Spørsmål om Leiebil

Bizflyer

FinalCall.travel/no
Medlem
Spørsmål om Leiebil

:question:Regner med at det er noen her inne med kompetanse på leiebil.

Saken er som følger:

Man leier en bil og den har en egenandel på f.eks. 750 euro ved skade.

1. Må man betale dette hvis det kommer skade på bilen som ikke er din skyld?
2. Må man betale dette hvis bilen blir stjålet?
3. Man kan betale noe ekstra (50 euro pr døgn sist jeg leide) for damage veiwer. Da reduseres egenandelen noe. Men bare vel halvparten? Eller har jeg misforstått noe her?

Er det noen vits i å kjøpe tilleggsforsikringer på leiebil andre enn dem man får automatisk?

BF:question:

Re: Spørsmål om Leiebil

:question:Regner med at det er noen her inne med kompetanse på leiebil.

Saken er som følger:

3. Man kan betale noe ekstra (50 euro pr døgn sist jeg leide) for damage veiwer. Da reduseres egenandelen noe. Men bare vel halvparten? Eller har jeg misforstått noe her?

Er det noen vits i å kjøpe tilleggsforsikringer på leiebil andre enn dem man får automatisk?

BF:question:

1. Nei
2. Ja (men det finnes Super LDW/forsikring som fjerner deler av dette)
3. I europa er det normalt, mens i USA og mange andre steder forsvinner hele ansvaret ved aa kjoepe en LDW. Normalt sett forsvinner aldri egenandelen helt i Europa.

Jeg kjoeper aldri tilleggsforsikring paa billeie fordi forsikring uten egenandel dekkes av kredittkortet jeg betaler med, dessverre finnes det lite gode kredittkort i Norge..

Hvilke kredittkort er det som eliminerer egenandelen?

Jeg har ringt både EuropCar og banken min i dag - og alle virker nesten forvirret når jeg nevner eliminering av egenandel.

Hvis ikke må jeg betale 300 euro for 15 dager for å eliminere, og det bruker jeg heller på en deilig lang-lunsj.

Hvilke kredittkort er det som eliminerer egenandelen?

Jeg har ringt både EuropCar og banken min i dag - og alle virker nesten forvirret når jeg nevner eliminering av egenandel.

Hvis ikke må jeg betale 300 euro for 15 dager for å eliminere, og det bruker jeg heller på en deilig lang-lunsj.

beklager, var ikke klar nok i posten min. Jeg bor i USA og Signature Visa serien, MasterCard World serien og stort sett alle AmEx har egen leiebilforsikring world wide inkludert i aarsavgiften. Dette tilbys ikke saa vidt jeg vet i Norge

beklager, var ikke klar nok i posten min. Jeg bor i USA og Signature Visa serien, MasterCard World serien og stort sett alle AmEx har egen leiebilforsikring world wide inkludert i aarsavgiften. Dette tilbys ikke saa vidt jeg vet i Norge

Jepp - har fått med meg det.

Jeg var litt på søken om det er noen som kjenner til reglene på norsk utstedte kort?

Ring kundeservice hos din kortutsteder...

He he...

Jeg har prøvd å gitt opp... Jeg ble først satt over til conciergeservice som satte meg over til AIG.

Deretter har jeg snakket med et par andre i banken. Det virker som det er litt ukjent i "min" bank.

Jeg vet at identisk kort i Kaupthing har dette i allefall. Jeg bruker Fokus (selv om jeg ikke er fra Trøndelag)

Tror vel Platinum kortet har det - men her er jeg usikker. Som tidligere ansatt i Avis Bilutleie (7 år) så tegner jeg alltid forsikring - det sier vel kanskje det meste!

1. Nei
2. Ja (men det finnes Super LDW/forsikring som fjerner deler av dette)
3. I europa er det normalt, mens i USA og mange andre steder forsvinner hele ansvaret ved aa kjoepe en LDW. Normalt sett forsvinner aldri egenandelen helt i Europa.

Svaret på spm. 1 er etter egen erfaring JA. Dvs. om det kommer en skade på blien som du ikke kan eksplisitt godtgjøre ikke er ditt ansvar (det er mulig at du ikke trenger å betale om det er skrevet skademelding og den andre parten har akseptert ansvaret) så må egenandelen betales. AVIS har iallefall hevdet dette overfor meg, og forsøkte å ta egenandelen for en (litt kraftig..) ripe i døra. Heldigvis så fant den unge damen på mottak ut at det nylig var rapportert en skade i en annen dør som vi ikke fant, og hun regnet med at det var rapportert inn feil dør. Uansett så er poenget at en slik skade ville de avkrevd egenandel for.

