manglende highloader. Norport sa jo nei til Corsair 747 sommeren 2006 pga. manglende highloader. Men trapp trenges på MIL side RRA der det jo ofte er chartere av diverse størrelser. Og fraktere/VIP maskiner som parkerer på 40-43.

Største passasjerflyet NPH har hatt handling på er 767 som det ble sagt skulle bulklastes men den kom med containere. Da vi ikke hadde highloader ble det brukt bånd. Funket det også. ;)
 
SAS A340 gjorde bare touch and goes, og bytta crew mens de sto på taxiway,

Ellers av de store så har vi hatt Star Airlines A330, Eurofly A330 (på mil side) , Novair A330, og Mytravel A330. SAS var også innom med A330, men den også for touch and go.
Air China B763 sto foran brannstajonen, uten trepaller. Og så klart LOT med 2 stk B763
 
EL AL har også vært med 767 + Vietnam Airlines +Martinair + mange A310 på militærsiden. for en del år siden fløy Spanair charter med 767 hver uke i flere sesonger :D:D:D
Dessuten vet jeg at det kunne ha vært en del 747 fraktemaskiner, men på grunn av manglende utstyr har de ikke kommet til Sola :(:(:(

Fedex var her for en del år siden med en MD11 som var lastet med struts,som kom fra USA .Da brukte de en nødløsning.

Det samme skjedde i fjor med en A300 med hester(europaller?)

Premiair fløy også en del turer med A300 for en del år siden:D:D:D

Det virker nesten som enkelte ikke ønsker store fly på annet enn "Galemoen":question::question::question:


Heia Norge:nor:nor:nor:question::question::question:
 
Back
Top