Spørsmål om SK Biz - seter/interiør

Aero

Newcomer
Spørsmål om SK Biz - seter/interiør

Har SAS noen planer om å oppgradere IFE i business på A330/340 maskinene i nærmeste fremtid? bizproduktet i SAS er jo ikke spesielt gammelt, men det virker ganske utdatert i forhold til mange andre flyselskaper, og da spesielt PTVene som er små og av lav oppløsning.

En annen ting jeg har lurt på som i og for seg ikke bare gjelder SK, men så og si alle andre europeiske flyselskap, er hvorfor de ikke har ordentlige bizseter på intereuropeiske ruter? Jeg skjønner ikke hvorfor ingen (unntatt SU) kjører på med litt bedre seter i C enn i Y, og hvor den eneste forskjellen er et blokkert midtsete..

Re: Spørsmål om SK Biz

Har SAS noen planer om å oppgradere IFE i business på A330/340 maskinene i nærmeste fremtid? bizproduktet i SAS er jo ikke spesielt gammelt, men det virker ganske utdatert i forhold til mange andre flyselskaper, og da spesielt PTVene som er små og av lav oppløsning.

En annen ting jeg har lurt på som i og for seg ikke bare gjelder SK, men så og si alle andre europeiske flyselskap, er hvorfor de ikke har ordentlige bizseter på intereuropeiske ruter? Jeg skjønner ikke hvorfor ingen (unntatt SU) kjører på med litt bedre seter i C enn i Y, og hvor den eneste forskjellen er et blokkert midtsete..

Har ikke hørt om konkrete planer om upgrade af C-klasse, men måske andre har. Personligt synes jeg sæderne er ganske gode, men jeg vil give dig ret i at AVOD kan trænge til en upgrade. Men faktisk trænger den endnu mere på economy, hvor det er lidt "retro"...

Mht. sidstnævnte, så handler det vel udelukkende om fleksibilitet. Med samme type sæder i hele flyet kan de flytte gardinet afhængigt af behov for C, Y og M klasser. Og i kraft af at det er standard i Europa, så er der heller ikke den store konkurrence om at få større sæder her. Trenden går vel nærmere mod at flere og flere også sælger midtersædet på deres shorthaul premium-klasser.

En del av grisene til SAS har egne seter for biz, med 2-3 layout. De dukker innimellom opp på innenriks-ruter, en sjelden gang.

-A

Det handler vel om at der er meget mere fleksibilitet i "den europæiske model". Når SAS har 20 rækker med biz fra ARN-CPH, og derefter bruger samme fly til FCO med tre pax i C.

I øvrigt så husker jeg da, at Alitalia havde "rigtige" business-sæder i deres MD80ere. Fløj med dem i 2004 CPH-MXP-CPH

Nå er det jo godt mulig jeg tar helt feil, og jeg kan ikke snakke for andre enn meg selv, men jeg ville jo også tro at det ville vært flere som hadde vært villige til å betale for C eller economy extra om det var et mer differensiert produkt, selv til typiske turistdestinasjoner..

Har ikke hørt om konkrete planer om upgrade af C-klasse, men måske andre har. Personligt synes jeg sæderne er ganske gode, men jeg vil give dig ret i at AVOD kan trænge til en upgrade. Men faktisk trænger den endnu mere på economy, hvor det er lidt "retro"...

Mht. sidstnævnte, så handler det vel udelukkende om fleksibilitet. Med samme type sæder i hele flyet kan de flytte gardinet afhængigt af behov for C, Y og M klasser. Og i kraft af at det er standard i Europa, så er der heller ikke den store konkurrence om at få større sæder her. Trenden går vel nærmere mod at flere og flere også sælger midtersædet på deres shorthaul premium-klasser.

Andre spørsmål først.
Som flere har skrevet så har dette ene å alene med fleksibilitet å gjøre.

Når det gjelder interiør/stoler/service etc i SAS så er dette nå under vurdering.
Det har det forsåvidt vært hele tiden, men noe kommer til å skje.
Får litt følelsen når jeg sitter i diverse fora at man venter litt på avgjørelsen om fremtidens flåte, hvilken flytype som kommer etter Airbus, og eventuelt når disse kan leveres.
Det som er klart, er at det vil bli en oppgradering uansett av underholdningssytemet. Men er ikke avgjort hva eller når, men neste vinter er trolig slik jeg ser det.
Det meste annet vil nok bli slik det er til nye fly ankommer, om dette ikke blir laaaaaang frem da, da må noe gjøres tidligere.
Men dette er noe som diskuteres ofte internt, og man er litt avventende.

Det handler vel om at der er meget mere fleksibilitet i "den europæiske model". Når SAS har 20 rækker med biz fra ARN-CPH, og derefter bruger samme fly til FCO med tre pax i C.