Om jeg husker rett så har AVIS en ordning hvor du betaler en sum per dag for å redusere egenandelen ned til drøye 1000-lappen (NOK).

Om jeg leier for kort tid så kjøper jeg alltid ekstraforsikring. For lengre leieperioder spørs det om det ikke lønner seg å være selvassurandør.

Jeg mener at prisen for den ekstra forsikringen for å redusere egenandelen i Tyskland var på litt over 50 euro pr dag. Det blir jo mye penger hvis du har leid for en langhelg!

BF:cool2

Jeg mener at prisen for den ekstra forsikringen for å redusere egenandelen i Tyskland var på litt over 50 euro pr dag. Det blir jo mye penger hvis du har leid for en langhelg!

Jeg syntes det hørtes ut som en drøy pris. Jeg mener at jeg har betalt noe slikt som £10/dag når jeg har leid i England, men jeg husker ikke detaljene. Hadde det vært tilsvarende EUR50/dag så tror jeg at jeg ville tatt sjansen uten tilleggsforsikring, men det er nå bare meg.

Denne informasjonen er tilgjengelig paa leiebilselskapenes hjemmesider.

Her er et par eksempler fra Hertz som jeg bruker:

Italia: Forsikring er inkludert, men det er en egenandel paa 900-1500 Euro avhengig av biltype.
Dersom du oensker aa eliminere egenandelen, koster der 10 Euro pr. dag.

Spania: Samme som Italia, egenandelen er 500 Euro-1500 Euro

Dersom du oensker aa eliminere egenandelen, koster der 9,75 Euro pr. dag.

Dersom det ikke er din feil, betaler du selvsagt ikke egenandel. Tilkall politi og faa en ulykkesrapport som sier at du ikke var ansvarlig, da er ansvaret borte. la meg si det enkelt: dersom du skal unngaa ansvaret, maa du finne noen andre til aa ta ansvaret ellers maa du betale egenandel.

Naar det gjelder om forsikringen er verdt det eller ikke, blir det jo opp til hver enkelt aa vurdere. Dersom jeg skal vaere i Spania ett par uker og egenandelen er 500 Euro er jo sjansen for at noe skal skje minimal (har selv aldri hatt et ulykke med leiebil). og jeg hadde tatt sjansen og betalt 500 Euro dersom noe mot formodning skulle skje. Dersom du har 10 2 ukersferier paa 5 aar blir det noen kroner i forsikring....

Jeg tok visst feil der. Prisen for ekstra forsikring er 16,72 euro pr dag (Hertz) på den bilen jeg har leid for kommende helg. Men jeg klarer ikke å finne ut av hvor mye den vil redusere egenandelen til. Ev om den eliminerer den?

Noen som vet? Ellers får jeg jo spørre i skranken når jeg henter bilen, og eventuelt tegne tilleggsforsikring der!

Jeg tok visst feil der. Prisen for ekstra forsikring er 16,72 euro pr dag (Hertz) på den bilen jeg har leid for kommende helg. Men jeg klarer ikke å finne ut av hvor mye den vil redusere egenandelen til. Ev om den eliminerer den?

Noen som vet? Ellers får jeg jo spørre i skranken når jeg henter bilen, og eventuelt tegne tilleggsforsikring der!

Erfaringsmessig så har det i England vært reduksjon ned til egenandel på £100,- med ekstraforsikring, med ordinær egenandel på rundt £500,-. Dette med Avis. Avis opererer med en ordning hvor man kun kan tegne denne ekstraforsikringen når man henter ut bilen.

I tyskland gjelder følgende regler hos Hertz

Collision Damage Waiver 14.32 EUR (inkludert i de fleste ratene til Hertz (inkludert i alle rabattkodene jeg har ihvertfall), ekstra dersom kjøpt på diverse websider)
Egenandel er da fra 550 Euro til 800 Euro

Super Cover: per day 8.20 EUR
Egenandel = 0

Stemmer visst ikke det, Tommy!

Ifølge bildet jeg legger ved, er denne 16,72. Super dekning er vel det samme som Super Cover?

Attachments

• Leiebilpris.JPG
    Leiebilpris.JPG
    36.1 KB · Views: 444

Vel, det stemmer ihvertfall på mine CDPer.

Men det kan jo godt hende det er det samme.

Det finner du fort ut av:

Nederst finner du en link som på den engelske siden sier: Rental Qualification and Requirements. Klikk på den og velg Super whatever det heter på norsk så vil du se hva som er inkludert.

Edit: Sjekka den norske siden. Bilskadedekning er det samme som Collision Damage waiver, det er inkludert i raten din, så super dekning gir 0 egenandel, jeg har bare bedre priser enn det du har ;-)

Back