Spørsmål om rekruttering til kabin - Om referansesjekk og lærlingordning

FlyGuy

Newcomer
Spørsmål om rekruttering til kabin - Om referansesjekk og lærlingordning

Hei hei, alle sammen!
Jeg er en ung mann som nettopp har åpnet øynene for fly og luftfart, og kan gjerne tenke meg jobb som cabincrew etterhvert, kanskje bli lærling i NAS, da jeg allerede har fagene som trengs. Var for sent ute til å søke til ordinært crew ved siste utlysning, men får jobbe og opparbeide meg serviceerfaring i mellomtiden, hehe.

To ting jeg lurer på, om noen har god greie på rekruttering og ansettelser i NAS:

Sjekkes referansene nøyere til en slik jobb, pga. sikkerhetsaspektene? Vet at kvinnen i denne artikkelen jobber i kabinen i NAS nå, noe som er litt merkelig i grunn hvis så er tilfelle:
http://www.dagbladet.no/2009/02/25/nyheter/flytoget/tog/5028230/

Vet om et par svenske statsborgere som er blitt lærlinger i NAS, men er det egentlig lov, ettersom at lærlingprogrammet er et norsk undervisningsopplegg, og vgs og fag i Sverige og Norge er jo ikke helt like?

Cheerz! ;-)

Re: Spørsmål om rekruttering til kabin - Om referansesjekk og lærlingordning

Sjekkes referansene nøyere til en slik jobb, pga. sikkerhetsaspektene? Vet at kvinnen i denne artikkelen jobber i kabinen i NAS nå, noe som er litt merkelig i grunn hvis så er tilfelle:
http://www.dagbladet.no/2009/02/25/nyheter/flytoget/tog/5028230/

Tja .. det er jo ikke akkurat noen kriminell handling, så slikt kommer neppe frem på noen vandelsattest .. og jeg tror neppe at hun får lov til noe lignende i en 737 .. :p

Regn med at det meste sjekkes grundig, ja .. ikke bare av arbeidsgiver, men også av Avinor.

Regn med at det meste sjekkes grundig, ja .. ikke bare av arbeidsgiver, men også av Avinor.

Avinor bryr seg da ikke med hvem som jobber i flyselskapene. Du mener kanskje Luftfartstilsynet?

Er det ikke Avinor som sjekker for utstedelse av ID-kort? Men det var det jeg mente ...

Det er Luftfartstilsynets securityavdeling i Bodø som sjekker vandelen din. Du som arbeidstaker fyller ut ett skjema og leverer på nærmeste politistasjon/lensmannskontor, så sender de skjemaet til Luftfartstilsynet etter at vandelen din er gjennomgått. Så er det Luftfartstilsynet som avgjør om vandelen din er tilfredsstillende for å kunne jobbe på en lufthavn. Er den det, sender de daglig en liste fra Bodø til diverse lufthavnkontorer, eksempelvis OSL. For å få utstedt ID kort til lufthavn i dag må en ha gjennomført Airside Safety-eksamen, HMS eksamen og Security-eksamen, samt vært på brannkurs. Når alt dette foreligger dokumentert kan en godkjent rekvirent (i hovedsak arbeidsgiver/oppdragsgiver) bestille ID kort. Da må en opp i 4. etasje i hovedblokka og være fin i tøyet og ha velstelt hår og skjegg - for da blir man fotografert :D.

Litt om gangen i det ihvertfall for de som ikke visste hvordan det foregikk :)

Takk for oppklaringen. :)

Hilsen han som sist fikk kort med tillatelse til å kjøre liten rød bil utstedt av Luftfartsverket.

Er det ikke Avinor som sjekker for utstedelse av ID-kort? Men det var det jeg mente ...

Ja, skjønner.

Og når man ser redegjørelsen fra "Menzies OSL" her så må jeg jo innrømme at det ikke er så lett å holde styr på hvem som gjør hva i en slik prosess.