I øvrigt så husker jeg da, at Alitalia havde "rigtige" business-sæder i deres MD80ere. Fløj med dem i 2004 CPH-MXP-CPH

SAS har ikke biz mellom CPH og ARN, de har eco extra. Da kan de selge midtsetet om de vil. Det er ekstra ille for de som faktisk betaler for biz, men får et eco extra produkt. :angry:

Som andre har nevnt, det hander om fleksibilitet. Spesielt siden SAS har ørten flytyper. Hadde de hatt færre flytyper kunne de vurdert å ha to konfigurasjoner;
-En charter/domestic/intrascand/ferieruter med 3+3, og kanskje litt bedre pitch foran vingen
-En premium med 2+2 første 4 rader som går på forretningstunge destinasjoner (FRA, CDG, LHR osv)

Så lenge få er villige til å betale ekstra for biz kontra eco extra i Europa, tviler jeg på at det skjer.

IC vet jeg ikke noe særlig om, men må si at kabinen virker noe utdatert i forhold til noen av konkurrentene (Swiss, British Airways, United osv).

SAS har ikke biz mellom CPH og ARN, de har eco extra. Da kan de selge midtsetet om de vil. Det er ekstra ille for de som faktisk betaler for biz, men får et eco extra produkt. :angry:

selvfølgelig, my bad...

Jeg synes det er litt merkelig at ikke SAS heller kutter hele Eco Extra, kaller det biz class og selger det til en ris litt over det Eco extra koster i dag. Prisene de kjører med på C i Europa er jo helt hinsides! Det er vel ingen som betaler for biz med SAS intraeuropeisk i dag med mindre det er en del av en billett som inneholder et interkontinentalt legg.

BF:cool2

Jeg synes det er litt merkelig at ikke SAS heller kutter hele Eco Extra, kaller det biz class og selger det til en ris litt over det Eco extra koster i dag.

Eco Extra er tilpasset travel policyen innen Europa til svært mange av Skandinaviske bedriter og arbeidplasser.

Og når det kommer til hva man faktisk betaler for billetten, så ligger det for selskaper med gode storkundeavtaler betydlig under hva man ser på SAS sine hjemmesider ;)

Last edited:
Jeg synes det er litt merkelig at ikke SAS heller kutter hele Eco Extra, kaller det biz class og selger det til en ris litt over det Eco extra koster i dag. Prisene de kjører med på C i Europa er jo helt hinsides! Det er vel ingen som betaler for biz med SAS intraeuropeisk i dag med mindre det er en del av en billett som inneholder et interkontinentalt legg.

Du må huske på alle oss som har lov til å booke Y, men ikke C i Europa, det ville være mye tapte inntekter om vi bare kunne booke M.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Hvem er det der er begyndt på det?

KLM/AF er vel godt igang med det. Er ikke sikker på om de har implementeret det, men sidst jeg snakkede med dem sagde de ihvertfald at de havde planer om det.

Efter sigende er Eco Extra en ganske god klasse for SAS - og flere andre kigger vel også i den retning.

Naturligvis umiddelbart lidt besværligt med 3 klasser, men en fin måde at holde billetprisen oppe på for en meget beskeden mer-omkostning. Desuden er det jo en god klasse at "handle" med overfor storkunderne, som kan få gode priser på den.

KLM/AF er vel godt igang med det. Er ikke sikker på om de har implementeret det, men sidst jeg snakkede med dem sagde de ihvertfald at de havde planer om det.

Nå ok, dem flyver jeg alligevel af princip ikke med...

Det var noen som spurte om det samme ang entertainmentsystem og AVOD på Facebook den 2.februar, og CK svarte følgende:
"We are looking at ways to upgrade our on-board entertainment, and at the end of this year we're planning to re-introduce internet on-board and upgrade our entertainment options. Would you like to use your own device (pc/mac/iPad etc) or watch on our screens. CK"

Det var noen som spurte om det samme ang entertainmentsystem og AVOD på Facebook den 2.februar, og CK svarte følgende:
"We are looking at ways to upgrade our on-board entertainment, and at the end of this year we're planning to re-introduce internet on-board and upgrade our entertainment options. Would you like to use your own device (pc/mac/iPad etc) or watch on our screens. CK"

Interressant. Håper de ikke plutselig går for en løsning der alle må sitte med PC'er og iPAD'er i fanget. Riktignok har jeg oftest en av delene med om jeg er på jobbreise, men liker ikke å ha dem i fanget på flyet. På ferie har jeg dem aldri med.

Om man ser rundt seg på flyet ser det ut som om de færreste vil leke med PC'en på flyet. Så mulig de bør ta en reality check om de virkelig tenker på noe sånt.

KLM iallefall på rutene fra NO, har gjort det så lenge SGS har hatt handlingen iallefall

Det er vel bare KL av de to som ikke har blokkert midseter. AF hadde ihvertfall det sist jeg fløy med dem. Riktignok har de et elendig produkt i business intra-Europa, men det er en hel del annen diskusjon

Man kan sikkert diskutere at det hadde vært fint med store seter i business på intra-Europeisk også, men det hjelper mye på komforten med litt ekstra benplass og blokkert midtsete som i dag. Dessuten må man huske på at de fleste store tunge europeiske forretningsruter ofte er korte og under 2 timer.

Jeg er sikker på at flyselskapene har regnet på det og funnet ut av at de økte inntektene ved å tilby store seter foran på korte ruter ikke opveier de økte kostnadene både ved å implementere og operere en slik løsning med store seter

Back