Har man i tillegg bodd i utlandet i, jeg tror det er de siste 5 årene, skal man i tillegg ha politiattest fra de(t) lande/ene.

Så relevante flekker på rullebladet slipper man ikke så lett unna.

Vet om et par svenske statsborgere som er blitt lærlinger i NAS, men er det egentlig lov, ettersom at lærlingprogrammet er et norsk undervisningsopplegg, og vgs og fag i Sverige og Norge er jo ikke helt like?
Totalt uvesentlig. Husk også at svenskene eller danskene eller hva det nå kan ha fullført ett norsk skoleprogram.
Jeg er svensk, og jeg vil nok slite mer med å bli lærling i Sverige ;)

OT

Hilsen han som sist fikk kort med tillatelse til å kjøre liten rød bil utstedt av Luftfartsverket.
Rød Volvo 240 stasjonsvogn antar jeg :p

Skrev jeg noe som ble oppfattet uklart??? Si i fra i såfall, så skal jeg forsøke å ordlegge meg forståelig.. Men tror jeg fikk oppsummert prosessen. Er uansett aldri luftfartsverket som utsteder ID kort, det gjøres på lokale lufthavnkontorer. Jeg har GM kort, dvs kort som kun gjelder for OSL. Men, skal du jobbe som crew på fly får du mest sannsynligvis utstedt ett MM kort. Dette har Avinors logo, og gjelder for andre flyplasser i Norge. Vet at mange ansatte i administrasjoner rundt omkring som også jobber på andre flyplasser får utstedt MM kort for at det skal være gyldig på f.eks. Flesland eller Værnes :).

Mange takk for svar, da lærte jeg jo også litt om Avinor og Luftfartsverket på kjøpet. 8-)

Nå kan du glatt glemme Luftfartsverket, det finnes ikke lenger. Det er det som heter Avinor nå.

Som crew må du ha MM-kort. Søknadsprosessen begynner med at du må fylle ut søknad om utfyllende politiattest (UPA) som sendes til ditt lokale politidistrikt. De gjør sine ting, og sender den videre til Luftfarstilsynet. Der blir det foretatt vandelskontroll, og hvis Luftfartstilsynet godkjenner søknaden gir de beskjed til ID-kontoret på OSL. Det er kun dette kontoret som kan ustede selve MM-kortet til deg. I tillegg må du ha airside safety kurs og brannkurs, alt dette ordner ID-kontoret på OSL for deg.

Les mer hos Luftfartstilsynet her og her.

Mvh,

Mvh,

Last edited:

Liten korreksjon til Gandalf: Det er ikke ID kontoret som ordner med Airside Safetykurs og brannkurs :). Det må arbeidsgiveren din ordne for deg - gjennom OSLs kursavdeling... Jeg er selv godkjent rekvirent av ID kort og har gjort dette MAAAAANGE ganger :). Men er nok ganske kort referert til det jeg skrev i toppen av tråden :).

Kan jo kanskje være nyttig å si at behandlingstiden for UPA kan være opp til 6 uker i enkelte politidistrikt (spesielt Oslo). Mindre politidistrikter bruker kanskje kortere tid. OSL kjører kurs på tirsdager og torsdager i Flyporten. Brannkurset foregår nedenfor Vollen (rett før innkjøringen ved siden av Gardermoen B&B.)

Har du øvrige spørsmål om kurs kan du ringe 64812000 og spørre etter kursavdelingen. .)
Lykke til med søknadsprosessen og jobbsøking :)

Annet enn brannkurs, saa tas vel de andre kursene required for ID-kort som e-learning paa arbeidsgivers computer som regel.

De kan tas på arbeidsgivers datamaskiner ja, men de fleste av oss som ikke har hovedarbeidsplass på innsiden av gjerdet må ta det på kurssenteret i Flyporten :). Brannkurs er litt smådumt å avholde innendørs ;)

Back